Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van televisies en spelers

Actief 3D versus passief 3D

actief vs passief

In 2010 waren alle 3D TV’s uitgerust met de actieve 3D techniek (behalve een paar uitzonderingen in de UK). In 2011 kwam LG met haar eigen Cinema 3D passieve 3D techniek en bracht ook Philips passieve 3D TV’s op de markt. Sinds 2012 zetten steeds meer fabrikanten in op passief 3D, alleen Samsung is momenteel nog de echte voorstander van actief 3D. We zullen niet in detail elke techniek gaan verkennen maar kort wat basisprincipes opsommen.

Actief 3D

Elk oog krijgt een ander beeld voorgeschoteld en de beelden verschijnen steeds na elkaar op het scherm. De active shutter 3D bril zorgt ervoor dat elk oog om en om geblokkeerd wordt voor het beeld dat voor het andere oog bedoeld is. Wanneer deze beelden dan door je hersenen met elkaar gecombineerd worden zien we de diepte.

Passief 3D

De twee beelden (voor zowel het linker als het rechter oog) worden tegelijkertijd op het scherm getoond. Een volledig beeld bestaat uit een aantal lijnen; lijn 1 bevat beeldinformatie voor het rechter oog, lijn 2 voor het linker oog, lijn 3 voor het rechter oog, lijn 4 voor het linker oog, etc. De gepolariseerde 3D brillen zorgen dat je alleen de de even lijnen ziet voor het linker (of rechter) oog en de oneven lijnen voor het rechter (of linker) oog.

Actief 3D versus passief 3D

Het meest interessant zijn de voor- en nadelen van deze technieken. Hieronder leggen we ze kort uit;

Voordelen passief 3D

  • Minder last van crosstalk
  • Geen flickering in beelden
  • Geen batterijen nodig voor de 3D bril
  • Lichte en goedkope brillen
  • Comfortabeler voor de ogen

Nadelen passief 3D

  • Halve resolutie door splitten van beeld in twee beelden (gevolg is zichtbare beeldlijnen)
  • Kan de 2D beeldkwaliteit beïnvloeden (niet meer van toepassing sinds 2012)

Voordelen actief 3D

  • Gegarandeerde Full HD resolutie
  • Geen effect op de 2D beeldkwaliteit

Nadelen actief 3D

  • Relatief dure 3D brillen
  • Relatief zware brillen
  • Flickering en crosstalk kunnen voorkomen
  • Batterijen zijn nodig voor de 3D brillen
  • Synchronisatie moet plaatsvinden tussen bril en TV (via infrarood, RF of Bluetooth)

Actief 3D: LCD/LED versus Plasma

Ook is er een verschil wanneer je de actieve 3D technologie vergelijkt tussen LCD/LED en plasma schermen. De belangrijkste verschillen vind je hieronder.

Voordelen LCD/LED met actief 3D

  • Hoge helderheid maakt 3D goed te bekijken in zeer helder verlichte ruimtes

Nadelen LCD/LED met actief 3D

  • Crosstalk snel zichtbaar
  • 3D effect kan verdwijnen als je je hoofd draait (boven naar beneden)

Voordelen plasma met actief 3D

  • Bijna geen zichtbare crosstalk
  • Betere 3D diepte

Nadelen plasma met actief 3D

  • Lage helderheid, dus 3D is beter in donkere ruimtes

Een nieuwe format oorlog?

De brandende vraag na deze korte introductie is waarschijnlijk of we aan het begin staan van een oorlog tussen twee 3D formaten. Wellicht ken je de Blu-ray vs. HD-DVD strijd nog? Maar, passief 3D versus actief 3D is een ander verhaal. De twee technieken kunnen perfect naast elkaar bestaan. Eigenlijk valt dit het beste te vergelijken met de strijd tussen LCD en plasma. Beide technieken zijn populair, hebben hun voor-en nadelen en hebben hun eigen fans. Het is aan de consument om de keuze te maken. Hetzelfde geldt voor de passieve en de actieve 3D technologie.

Je kunt niet dezelfde 3D brillen gebruiken, maar wel dezelfde 3D Blu-ray spelers, 3D films en 3D games. Fabrikanten hebben besloten om één standaard te ontwikkelen voor 3D Blu-ray discs dus hoef je je geen zorgen te maken over het scherm.

Lees voor een complete uitleg over het verschil in resolutie Actief 3D versus passief 3D: Deel 2

  • Delen:

Reacties

  1. Marco V.
    28 september, 2014 om 13:18

    Hallo,

    Klopt het dat elke passieve 3d tv geschikt is voor dual gaming?

    • Martijn Chel
      28 september, 2014 om 15:33

      De meesten wel, maar ga er niet vanuit. Die van Panasonic bijvoorbeeld niet. Check het altijd in de specs.

      • Marco V.
        28 september, 2014 om 16:22

        Dankjewel. Is alleen moeilijk te achterhalen want het staat lang niet altijd op een website of ze het wel of niet hebben.

  2. Sven
    11 januari, 2014 om 20:18

    Hallo
    Ik heb een vraag ik ga de ps4 kopen kan ik beter actief3d of passief 3D gebruiken voor gamen

    • Martijn Chel
      12 januari, 2014 om 15:15

      Als je langdurig speelt is passief het meest comfortabel. Ga je voor de beste beeldkwaliteit is actief het beste. Ik zou echter een tv zoeken met een lage input lag en dan heb je vaak al weinig meer te kiezen.

  3. Corrie
    03 december, 2013 om 15:55

    Hoi
    Ik wil graag een 3 d tv aanschaffen Ik maak zelf 3 D foto’s .
    Ik begrijp wel dat het een passieve 3 D tv moet worden.
    Wat kan ik het beste voor tv aanschaffen.
    Mijn scherm bij de PC is 3D maar is klein.
    Groeten Corrie

  4. Leo
    15 november, 2013 om 23:15

    Ik heb 3 jaar geleden een LG LED/3D gekocht. Dit betreft een actief 3D systeem. Toendertijd vond ik na vergelijk de beeldkwaliteit van de passieve 3D technologie te slecht, misschien is dat inmiddels verbeterd maar mij ontgaat tot op heden nog steeds het nut van passief 3D omdat je een full HD beeld gaat splitsen en dus geen full HD meer hebt, en dat is waar de bluray technologie ooit voor ontwikkeld werd…..

    • dennis
      25 december, 2013 om 18:00

      Je moet gewoon voor passief gaan.als je zelf fotos 3d maakt kun je twee keer je lengte van de fotos naast elkaar leggen dan heb je sowieso je 4k materiaal door je foto camera.

  5. Luntz
    14 oktober, 2013 om 15:40

    hallo ,

    vraagje wij kijken nu nog plasma en willen wel over op led maar de vraag is we willen geen 3D nu heeft deze tv passieve 3D . betekend dat dat je de 3D functie kan uitzetten ?? wat zijn de nadelen hiervan ???

    mvg Lex

    • Martijn Chel
      14 oktober, 2013 om 15:41

      3D is een functie en dus gewoon uit te zetten. Dat heeft geen nadelen verder.

  6. jans huizing
    31 augustus, 2013 om 12:14

    Topic ligt al wel jaar plat maar toch.
    Als ik nu een 3d tv zou willen aanschraffen en meestal kijken wij 2d. 3d is leuk voor erbij.
    is passief of actief dan beter.
    Snap alleen nog niet wat je bedoeld met passief kan slechter 2d beeld weergeven. bedoel je dan als ik gewoon normaal tv kijk het beeld slechter “kan” zijn???
    Als je dit bedoeld dan valt passief natuurlijk af.

    • Martijn Chel
      31 augustus, 2013 om 12:22

      Bij een passieve 3D tv kan het filter dat op het scherm ligt in sommige kijkhoeken en bij bepaalde lichtinval zichtbaar worden. Dit was met name bij de eerste modellen het geval en zie je nog terug bij goedkopere tv’s.
      Of je nu soms of vaak 3D kijkt is niet echt belangrijk voor actief of passief. Wil je puur comfortabel met lichte brillen en geen kans op crosstalk en flickering naar 3D content kijken dan is passief het beste. Wil je de best mogelijke 3D beeldkwaliteit dan is actief het beste.

  7. René van den Abeelen
    14 april, 2013 om 9:54

    Waarom kan 2d ‘minder’ zijn op een passieve set? Lijkt me inderdaad wel bijzonder belangrijke info. Per slot van rekening zal de tv vaker 2d dan 3d content vertonen. Minder in welk opzicht?

    • jan
      09 juni, 2013 om 13:33

      Ik ben ook wel benieuwd wat ze daar mee bedoelen, maat het lijkt er op dat de schrijver van dit artikel ook geen idee heeft anders had hij wel antwoord gegeven. Het is een gok, passief 3D is: de halve resolutie door splitten van beeld in twee beelden. Ik kan me voor stellen dat als je een 3d film op een 3d tv in 2d gaat kijken dat de techniek van de tv er dan voor zorgt dat je 1 gesplitst deel te zien krijgt met als gevolg dat je geen full HD meer kijkt. Dat wordt misschien bedoeld met “Kan de 2D beeldkwaliteit beïnvloeden”. Met “kan” zal dan ook niet bedoeld worden per film, maar per type TV.

      • Martijn Chel
        09 juni, 2013 om 13:53

        Dat is nogal een aanname zonder respect. De schrijver (moi) kan namelijk niet overal tegelijkertijd zijn en antwoorden geven. Maar goed..
        Het kan inderdaad een mindere 2D kwaliteit opleveren door het paneel dat gebruikt wordt. Hierdoor kunnen beeldlijnen zichtbaar worden.
        Maar, dit is met de huidige generatie tv’s niet meer van toepassing en ook kan ik het middels eigen ervaring niet direct beamen.

  8. E.R. Bakker
    01 april, 2013 om 10:44

    Ik ben een brildrager. Waar moet ik op letten m.b.t. actief en passief 3D?

    • Nim
      01 april, 2013 om 11:41

      Actief zijn de brillen zwaarder dan passief ,dus ik zou kiezen voor passief die bril kan je over je bril dragen.

    • Martijn Chel
      01 april, 2013 om 18:52

      Correct maar het verschil is wel kleiner geworden. Waar je verder nog op kan letten; sommige fabrikanten (van passieve) 3D TV’s leveren clip-on brillen mee (of verkopen ze los) waardoor het voor bril dragers eenvoudiger en comfortabeler is.

  9. Paultje
    19 maart, 2013 om 4:27

    Onlangs heb ik een 3D passief aangeschaft en ben heel tevreden over de kwaliteit
    als ik op het 3D kanaal (side by side)van mijn provider kijk. Maar, als ik een blue-ray opzet
    (Boven/onder) dan kan ik er niet naar kijken. Is dit in te stellen? Heeft dit ook
    met actief/passief te maken?

    • jan
      09 juni, 2013 om 13:04

      Heeft misschien met je TV te maken ik heb een Philips en daar kan ik bij 3d in stellen of ik naast elkaar of onder/boven wil kijken

  10. dre
    15 maart, 2013 om 16:11

    wat is het verschil tussen 5507 en 5507H

  11. Nim
    13 januari, 2013 om 19:26

    Hallo ik heb Passief 2d, waar moet ik naar kijken als ik een 3d dvd bestel

    • Martijn Chel
      13 januari, 2013 om 19:53

      Je hebt passief 2D of 3D? Passief 2D bestaat namelijk niet.
      Maar, ongeacht welke 3D techniek jouw TV gebruikt, elke 3D Blu-ray schijf werkt daarmee.

    • Leo
      15 november, 2013 om 23:11

      Als u een 3D DVD besteld moet u er voor zorgen dat u rood/blauw brilletjes er bij krijgt. #D DVD is altijd gebaseerd op deze brillen en kan op ieder toestel en DVD speler worden afgespeeld. Dit artikel gaat over Actief en Passief 3D, deze techniek speelt alleen een rol bij een 3D Bluray, niet bij DVDs

  12. Walter
    17 oktober, 2012 om 17:06

    Hallo,

    Ik heb interesse in een 3D televisie van Philips (actief). Maar die brillen zijn wel erg duur, zeker als je er meer nodig hebt (3 kinderen….) welke brillen en voor welke prijs zijn geschikt voor de 40 pfl 5507 h ?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Groet Walter

  13. Mathieu
    14 augustus, 2012 om 21:04

    Passief 3D kan dus de 2D beeldkwaliteit beinvloeden.
    Kun je hier nog wat toelichting op geven?
    Als je minder waarden aan de 3D hecht maar leuk vind dat het er wel op zit, kun je misschien toch beter niet voor 3D kiezen?

  14. jan
    07 augustus, 2012 om 18:58

    is het ook mogelijk om op een actieve 3d tv passief te kijken?

    • Martijn Chel
      07 augustus, 2012 om 19:16

      Nee, dat is helaas niet mogelijk. Dat zijn twee compleet verschillende weergave technieken.

  15. ronald
    18 mei, 2012 om 21:44

    hallo
    ik heb sinds kort een plasma tv 50pw450 van LG maar welke bril ben ik nu nodig dan? ik kan der niet uit komen bij welke krijg ik het beste effect vriendelijke groeten

    odink

    • Martijn Chel
      18 mei, 2012 om 21:53

      Hoi Ronald,
      Dat kan alleen een bril van LG zijn en wel dit model.

  16. Bilneter
    07 mei, 2012 om 18:54

    Mijn vraag is, als je bijvoorbeeld een wii hebt of een ps3 of een xbox360 kan je tv dan het spel naar 3d coverte als er een 2 to 3d coverter in zit

    • Martijn Chel
      07 mei, 2012 om 18:57

      Ja, dat kan. Maar, verwacht er niet teveel van. Het is een leuke feature maar niet hoogwaardig qua kwaliteit.