Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

3D TV technieken

De rood/groene brilletjes

De techniek met de rood/groene brillen en de rood/groene plaatjes, ook wel anaglyph genoemd, is eigenlijk een van de eerste technieken die er was voor een gesimuleerde 3D ervaring. Het 3D beeld wat je ziet door deze bril wordt ervaren door de twee lagen (rood en groen) die een stukje van elkaar verschillen. De bril zorgt ervoor dat je alleen de laag ziet die voor dat ene oog bestemd is. Hierdoor ziet elk oog het voorwerp uit een ander perspectief. De hersenen zorgen er vervolgens voor dat er één beeld van gemaakt wordt, met diepte, dus 3D. Het grote nadeel van deze techniek is dat je al het gevoel voor kleur verliest. Vandaar dat deze techniek in de jaren ’50 wel populair was.

Polarisatie projectie (passive 3D)

Dit is een techniek die tegenwoordig vaak wordt toegepast bij 3D voorstellingen in de bioscoop. De film wordt geprojecteerd met behulp van twee projectoren, een voor het beeld voor het linker oog en een voor het beeld voor het rechter oog. Ook is voor beide projectoren een polarisatiefilter geplaatst die het licht maar in één richting door laat. Deze filters voor beide projectoren zijn ten opzichte van elkaar 90º gedraaid. Door nu in het brilletje (polariserende brillen) ook polarisatiefilters te gebruiken die ook 90º van elkaar gedraaid zijn, worden de beelden van elkaar gescheiden en wordt het 3D effect gecreëerd.

3D tv

3D TV met de polarisatie projectie verloopt volgens hetzelfde principe als bij bovenstaande beeldprojectie, echter zijn de polarisatiefilters hier in het beeldscherm ingebouwd. Er zijn fabrikanten die deze techniek gebruiken, zo hebben LG en Philips 3D TV’s die werken met de passieve 3D techniek.

Lees meer over de werking en voor-en nadelen van de passieve 3D techniek

Wissel projectie (active 3D)

Deze techniek wordt door sommige bioscopen gebruikt voor 3D voorstellingen. Hier wordt om de beurt het rechter en het linker beeld geprojecteerd. Het publiek moet gebruik maken van shutter brillen. Dit zijn brillen waarvan ieder glas om de beurt ondoorzichtig gemaakt kan worden. Wanneer het linker beeld wordt vertoond zal het rechter glas ondoorzichtig zijn en andersom. De brillen moeten dus wel sync gelegd worden met de projectie. Dit gebeurt meestal door middel van een sensor in de bril die in connectie staat met een sensor boven het scherm. Een klein nadeel is wel dat shutter brillen actief zijn, wat inhoudt dat ze voorzien moeten worden van stroom. Hierdoor zullen de prijzen van shutter brillen relatief gezien hoog liggen (denk aan 90 euro per stuk). Er wordt al gezegd dat gemiddelde shutter bril ongeveer 25 uur aan 3D TV kunt kijken. 4 uur voordat de batterij op is krijg je een signaal en kun je de bril door middel van een mini USB kabel opladen.

Deze actieve 3D techniek met actieve brillen verlangt wel van het 3D display, of de 3D TV, dat deze een hoge resfresh rate heeft. 100Hz of 120Hz is voor menig LCD TV normaal, maar om de 3D ervaring soepel te laten verlopen met shutter brillen is een hogere snelheid nodig, ongeveer 240Hz. Hoe lager de refresh rate, des te eerder je als kijker de overgang tussen frames ziet. Ook kan er bij lage refresh rates motion blur optreden. Dit is een van de redenen waarom Panasonic beweert dat plasma hét medium is voor 3D TV. Plasma TV’s hebben namelijk over het algemeen een veel hogere refresh rate dan LCD TV’s (600Hz tegenover 120Hz of 240Hz).

De meeste fabrikanten maken voor 3D TV’s gebruik van deze techniek voor de 3D weergave.

Lees meer over de werking en voor-en nadelen van de actieve 3D techniek

Zonder bril (autostereoscopisch)

Er bestaat tegenwoordig ook een techniek die geen gebruikt maakt van brillen. De techniek zorgt dat er 2 verschillende beelden tegelijk op het scherm vertoond worden en wanneer je dan op bepaalde ‘sweet spots’ (plaatsen waar vanuit je het 3D beeld waar kunt nemen) voor het beeld zit, worden de beelden door je hersenen weer als 3D ervaren. Een filter (parallax barrier), welke voor het scherm geplaatst wordt, zorgt ervoor dat pixels van het ene beeld alleen in het rechter oog komen en pixels van het andere beeld alleen in het linker oog. Het is mooi dat we geen brillen meer nodig hebben voor deze techniek maar er kleven ook twee nadelen aan. Zo is het beeld relatief donker doordat er bepaalde lichtstralen voor je linker of rechter oog geblokkeerd worden, maar het grootste nadeel is dat je op exacte posities voor het scherm moet zitten voor de 3D ervaring. Daarnaast valt het effect weg zodra je je hoofd schuin houdt en ook kan, wanneer een TV voorzien is van een resolutie van Full HD of minder, het beeld pixelig overkomen.

  • Delen: