Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Veelgestelde vragen over 3D TV

Ondanks dat niet iedereen al verkocht is aan 3D in de huiskamer – of zelfs in de bioscoop – hebben nog veel mensen vragen over deze nieuwe techniek. We hebben ze allemaal al een keer gehoord, dus we dachten dat het makkelijker was om ze allemaal eens op een rijtje te zetten. Hier vind je de meest gestelde vragen over 3D en de daarbij behorende antwoorden. Wellicht hebben we een belangrijke vraag gemist of heb je een beter antwoord.. Laat het ons dan onderaan deze pagina in een reactie weten. Zo proberen we iedereen op de hoogte te houden van alles over 3D. Voor overige vragen over 3D en 3D producten kun je terecht in de Vraag & Antwoord.

Veelgestelde vragen over 3D

Waarom zijn er twee 3D weergave formaten? Is dit weer een format oorlog?

Nee, dit is geen format oorlog aangezien beide formaten dezelfde content zullen weergeven. Voor TV’s die gebruikmaken van de actieve 3D techniek zijn de brillen duurder en zwaarder. Bij TV’s die gebruikmaken van de passieve 3D techniek zijn de brillen juist goedkoop en licht. Ook zit er verschil in de weergave van 3D. Passieve 3D TV’s kunnen geen Full HD 3D weergeven maar bieden wel een comfortabeler 3D beeld, terwijl actieve 3D TV’s altijd Full HD 3D weergeven.

Is één merk active shutter brillen compatible met alle 3D TV’s?

Nee, 3D brillen van merk A zijn niet (altijd( compatibel met TV’s van merk B. Echter, sinds begin 2012 kunnen brillen van de grotere fabrikanten werken op TV’s van andere fabrikanten, mits ze Full HD 3D gecertificeerd zijn.

Hoe worden active shutter brillen aangestuurd?

Sommigen brillen hebben interne batterijen en andere werken met een oplader voor een interne accu.

Werken active shutter brillen met verschillende 3D content formaten?

Ja, de brillen horen bij een specifieke TV, maar kunnen alle bronnen weergeven.

Wat zijn de verschillende 3D content formaten?

Net als HD dat verschillende resoluties heeft, komt 3D in verschillende formaten. Je hebt een Half 3D en een Full 3D formaat. Half 3D wordt vooral gebruikt door 3D TV zenders en bestaat weer uit verschillende weergave technieken. Full 3D wordt gebruikt door 3D Blu-ray spelers en levert de beste 3D ervaring.

Is Half 3D de halve resolutie van HD?

Afhankelijk van de weergave techniek (Side-by-Side of Top-to-bottom) wordt de resolutie inderdaad in de breedte of in de hoogte gehalveerd om twee verschillende beelden in één Full HD beeld weer te geven. Je kunt zeggen dat het dan niet echt half HD is, maar de kwaliteit is wel iets minder dan Full 3D.

Wat is de resolutie van 3D?

Beide 3D formaten ondersteunen 1080p en 720p. 3D Blu-ray is 1080p 24fps per oog of 720p 60fps per oog. 3D TV uitzendingen zijn 1080i 30fps per oog of 720p 60fps per oog.

Is HDMI 1.4a nodig voor 3D?

Nee, tot nu toe hebben we gemerkt dat veel HDMI 1.3a kabels werken met een 3D signaal. Daarentegen werken veel switchers en receivers niet met 3D. Deze apparatuur moet wel vervangen worden om 3D door te sturen. HDMI 1.4a (High Speed HDMI) apparatuur en bekabeling werkt wel gegarandeerd met alle 3D formaten. Bekijk hier wat je allemaal nodig hebt voor 3D TV.

Dus als ik een nieuwe 3D TV koop, wat heb ik dan nog meer nodig om 3D te bekijken via de kabel of satelliet?

Aangezien de meeste set-top-boxen Half 3D signalen (Side-by-Side) gewoon aankunnen – al dan niet via een firmware update – hoef je eigenlijk niks extra’s aan te schaffen.

Hoeveel bandbreedte heeft 3D nodig?

Half 3D gebruikt dezelfde bandbreedte als HD. 3D Blu-ray gebruikt ongeveer 50 procent meer bandbreedte dan HD.

Waarom Half 3D? Ik wil 1080p met 60fps!

Dat willen we allemaal en er zijn al kabel en satelliet providers bezig met deze techniek. In de toekomst gaan we deze dus zeker zien, maar hiervoor heb je wel een nieuwe set-top-box nodig.Voor nu kun je dan alleen je plezier op met 3D Blu-ray.

Zijn er eigenlijk wel 3D TV kanalen?

Er zijn momenteel nog geen 3D TV kanalen die de gehele dag uitzenden. Bekijk in dit artikel waar je 3D content kunt bekijken.

Kost een 3D TV veel meer dan een 2D TV?

Sommige mensen denken van wel, maar feit is dat 3D een feature van nagenoeg elke normale tv is en je dus niet per se extra voor 3D betaalt.

Als 3D brillen licht gedeeltelijk tegenhouden, betekend dat dan dat het beeld op mijn TV donkerder is?

Gedeeltelijk wel ja, maar 3D TV’s maken het beeld automatisch helderder in 3D modus om te compenseren voor het dimmende effect van de brillen.

Kan ik de firmware in mijn Blu-ray speler updaten zodat deze 3D ondersteunt?

Alleen de PS3 krijgt een 3D update. De meeste andere oudere hardware kan niet geüpdate worden voor de weergave van 3D.

Kan ik 2D kijken op een 3D TV?

Ja, natuurlijk hoef je niet continu alles in 3D te bekijken. De nieuwste 3D TV’s hebben ook betere 2D prestaties en je kunt zelfs 3D content in 2D kijken als je wilt.

Kan ik 3D kijken op mijn computer?

Ja, alles wat je nodig hebt is een compatibel display dat 120Hz input accepteert bijvoorbeeld en een Nvidia 3D Vision kit. Echter zijn er op dit moment ook computers en laptops die standaard over 3D ondersteuning beschikken.

  • Delen:

Reacties

  1. mario
    21 september, 2013 om 10:21

    hallo ik heb een vraag ik heb een samsung ht-f 5500 3d home cinema set daar heb ik samsung ssg-p5100gb 3d brillen bij gekocht maar ik heb een samsung ue40b6000 led zonder 3d dus mijn vraag is moet mijn tv ook voorzien zijn van 3d om de brillen te laten werken
    groetjes mario

    • Martijn Chel
      21 september, 2013 om 11:39

      Nee, dat is helaas niet mogelijk. Je tv moet 3D ondersteunen.

  2. Jan-Willem
    30 juni, 2013 om 15:54

    Beste Martijn,
    Hoe moet het beeld aangeleverd worden om 3D af te spelen? Ik krijg binnenkort de Philips (42PFL4307H/12) binnen. Zou ik een mediaspeler moeten kopen die 3D via hdmi verzend zodat de tv het afspeelt, of zou de tv van een usb schijf kunnen lezen (3D blue ray bron) en dat 3D afspelen? Oftewel, waar wordt het beeld omgezet naar 3D?
    Groeten

    • Martijn Chel
      30 juni, 2013 om 15:58

      Hoi Jan-Willem,
      Zowel de bron als de tv moet met 3D materiaal om kunnen gaan. Ikzelf heb nog geen 3D films via usb getest maar lees dat het mogelijk moet zijn wanneer je het omzet naar het juiste formaat.
      Bijvoorbeeld; http://www.youtube.com/watch?v=2u00H7dK97c&feature=player_embedded
      Vervolgens selecteer je op de tv het juiste 3D formaat voor de weergave
      Wanneer je de hoogste kwaliteit wilt (3D Full HD) dan heb je volgens mij wel een 3d mediaspeler nodig aangezien het twee compleet gescheiden beelden zijn die weergegeven worden.

      • Jan-Willem
        30 juni, 2013 om 16:44

        Hoi Martijn,
        Als ik het goed begrijp converteren ze in het filmpje een MKV naar een 3D bestand. Als de bron een 3D bestand is, en de tv een 3D tv is dan zou het wellicht moeten werken. Ik kan het laten weten als de tv binnen is.
        Ik weet niet hoe deze tv 3D afspeelt. Is al het bronmateriaal (Blue-ray) op dezelfde manier gecodeerd en zijn er verschillende afspeel methodes per merk tv?

      • Martijn Chel
        30 juni, 2013 om 18:08

        Qua Blu-ray is alles hetzelfde. Dat werkt dus op alle tv’s. Wel zit er verschil in weergave techniek tussen actieve en passieve 3D tv’s. Zie voor meer info het menu bovenin.

  3. Paul
    28 juni, 2013 om 20:27

    Ondervind vervelende weergave van films in 3d OU modus. Zonder bril staan beelden precies boven elkaar, echter op moment dat ik die 3d modus kies, dan lijkt het net of ik beelden en ondertiteling dubbel zie, is echt niet naar te kijken. HTPC is gekoppeld middels hdmi aan AV receiver en deze weer middels hdmi aan poort 2 van de tv.
    3D SBS ziet er m.i. Goed uit, maar wil OU modus films kijken, en dat is nu niet mogelijk. Heb verschillende films en verschillende mediaplayers geprobeerd zoals powerdvd en totalmedia en windows media player. Heb een LG 60LA8609.. Enig idee?

    • Martijn Chel
      28 juni, 2013 om 20:36

      Ik kan het zo snel niet vinden, maar ondersteunt de tv deze modus wel? Daar moet het immers weergegeven worden.
      Aangezien LG met passief 3D werkt kan ik me namelijk voorstellen dat OU niet zou werken door het gebruik van even/oneven beeldlijnen.

      • Paul
        28 juni, 2013 om 21:06

        Martijn, kan uit verschillende modus kiezen en wordt ook 2 beelden boven elkaar weergegeven als optie. Lees op internet veel over dat OU juist in combinatie met passief beter 3d beeld weergeeft

      • Martijn Chel
        28 juni, 2013 om 21:26

        Ok, her was ook meer een snelle gedachtengang.
        Maar, ik durf dan niet te zeggen waar het aan ligt. Zal morgen ook even wat zoeken.

  4. RayZor
    24 juni, 2013 om 8:47

    Goedemorgen

    Ik heb afgelopen zaterdag 2 nieuwe 3D dvd’s uitgeprobeerd op de bleu-ray 3D-Ready, het schijnt dat de eerste inderdaad de gene is die niet afgespeeld kan worden, de nieuwe doen het uitstekend.

    Bedankt voor de tip

    Met vriendelijke groet

    RayZor

    • Martijn Chel
      24 juni, 2013 om 9:27

      Dat is goed om te horen!
      Ik zou wel met die eerste film terug naar de winkel gaan.

  5. RayZor
    21 juni, 2013 om 17:42

    Hoi, ik heb sinds een week een led plus cinema 3D smart tv gekocht, en had al een Sony 3D ready speler. ik heb via bol.com een 3D dvd gekocht, maar zodra ik heb wilde afspelen gaf de bleu-ray speler aan hem niet te herkennen alleen bij de normale versie, weet1 van jullie waar dat aan kan liggen? ik heb alle updates geïnstalleerd.

    • Martijn Chel
      21 juni, 2013 om 21:24

      Is dit bij meerdere 3D Blu-ray discs zo?

      • RayZor
        21 juni, 2013 om 22:27

        Nee, heb alleen deze op dit moment, maar ik zal kijken naar een andere.

      • RayZor
        21 juni, 2013 om 23:16

        Sorry, had het even anders moeten zeggen. Heb alleen deze 3D dvd, heb net 2 andere besteld, komen als het goed is morgen binnen.

      • Martijn Chel
        22 juni, 2013 om 0:17

        Ja, het kan toeval zijn en al het andere werkt, maar het kan ook een softwareprobleem zijn. Zorg ook dat je apparatuur over de laatste firmware beschikt.

  6. Carlos Winning
    13 juni, 2013 om 15:15

    Heb de nieuwste blu-ray speler 3d 6500 van Samsung , die ik afspeelk op mijn samsung 40 se8000. Bij aanschaf van de 3d dvd’s ben ik nogal teleur gesteld. Van de 10 dvd’s zijn er slechts 2 zeer goed, dan bedoel ik dat er beleving te zien is van het beeldscherm naar achteren EN vanaf beeldscherm tot de 3d bril, dan beleef je waar 3d voor bedoeld is.
    Maar de andere 8 , geven alleen beeld , van beeldscherm, naar achteren. Dus wat op je af komt , gaat van achteren tot het beeldscherm. Het kan dan ook nog slechter, 1 dvd geeft diepte naar achteren tot 10 cm.
    Wat ik dus onbegrijpelijk vind is , dat er 3 dvd,s graties door Samsung worden toegestuurd, met alleen beleving zoals ik net beschreef, van achteren tot beelscherm. Je zou toch denken dat ze het best mogelijk toesturen.
    Mijn vraag is dan ook, hoe zit dat nu precies en bestaat er een aanduiding op de dvd, die aangeeft welke kwaliteit je koopt. Wil alleen dvd’s hebben die van achteren tot beeldscherm en dan naar 3d bril , de beleving weer geven.

    • Martijn Chel
      13 juni, 2013 om 15:46

      Dat is een hele goede vraag maar er is geen passend antwoord op. Dit ligt maar net aan de techniek die gebruikt wordt (en het budget) wanneer een film in 3D omgezet wordt en of een film daadwerkelijk in 3d gedraaid is. Daarnaast is het de keuze van de regisseur in hoeverre er diepte te zien is. Zie het als de kleurfilters die in films gebruikt worden. Dit is aan de regisseur maar kan voor jou soms mooi of lelijk zijn. Het antwoord is dus ook dat je dit niet kunt weten, tenzij anderen hun ervaringen delen.

  7. Nathaniël
    12 mei, 2013 om 23:07

    Hoi hoi,ik heb een vraag… Misschien wel een domme vraag,maar ik heb een lg 55lm649 led 3d tv gekocht nu zat rechts bovenin een stuk van folie los dus heb ik hele folie er af gehaald.maar toen vertelde mijn broer dat ik 3d folie er af heb gehaald.nu is mijn vraag als dat echt zo is.hoop dat mijn info voldoende is

    • Martijn Chel
      12 mei, 2013 om 23:09

      Nee hoor, dat is geen 3D folie 🙂 Waarschijnlijk gewoon een beschermlaagje voor vervoer.

      • Nathaniël
        13 mei, 2013 om 9:06

        Maar hoe kan het dan dat ik wel 3D op tv ziet maar met bril niet.moet je ook zeggen dat ik het folie er heel moeilijk af kreeg.misschien beetje vaag wat ik nu vertel maar vind het moeilijk uit te leggen.hoop echt dat ik er uit kom.oja op doos stond wel dat op sommige modellen het folie er niet af mocht,maar waarom stond er niet bij helaas. Gr nathaniël

      • Martijn Chel
        13 mei, 2013 om 9:29

        Ik snap niet wat je bedoelt;
        – Je ziet wel 3D op de tv maar niet met bril? Dus zonder bril zie je 3D?
        – Waar stond dat er folie niet van de tv af mocht?
        Ik heb beide punten nog nooit gehoord. 3D materiaal moet wel in de vorm van bijvoorbeeld een 3D Blu-ray disc bekeken worden, anders werkt het inderdaad niet.

      • Nathaniël
        13 mei, 2013 om 9:55

        Nou eigenlijk bedoel ik meer dat je kan zien dat je een bril op moet zetten,vervolgens doe je een bril op en zie je het zelfde zonder bril.het stond in een boekje wat ik er bij gekregen heb meer niet.ik heb zelf nog geen 3D speler maar kon op tv 3d simulatie bekijken en zag geen verschil met f zonder bril.en in boekje stond ook dat tv scherm een thin film- laag heeft dus die heb ik er dus waarschijnlijk af gehaald.

      • Martijn Chel
        13 mei, 2013 om 9:57

        Je kunt die 3D laag er volgens mij niet zelf vanaf halen. Dat is geen simpel stukje folie; dat zit strak op het paneel. Je hebt er denk ik gewoon beschermfolie afgehaald en moet even goed checken hoe het 3D effect werkt.

      • Nathaniël
        13 mei, 2013 om 11:02

        Daar was ik weer,nou ik heb wel degelijk film laag eraf gehaald…..heb met LG gesproken en dat gaat me heel veel geld kosten waarschijnlijk rond de 600 euro.wat ben ik er ziek van zeg.folie zat echt los rechts boven in daarom dacht ik dat het beschermlaag was.

      • Martijn Chel
        13 mei, 2013 om 11:21

        Nou, ik ben echt verbaasd maar na even Googlen zie ik ook een paar andere mensen die er last van hebben en bijvoorbeeld een kind hebben dat het folie er van af getrokken heeft. Blijkbaar ziet het er inderdaad uit alsof het folie is maar zit dit wel strak op het scherm. Dit is voor mij de eerste keer, ik heb het nog nooit gezien.

      • Nathaniël
        13 mei, 2013 om 13:22

        Ja vreemd hé,zelfs mediamarkt waar ik hem gekocht heb vond het een vaag verhaal.maarja die zeggen maar zo dat het niet in garantie valt en me niet verder kunnen helpen.best triest eigenlijk heb hem net 2dagen in huis.en laten repareren gaat hem ook niet worden kan ik beter ander kopen.dus voor iedereen die een 3D tv koopt haal nooit folie van voor kant af want dan heb je dus geen 3D tv meer.

      • Nathaniel
        13 mei, 2013 om 14:02

        En ja zat er wel strak op maar wel rechts boven in de hoek los.en volgens mij moet dat niet eens kunnen lijkt mij toch.

      • Martijn Chel
        13 mei, 2013 om 15:16

        Moet inderdaad niet kunnen. Ik zou dan ook zeker met de winkel en/of LG in gesprek gaan zodat ze dit oplossen.

      • Nathaniel
        13 mei, 2013 om 19:20

        Ik laat weten hoe het is afgelopen dus word vervolg.wil nog ff zeggen dat er nuttige dingen hier op deze site staan.

      • Martijn Chel
        13 mei, 2013 om 19:27

        Ok, thanks! Ben erg benieuwd. Succes in ieder geval.

    • Nathaniël
      15 mei, 2013 om 12:52

      Hoi hoi daar was ik weer,heb net offerte binnen gekregen voor reparatie…..niet schrikken maar dat stukje 3D folie gaat 1012euro kosten inclusief.te gek voor woorden, dus met andere woorden mijn tv is geen drol waard.weet ook niet als mijn verzekering dit gaat dekken maar ik ben er bang voor.ga hier zeker werk van maken ze zijn nog niet klaar met mij dus word vervolg. Gr. Nathaniel

      • Nathaniël
        15 mei, 2013 om 14:45

        Ik dacht dus dat Lg goeie service had maar als het er op aan komt laten ze je gewoon zitten met ellende.dacht ook altijd dat ze eigen service monteurs hadden maar dat is dus niet zo,….Dus je moet het dus afhandelen met een ander bedrijf.Best triest eigenlijk want als je dan problemen heb schuift Lg het gauw door naar een ander.

  8. berthus
    31 maart, 2013 om 1:03

    hallo ik heb een cinema 3d led smart tv van lg mijn vraag was hoop dat iemand mij kan helpen wat is de beste insteling dat iets er veder uit komt bij somige films ?welke diepte en gezichtpunten moet ik hem dan zete ik bedoel wat hebe de meeste mensen met zon tv de diepte en gezichts punten ik heb hem bij media markt gekocht daar ston de diepte op 10 en gezichts punten op 0 maar als ik ik een 3d bleu ray op zet is het beelt kij zuiver zelf heb ik hem op diepte 7 en gezichts punten 6 half staan omdat ik dat in een andere zaak zag ik denk dat ik 10 voet stapen van mijn tv af zit en ik heb zelf het beeld in gestelt op levedig maar standaart hade ze hem staan op normaal maar dat von ik nie mooi mijn tv is 119 cm 47 inc kan ik iemnd mij helpen met de beste in steling hoogte en diepte ?en iemand nog een voor keur welke films het beste 3d efecht hebe pop ups zo als julie noemen ik kan er zelf 2 die er goed uit komen en dat zijn samy 2 naartuurlijk en resedent evil ik hoop dat ik bericht krijg mvg berthus

    • Martijn Chel
      31 maart, 2013 om 10:49

      Dat ligt maar net aan de TV en persoonlijke voorkeur. Met die instellingen (het zijn er niet veel) zul je even moeten spelen. Veel meer dan dat kun je er niet uithalen. Ook is het afhankelijk van de content.

      • mark
        31 maart, 2013 om 11:30

        weer zo antwoord waar je niks mee kan he?!
        Persoonelijk heeft er weinig mee te maken.
        Er zijn algemene regels en voorwaardes waar een 3d film aan moet voldoen,genoeg revieuw sites.

        Je kunt op google heel wat vinden als je je tv type ingeeft en gewoon beste 3d films,of 3d bluray reviews.
        dan krijg je vaak een hele waslijst met films die een beoordeling krijgen op 3d etc.
        Tuurlijk is het persoonelijk maar je krijgt zo wel meer een idee of de film het uberhout waard is om aan te schaffen puur op het 3d(altijd duurder)

        als je ze download,sbs is nou eenmaal wat minder van kwaliteit(zeggen ze)maar ik gebruik die ook het meest.

        Je kan ook gewoon een completen 3d bluray downloaden maar goed dan zit je rond de 45 gb.
        Maar dat leverd vaak wel het mooiste plaatje op.
        Je kan het dan afspelen met powerdvd of andere players die geschikt zijn.

        Zo film pak je uit,dan krijg je vaak een iso bestand,die kan je mounte (google even)via een programma,dan afspelen via powerdvd of andere player

      • Martijn Chel
        31 maart, 2013 om 11:45

        “Weer (?)” een antwoord waar je niks mee kan? Prima hoor, maar jouw antwoord is net zo min bruikbaar. Hij wil de beste 3D kwaliteit en dan ga lopen uitleggen hoe je films moet downloaden….
        Feit blijft dat er geen regels en voorwaarden zijn hoe het 3D effect van een film exact moet zijn, dat is aan de maker zelf. De ene film geeft een overtuigender effect dan de andere film. Of dat 3D effect voor jou voldoende is en niet te ver gaat is persoonlijk en dus zul je met de instellingen moeten spelen. Ik heb de afgelopen jaren veel tegenstrijdige meningen voorbij zien komen.
        Ja, er zijn altijd reviews van 3D films maar zoals je ook daar zult zien vindt de een het effect goed terwijl de ander het niks vindt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat dit ook nog per TV verschilt, ligt aan de afstand die je van de TV zit en zelfs de hoeveelheid ligt die in de kamer valt.
        Kortom, het is echt met de instellingen spelen. Reviews van films zijn leuk om je aankoop op de baseren maar geven je geen garantie.

  9. ruudsavijn
    14 februari, 2013 om 14:17

    ik heb een 3D plasma tv gekocht van Panasonic de TX-L42ET5 EN HEB EEN Mede8er 1000x3D als ik van spotnet 3D films half-sbs haal dan ziet de ondertiteling er niet uit weet iemand hoe ik dit kan oplossen

    • Johan
      10 maart, 2013 om 10:44

      Ruud, je geeft niet zoveel informatie. Maar als je bedoelt dat de ondetiteling half verdeeld wordt over het scherm dan zijn de subs niet geschikt gemaakt voor 3D weergave. Dit kun je zelf doen door middels van 3D subtitler. Zie http://www.pchelpforum.nl/viewthread.php?tid=50483. Succes!

  10. Alex
    28 januari, 2013 om 12:03

    Beste Martijn,

    Sinds een paar dagen een nieuwe Samsung UE46ES6530 aangeschaft en ben daar zeer tevreden over!
    Maar wat ik graag zou willen weten: hoe kan ik bijvoorbeeld via een USB stick of externe harde schijf (MKV AVI) een 3D film bekijken? Betekent dit dat de MKV of AVI bestand wordt geconverteerd oor de TV zelf? Of zijn er echt speciale 3D format bestanden ipv MKV of AVI?
    En waarmee krijg je het beste “3D” effect: Met een externe speler zoals een mediaplayer en blu-ray of juist zoals ik net vermeld via USB of externe hardschijf?

    Mvg Alex

    • Martijn Chel
      28 januari, 2013 om 12:38

      Hoi Alex,
      Je kunt je TV zelf 2D materiaal naar 3D om laten zetten middels een functie in het menu of op de afstandsbediening.
      Verder zijn er inderdaad speciale 3D bestanden maar of die via een externe harddisk afgespeeld kunnen worden weet ik niet zeker. Volgens mij heb je daar een 3D mediaspeler of laptop voor nodig.

      • Alex
        28 januari, 2013 om 13:07

        Hoi Martijn,

        Dat omzetten is mij bekent. Maar met welke krijg ik het beste “3D” effect?

        Alvast bedankt

      • Martijn Chel
        28 januari, 2013 om 13:13

        Omzetten is altijd minder dan native 3D, dus als je het beste 3D effect wilt dan moet je zoeken naar content die in 3D beschikbaar is.

  11. hans
    11 januari, 2013 om 13:14

    komen er nog kortingen op de 55lm960V in 2013?

  12. niels
    09 januari, 2013 om 23:06

    hallo,

    Ik heb een infocus in114 3d ready projector. Nu wil ik eigenlijk proberen om 3d films af te spelen vanaf mijn laptop. Is Het mogelijk dit aan te sturen zonder een speciale videokaart erin te doen dus puur software matig? Veel films kan je downloaden in side by side 3d. Is er dus een programma die dat omzet naar een 3d signaal voor mijn beamer?

    groeten niels

    • Martijn Chel
      10 januari, 2013 om 0:33

      Volgens mij heeft een PC/laptop sowieso hardware ondersteuning voor 3D nodig, dus een videokaart met 3D ondersteuning.

    • Piet 59
      10 januari, 2013 om 23:03

      hallo,
      Om 3D video op een projector te krijgen kun je ook overwegen een mediaspeler te kopen. Bijvoorbeeld een Xtreamer Prodigy, of een Xtreamer Sidewinder 3 of een Mede8er 1000X3 of een Mede8er 600X3D. Alle 4 kunnen 3D afspelen en de eerste 3 hebben de mogelijkheid om een harde schijf in te bouwen.

  13. leon
    28 december, 2012 om 13:21

    Hallo Martijn,
    Heb sinds kort ook een 3D tv van panasonic, alles is goed, denk ik. Hoedanook, we hebben een HD dvd speler (die hadden we al). Nu heb ik toch het vermoeden dat deze geen 3D films kan spelen, en zo wel, dat deze niet in 3D doorgestuurd worden naar de TV. Klopt dat?
    Mocht het toch 3D door sturen naar de TV, is er dan iets specifieks in te stellen in de 3D funties op de TV?
    mvg
    Leon

    • Martijn Chel
      28 december, 2012 om 21:08

      Met een HD DVD speler is het helaas niet mogelijk 3D Blu-ray films weer te geven. Daar heb je echt een 3D Blu-ray speler voor nodig.

  14. Jan Willem
    19 december, 2012 om 17:26

    Ik heb een passieve 3D TV van Philips. Als ik daar een Blu-Ray speler bij wil kopen, die ook 3D films kan af spelen, welke moet ik dan nemen, bij de spelers van Philips staat dat ze actieve 3D zijn, maar mijn TV is passieve 3D?

    • Martijn Chel
      19 december, 2012 om 17:30

      Dag Jan,
      Ik denk dat je het verkeerd leest. Een Blu-ray speler is namelik niet actief of passief. Je kunt elke 3D Blu-ray speler voor TV’s met beide technieken gebruiken.

  15. jef007
    19 november, 2012 om 12:17

    Das duidelijk,er was niks negatiefs bedoeld met me bericht.

    Alleen is het vervelend als bijvoorbeeld de nvidia kid als enige na voor komt.
    Bij de meeste is 3d op of via een pc kijken,gewoon bedoeld als in een sbs bestand of bd25/50
    dan is het vanzelf sprekend dat je een 3d monitor of tv hebt lijkt me.

    nvidia kid etc is een heel ander soort 3d dan de doorgaanse 3d die bij 3dtv films behoord.

  16. jef007
    19 november, 2012 om 10:43

    kan ik 3d op mijn pc bekijken is een beetje onvoledig andtwoord.
    Natuurlijk het enige wat je nodig hebt is een goede videokaart,3d tv hdmi,goede software player,en klaar.

    Promoten jullie nvidia of zo?dit is totaal niet nodig nvidia vision kid??!

    je download gewoon je 3d film bd25 of bd50 (1op 1 wat het beste is)
    of je sbs bestand
    zet je tv op 3d en klaar(bij bd25-50 doet hij het wss automatisch)

    • Martijn Chel
      19 november, 2012 om 10:58

      Lees eerst even goed aub voordat je zo reageert.
      Het gaat om 3D kijken op je PC. Dan heb ik het dus niet over 3D kijken via je PC op je TV! Dat is een heel ander onderwerp.
      En ja, er zijn meer softwarepakketten/systemen die lijken op de Nvidia Vision Kit. Maar, dit is een goede optie en dus gewoon een tip.

      • fons vd camp
        12 december, 2012 om 13:51

        ” Dan heb ik het dus niet over 3D kijken via je PC op je TV! Dat is een heel ander onderwerp””. hoe werkt dat dan verder, ik ben van plan om een pc te bouwen met een 3d videokaart sapphire radeon HD 77770,en als monitor (voor 3d content)een philips 32PFL5507 smart LED 3D-TV, werkt dat. Gaarne spoedige reactie ivm aanschaf. bvd.

      • Martijn Chel
        12 december, 2012 om 13:52

        Laat ik voorop stellen dat ik niet zoveel verstand heb van computers, dus ik zou even langs een expert gaan, maar volgens mij is een 3D videokaart met HDMI uitgang voldoende als bron.

  17. Piet 59
    07 november, 2012 om 21:19

    Als je met een 3D tv met 2 spelers gamet op een volledig scherm heb je beeld met een halve resolutie. Als je een op een 3D tv een 3D film met een passieve bril kijkt, heb je ook een halve resolutie. Als je die 2 combineert, blijft er dan maar een kwart van de resolutie over?

    • Martijn Chel
      07 november, 2012 om 21:25

      Goede vraag Piet.
      Het is echter niet zo simpel als je aangeeft.
      Zoals ik het zie blijft het halve resolutie omdat de even beeldlijnen voor de ene persoon en oneven lijnen voor de andere persoon gebruikt worden. Bij 3D weergave is dat het linker oog en het rechter oog.
      Kortom, het is eigenlijk hetzelfde als de 3D weergave (theoretisch de halve resolutie) alleen wordt nu twee keer een 2D beeld weergegeven.

    • Martijn Chel
      07 november, 2012 om 21:26

      Overigens kun je niet met twee personen in 3D gamen. Het is dus 2D voor elke speler en blijft dus halve resolutie.

  18. Rudi
    21 oktober, 2012 om 16:35

    3D films zijn er in BD, half-Side-by-Side(SbS)en half-Top-and-Bottom (TaB).

    Het aantal pixels per oog in full HD is:
    BD= 1920×1080
    SbS= 960×1080
    TaB= 1920×540
    Nu geven passieve tv’s 540 lijnen per oog weer, dat wordt dus:
    BD= 1920×540
    SbS= 960×540
    TaB= 1920×540
    Bij TaB verandert er dus niets en bij SbS wordt het bijna DVD kwaliteit. Dus zou dus betekenen dat TaB evengoed als BD is voor passief (bitrate daargelaten). Klopt dit?

  19. Halil
    17 oktober, 2012 om 21:54

    Ik heb een probleem met 2d naar 3d conversie op mijn Philips 47pfl4307k. Als ik iets converteer, films of digitale satelliet, naar 3d krijg ik een heel vreemd beeld. Ik zie maar een klein gedeelte van het totale beeld. Het beeld lijkt helemaal uit elkaar getrokken in 2 verschillende beelden. Je ziet wel een soort van diepte gloed door de bril maar het lijkt niet bepaald op een 3d ervaring omdat het beeld niet definieerbaar is als één beeld maar als 2 beelden die lukraak zijn gecreeerd en door elkaar heen schijnen. Enig idee waarom dit gebeurt en hoe ik dit goed.

    Alvast bedankt. Groeten Halil

    • Martijn Chel
      17 oktober, 2012 om 22:31

      Beste Halil,
      Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Staat de TV op side-by-side 3D ingesteld? Wat vind je in het 3D menu terug?
      Als dit allemaal normaal ingesteld staat zou ik contact opnemen met Philips.

      • Halil
        18 oktober, 2012 om 10:52

        Bedankt voor je snelle reactie. Zowel bij side-by-side als boven elkaar treedt het probleem op. Als ik een 3d game op de ps3 speel werkt het wel goed. Ik kan in het 3d-menu kiezen tussen naast elkaar en boven elkaar en de 3d diepte aan/uit. Als ik 3d aanzet wordt het beeld uitgerekt en vergroot en zie ik een deel van het linker gedeelte vh beeld rechts, zoals een gezicht half links en rechts. Heel vreemd allemaal. Ik zal wel contact opnemen met Philips.

    • Claire
      27 maart, 2013 om 23:33

      Vraagje, is dit probleem inmiddels verholpen? Ik zit nl met hetzelfde probleem.

  20. frederikus
    16 oktober, 2012 om 12:50

    Martijn,

    Ik zag dat platte tv discounter haakse Deltac HDMI Adapter Haaks 270*
    verkoopt voor 18,00 Euro.
    Weet jij of deze haakse HDMI stekker de 1.4 kwaliteit hebben ?

    • Martijn Chel
      16 oktober, 2012 om 15:23

      Dat durf ik zo niet te zeggen, maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Nagenoeg alle kabels die nu verkocht worden kunnen gewoon overweg met 3D materiaal.

  21. Twinne
    10 oktober, 2012 om 18:06

    Beste Martijn,
    Ik heb een Phillips 42PFL4307H/12 (Easy 3D) TV.
    De beelden blijven steeds naast elkaar staan.
    Hoe komt dit? Wat kan ik hieraan doen?
    Alvast bedankt.
    Twinne

    • Martijn Chel
      10 oktober, 2012 om 18:08

      Hoi Twinne,
      Dat is een bepaalde manier van van 3D weergave (side by side). Gebruik je toevallig content die op deze manier 3D beelden toont?
      Anders kun je in het menu van TV ook kiezen voor een andere 3D weergave (Full HD 3D).

  22. Leo Klee
    05 oktober, 2012 om 15:39

    Dat ligt altijd aan de content inderdaad (de film). Niet elke 3D film geeft pop-outs. Maar als je persee een film met heel erg veel pop-outs wilt hebben dan moet je Spy Kids 3-D Game Over kopen. Die film is speciaal gemaakt voor de pop-outs en massieve diepte.

    Maar nu heb ik zelf een vraag, Martijn. Misschien kan jij die beantwoorden (vast wel)
    1. Zijn de LG Cinema 3D’s (zoals ze zeggen) écht compleet ghosting/crosstalk free?

    2. Ik weet dat bij 3D de resolutie de helft is, maar is de resolutie bij 2D net zo’n HD als andere 1080p full HD televisies?

    • Martijn Chel
      05 oktober, 2012 om 16:46

      Hoi Leo,
      Nee, naar mijn idee zijn de niet compleet vrij van die problemen. Wel is het over het algemeen minder dan bij actieve 3D TV’s.
      2D weergave is in volledige Full HD resolutie.

  23. pim
    02 oktober, 2012 om 21:07

    hallo ik heb een week geleden een samsung ue50es6100 gekocht
    nou een hele mooie tv
    behalve het 3d ik krijg alleen maar diepte en geen pop out effect
    bij films waar ik het op een andere tv heb gezien wel zo is
    heb alle instellingen al gehad
    ik speel alles af via een ps3 met een 1.4hdmi kabel
    wie kan me helpen had de tv 14 dagen op zicht alleen zo dom geweest om de doos weg te gooien anders had ik al een andere besteld
    gr pim

    • Martijn Chel
      02 oktober, 2012 om 21:16

      Hoi Pim,
      Wees gerust. Het ligt niet aan je tv. Dit effect is nagenoeg gelijk bij elke tv. Alleen kan er soms licht verschil zijn tussen actieve en passieve 3D tv’s.
      Het verschil dat jij ziet ligt waarschijnlijk aan de content, de film dus. Het effect verschilt per film nogal.
      Daarbij moet ik je zeggen dat de meeste films juist diepte bieden en geen of minimaal pop effect. Dat is eindelijk ook de beperking van een 3D tv. Iets kan niet buiten de randen van de tv komen dus is het pop effect altijd beperkt.

      • pim
        03 oktober, 2012 om 10:00

        Maar ik vraag me dan af hoe het kan als ik sammys avonturen kijk bij een vriend heel duidelijk pop out effect heb en als ik thuis kijk dus niet dan klopt dat niet?
        Gisteren ook het bekende pop out stukje gekeken van monster vs aliens met het ping pong bedje en die komt er ook niet uit

      • Martijn Chel
        03 oktober, 2012 om 10:11

        Eerlijk gezegd vind ik dat heel vreemd. Er kan weinig ‘kapot’ zijn aan het 3D paneel of je 3D bril waardoor je een minimaal 3D effect hebt.
        Ben je zeker dat de instellingen gelijk staan, of in ieder geval dat het 3D effect daar goed afgesteld staat?
        Heeft die vriend van je een grotere TV en wellicht een passieve 3D TV?

      • pim
        03 oktober, 2012 om 12:06

        Jah heb alle instellingen van it afgeplukt en meerdere dingen geprobeer
        Die vriend heeft wel een grotere tv. Maar ook actief dus
        Maar als er een pop out effect is moet dat wel uit je scherm komen in iedergeval moet zo lijken

  24. Ertugrul
    27 september, 2012 om 3:06

    Ik heb een vraagje: Ik wil graag het film Titanic 3d Blu Ray DVD kopen en op mijn normale tv bekijken, maar heb ik daarvoor een 3D bril nodig? Want bij sommige films hoeft het niet en bij de anderen weer wel en ik kan nergens informatie halen..

    Alvast heelveel bedankt namens mijn vriendin :)!

    • Martijn Chel
      27 september, 2012 om 9:52

      Men is verplicht bij een 3D Blu-ray versie van een film altijd een 2D versie te leveren. Je vindt dus altijd twee discs in de doos 🙂 voor de 2D versie heb je vanzelfsprekend geen bril nodig.

  25. Leo Klee
    13 september, 2012 om 16:55

    Beste Martijn, bij veel 3DTV’s staat in de beschrijving dat de kijkafstand 3 tot 4 meter is. Betekend dat dan dat je binnen 3 meter geen goed 3D effect hebt? (bijvoorbeeld 2,3 meter)

    • Martijn Chel
      13 september, 2012 om 17:13

      Beste Leo,
      Nee hoor, dat is puur een ‘optimale’ kijkafstand en dat is ook nog eens afhankelijk van de grootte en waar je zit. Maar, het 3D effect is hetzelfde of je nu op 2 meter of 5 meter zit.

  26. Johan
    06 september, 2012 om 23:05

    Beste Martijn,
    Zoals we op deze site kunnen lezen zijn er twee 3D weergave formaten, het actieve 3D en passieve 3D. Bij blu-ray 3D is er een standaard ontstaan, iedere 3D Blu-ray disc kan voor elke 3D weergave gebruikt worden. Hoe zit dit in de toekomst met 3D TV-uitzendingen. Kan een 3D uitzending op een passieve èn actieve 3D TV bekeken worden of gaan we uitzendingen krijgen die voor actief 3D òf passief 3D zijn? En mochten er aparte uitzendingen komen, welke 3D weergave zal dan waarschijnlijk de overhand krijgen?
    Met vriendelijke groet,
    Johan

    • Martijn Chel
      06 september, 2012 om 23:09

      Beste Johan,
      Het is gegarandeerd dat 3D tv uitzendingen altijd op alle tv’s te zien zullen zijn, ongeacht de techniek. Gelukkig zijn er instanties die dit regelen 🙂

  27. Michael P.
    18 augustus, 2012 om 2:33

    Hallo Martijn, ik heb een Playstation 3 maar nog geen 3DTV. Ik wil er wel een aanschaffen deze week, maar eerst wil ik een ding weten. Is een Blu-Ray 3D speler beter in 3D weergave dan de Playstation 3? Of is dat gewoon hetzelfde?

    • Martijn Chel
      19 augustus, 2012 om 18:51

      Er zijn altijd verschillen qua kwaliteit, net als met elk product. Als je de betere spelers zoekt kun je oa bij Panasonic terecht.
      De PS3 speelt alles overigens wel gewoon goed af.

  28. Leo Klee
    16 augustus, 2012 om 14:25

    Beste 3DTV Magazine,
    Ik heb een vraag: Als ik een 3D ondersteunende HDMI kabel koop van €17,95. Geeft die dan slechtere kwaliteit in 3D dan bijvoorbeeld een kabel van €34,95? Betekend, hoe duurder hoe beter bij 3D HDMI?

    • Dimitri
      16 augustus, 2012 om 20:43

      1 goede raad, koop eentje van 2 euro bij de Action. Maakt helemaal niet uit of je 1 van 2 euro of 100 euro koopt.

  29. Hil
    30 juli, 2012 om 23:06

    Hallo, heb afgelopen week een Blueray speler BD-E6100 van SAMSUNG gekocht, twee brilletjes zouden bij het registreren naar mij verzonden worden. Nu komt het……naam invullen, adres,alle begrip…….. inkomen……? getrouwd of alleenstaand……..? eigen woning…….?
    verplicht om in te vullen………?
    Ik heb dit geweigerd en SAMSUNG vervolgens een mailtje gestuurd met uitleg, er bij verteld…. dat ik niet van plan ben hele doopceel op internet te zetten… Smoor maar in die brillen
    vervolgens wel even naam en adres er bij gezet.
    Zou ik nog iets horen? ……ben benieuwd,

    mijn vraag is, vullen anderen klakkeloos hun hele doopceel in?

  30. Rick
    17 juli, 2012 om 1:01

    Ik heb net een Toshiba 47VL863 in gebruik genomen en heb een 3d film op de usb stick gezet. 3d aangezet, kan ik instellen 2 beelden boven elkaar, en side bij side. Bij de twee beelden boven elkaar zie ik wel 3d maar staan de balken omgedraaid, boven staat beneden en beneden staat boven. De beelden horen over elkaar te schuiven maar dat gebeurt met geen enkele 3d optie van de tv. Vanalles al geprobeerd.
    Als ik de 3d modus op automatisch afspelen zet start de film met 2 beelden naast elkaar dus ik neem aan dat de source film wel 3d is.
    Iemand?

    • Martijn Chel
      17 juli, 2012 om 10:07

      Het over elkaar schuiven van de 3D beelden kan alleen als de bron Full HD 3D is en aangesloten is via een apparaat dat 3D weergave in Full HD 3D ondersteunt. Dus bijvoorbeeld een 3D Blu-ray speler, PS3 of een 3D mediaspeler. Als dit niet het geval is maakt de TV er vaak side by side 3D van.

      • Rick
        25 juli, 2012 om 13:03

        beetje late reactie, sorry. Het is een Mkv bestand van een 3D film die ik vervolgens afspeel via een USB stick. Zou dat de oorzaak zijn dat t niet werkt? Dat de film niet vanaf een apparaat speelt die 3D ondersteunt? Alvast bedankt.

  31. Julien
    13 juli, 2012 om 9:08

    Hallo, Wij hebben een beamer epson tw 6000 aangekocht
    Ze hebben ons verzekerd dat het de 2D naar 3D conversie ondersteunt,maar helaas na lang proberen niet gelukt heeft U mischien hierover meer info
    Groetjes

  32. Ferry
    01 juli, 2012 om 14:58

    Hallo,

    Ik heb een samsung 3D tv en heb 3D brillen gekregen van Sony. We kunnen niet 3D kijken. Moet dit van hetzelfde merk zijn??

    Alvast bedankt

  33. Mario
    27 juni, 2012 om 13:29

    Mijn mening is dat je altijd het kijkdooseffect zult houden als je te ver van je TV zit. Het beste resultaat krijg je als je volledige gezichtsveld, dus vooral links en rechts, opgevuld is met beeld van je TV. Dit betekend dus dichter bij de TV gaan zitten of een vet grote 3d TV aanschaffen, dan heb je bij de betere 3d films echt het idee dat er objecten “uit” de TV komen.

    Groet Mario.

    • John
      27 juni, 2012 om 17:47

      Thanks, de Eerste antwoord was goed. En deze vind ik ook goed 127 en 2meter afstand moet goed zijn tog. Mvg John

  34. John
    19 mei, 2012 om 2:29

    Martijn,

    Ik heb een vraag over de 3d beelden ,
    ik heb zelf ook een 3d t.v. is echt mooi maar buiten het kijkdoos effect.
    Zijn er ook al films waarbij echt alles uit het beeld komt , ik zie altijd illustraties met fotos waarbij alles uit het beeld komt , maar tot nu toe is alles kijkdoos effect.
    Is ook echt dope , maar komt dat nog of is 3d anno 2012 het kijkdoos effect, en houdt het op.

    Of zijn er al films uit waarbij alles uit het beeldscherm komt. Ik zou daar graag meer info over willen hebben welke films of games op de ps3 .

    Mvg. John

    • Martijn Chel
      19 mei, 2012 om 10:47

      Beste John,
      Het probleem is dat objecten alleen ‘op’ het scherm weergegeven kunnen worden. Iets kan niet buiten het scherm vallen omdat daar geen scherm is om het weer te geven. Je zult dus altijd dit ‘kijkdoos effect’ hebben, hoewel objecten midden op het scherm redelijk naar voren zouden kunnen komen. Om echt uit het scherm te springen zullen we moeten wachten op hologrammen 🙂

      • Evander
        24 februari, 2013 om 9:14

        dit is niet waar, ik heb beelden gezien die op 1 METER AFSTAND WAREN, tv op 3 m afstand

      • Martijn Chel
        24 februari, 2013 om 9:35

        Geen idee wat je bedoelt, maar het is technisch gezien onmogelijk beelden buiten het kader van de tv te tonen dus het is wel waar.

  35. Tom
    07 mei, 2012 om 22:51

    Hallo, ik ben van plan deze TV te gaan kopen. Maar voor dat ik dit doe wilde ik weten hoeveel een passende 3D bril hierbij kost? (Misschien zitten er al standaard een (of 2) 3D bril(len) bij, maar dat weet ik niet) ik kan het zelf namelijk niet vinden.

    Alvast bedankt!

    m.v.g.
    Tom Waterlander

  36. gino
    21 april, 2012 om 14:19

    ik heb een 3d led tv van samsung en ook een 3d bril maar zie geen verschil met gewone film zitten geen effecten in als ik bij van den borre was heb ik daar 3d bril opgezet en daar was het ongelooflijk wat een 3d film te bieden heeft ligt het mss aan een verkeerde instelling weet er iemand een oplossing 3d bril was de beste die er was prijs 120 euro

  37. Mathijs
    19 januari, 2012 om 16:31

    Ik wil een Toshiba 40TL868 kopen maar er staat “Geen Conversie van 2D naar 3D” en “Geen Conversie van 2D naar 3D incl. dieptecontrole” betekend dit dat ik alleen 3D kan kijken en dus niet films kan kijken in 2D, en dat ik dus conti nu zo’n bril op moet hebben?

    • Martijn
      19 januari, 2012 om 16:35

      Nee, dat betekent dat je de TV geen 2D materiaal naar 3D om kunt laten zetten (conversie). Dus je kunt wel gewoon 2D kijken en 3D kijken (alleen als het materiaal ook 3D is).

  38. Hans
    04 december, 2011 om 0:01

    Ik heb een Samsung UE46D8000 besteld. Aan mij is een 46UD8090 geleverd. Volgens de leverancier is dat hetzelfde model. Ik twijfel echter, klopt dit wel ?

    • Martijn
      04 december, 2011 om 1:31

      Dit modelnummer zegt me niks. Zoekend in Google lijkt het model uit Duitsland te komen, alleen is er maar weinig over te vinden. Ik vind het vreemd dat je niet gewoon een D8000 krijgt.

  39. m.scholten
    29 november, 2011 om 21:33

    hallo
    Ik heb ook even een vraag. We hebben pas een 3D TV besteld van LG. En we hebben daarbij ook een 3D blue rai cinema systeem besteld van Samsung. Bij de TV krijg je passief 3D beeld. Krijgen we dan ook die passief 3D op deze tv, als ik Een 3D film draai op de Samsung 3D cinemaset.

    Gr marco

    • Martijn
      29 november, 2011 om 22:08

      Zie het als passief 3D weergave. Het maakt niet uit wat er in gaat, het komt er passief uit. Ook via je home cinema systeem of een TV kanaal dus.

  40. Marco
    01 november, 2011 om 23:23

    Is het mogelijk om via software een Side by Side image te verschuiven waardoor er een Anaglyph beeld ontstaat en je met een oude “rood/groen” bril, 3D via je PC op je TV kan kijken?

  41. o.djaoen
    24 oktober, 2011 om 19:00

    ik heb een samsung tv met bij passende 3d brillen
    nu is mijn vraag hoe kan ik naar normale zenders in 3d kijken (als dat uberhoud wel kan) of spellen van ps3 tog in 3d zien?

    • Martijn
      24 oktober, 2011 om 19:25

      Als jouw TV 2D naar 3D conversie ondersteunt zit er gewoon een menu functie op waarbij je dit aan kan zetten, voor zowel PS3 games als normale TV zenders.

  42. Tom
    18 juli, 2011 om 11:54

    Een vraag waar ik al een tijd meezit.
    Ik ben van plan een 3dtv van lg te kopen.
    Maar ik vind de home cinema,s die op 3d werken van lg of lelijk of te duur. Nou vraag ik me af kan je ook een 3dtv op een home cinema van een ander merk aansluiten. want er zitten veel opties en dergelijke op en die kan je dan niet meer gebruiken. en ondersteunt het elkaar dan wel?

    Mvg

    • Martijn
      18 juli, 2011 om 11:59

      Je kunt elk 3D home cinema systeem op je LG TV aansluiten. Dit werkt gewoon met elkaar.

  43. marc
    10 juli, 2011 om 14:19

    niemand heeft een idee wat er dan is zelfs lg staat voor een raadsel die ik maandag moet bellen dus hoop dat hier iemand is en het misschien snapt

  44. canton75
    02 juli, 2011 om 19:41

    nee het probleem blijft ik kom er nu echt niet meer uit wat moet ik nu doen want het is bij elke 3D bril die ik op zet

  45. marc
    24 juni, 2011 om 3:29

    ik heb een LG 3D tv met de bijbehorende 3d brillen maar als ik samen met me vriendin een 3D blu-ray kijk springt de bril die ik op heb na een tijdje op uit moet dan de bril weer aanzetten en dat herhaalt zich om een bepaalde tijd weer in de film heel irie weet niet waar het aan ligt niet de bril heb ze gewisselt en het is nog steeds zozit goed voor de tv iemand hier een idee over

    • Martijn
      24 juni, 2011 om 10:31

      Op welk afstand zit je voor de TV?

      • canton75
        24 juni, 2011 om 10:57

        de zelfde als me vriendin zij heeft er geen last van waar zij ligt.de afstand is de min 2 m

      • Martijn
        24 juni, 2011 om 14:04

        Ligt of zit? Het kan zijn dat wanneer je je hoofd schijnt houdt de brillen geen signaal meer krijgen en uit gaan.

      • canton75
        24 juni, 2011 om 14:44

        heb een test gedaan las in de gebruiksaanwijzing dat de bril na 10 min geen beweging heeft gedaan of zo iets valt die uit dus het lijkt er op af en toe je hoofd bewegen wat me wel raar lijkt

  46. Joram
    30 april, 2011 om 11:06

    Ik heb onlangs een 3d-tv (Sony 40LX900) en 3d home cinema set (Sony bdv-e370) gekocht. Ik kan (met beiden) HD films kijken vanaf het netwerk in .mkv formaat en .m2ts formaat. Nu heb ik ook films in 3D (Side-by-side). Als ik deze afspeel dan zie ik gewoon 2 beelden naast elkaar, hij herkent dus niet dat dit in 3d afgespeeld moet worden. Is er een manier waarop ik het wél in 3d kan afspelen?

    • Nickvolendam
      12 januari, 2012 om 18:18

      Ja dat heb ik ook
      Weet je de oplossing al ?

      mvg Nick

    • 3d expert
      22 januari, 2012 om 1:17

      Heel simpel. je tv hoeft andere content niet te herkennen. elke afstandsbediening van een 3d tv heeft een 3d knop of menu. en vanuit daar kies je side by side.

  47. qwa
    18 februari, 2011 om 0:13

    Hoi Martijn,

    Ik weet nog niet in wat voor formaat films moet uitrenderen voor 3D tv. Ik las iets over een multiview codec(mvc) en ook AVC-Ultra. Ik heb zelf geen 3D tv en/of 3d bluray een heb geen idee wat voor formaat ik moet renderen. En wanneer je bijv 48 frames om en om rendert in een standaard video formaat pakt een 3d tv dat meteen? Misschien kun je me naar een forum sturen waar ik hier meer over kan lezen.

    Alvast bedankt!

    • Martijn
      18 februari, 2011 om 23:41

      Helaas heb ik hier echt geen verstand van.. Sorry!

  48. melroy
    13 februari, 2011 om 16:43

    hallo mijn vraag is
    ik draag een bril en is het dan ook mogelijk om ook 3d bril tegebruiken en zijn dr dan nog verschillende effecten of is er geen verschil

    • Martijn
      13 februari, 2011 om 16:54

      Beste Melroy,
      Je kunt een 3D bril gewoon voer je bril heen zetten en het effect is dan hetzelfde.

  49. Yongjie
    28 januari, 2011 om 21:00

    Hallo,
    Kan je eigenlijk met een Samsung 3d tv 2d zenders kijken?
    Want ik had ergens gelezen dat samsung 3d tv een speciale engine had die 2d beelden in 3d beelden convert.
    Zo ja , hebben dan alle samsung tv’s die engine of alleen sommigen?
    Groetjes Yongjie

    • Martijn
      28 januari, 2011 om 22:41

      Met elke 3D TV kun je ook gewoon 2D zenders kijken. 2D naar 3D conversie is een optie die je aan of uit kunt zetten.

  50. claudia
    12 januari, 2011 om 0:02

    hoi ik heb gehoord dat 3d kijken slecht is voor je ogen klopt dat.bvd claudia

    • Martijn
      12 januari, 2011 om 0:06

      Beste Claudia,
      In principe niet wanneer je het niet vele uren per dag doet. Veel fabrikanten (vooral met gaming) geven wel de waarschuwing af dat kinderen onder de 7 jaar het niet zouden moeten doen ivm de ontwikkeling van de ogen. Als je dus zo nu en dan een film kijkt kan het geen kwaad.

  51. marc
    04 januari, 2011 om 16:35

    ik heb een lg plasma tv type 42 pj 350 ( zo ver ik weet niks over 3d) en een sony home cinema set type bdv-e370 (geloof 3d ready) en een samsung 3d blu-ray speler moet ik nu dus 3d kunnen kijken ????

    • Martijn
      04 januari, 2011 om 16:42

      Nee, je moet echt een 3D TV hebben en dat weet je wanneer je hem hebt.

      • marc
        04 januari, 2011 om 17:07

        er werd mij verteld dat je met een bv 3d ready tv ook 3d ziet

      • Martijn
        04 januari, 2011 om 17:14

        Klopt, maar jouw TV is niet 3D-Ready. 3D-Ready houdt in dat het wel een 3D TV is, maar dat je de brillen en de ontvanger los moet aanschaffen.

      • marc
        04 januari, 2011 om 17:28

        me tv is ook niet 3d ready dus ben verkeerd ingeligt iemand intresse in een samsung 3d blu-ray speler met 2 samsung 3d brillen nieuw sinds vandaag hoor het graag

  52. Henk B
    11 december, 2010 om 20:18

    Zijn er al meer gegevens van de panasonic ZT 30 plasma tv ?

    • Martijn
      11 december, 2010 om 20:27

      Als wij ze hadden had jij ze natuurlijk ook gehad 🙂

  53. jeffrey
    31 oktober, 2010 om 16:43

    Hallo mensen .heb een vraag , heb een 200hz 2D sony bravia full hd 1080i.
    type KLD 52 Z 4500 lcd (meest uitgebreide toestel 2009/2010)
    en een ps3 met een 3d update .
    Kan ik op dit toestel met behulp van bv een 3d kit , 3d kijken ?
    zo ja ,welke kit ?
    zo nee , is er een mogenlijkheid voor een update naar 3D
    Alvast bedankt voor jullie reactie.

  54. Wessel
    08 oktober, 2010 om 17:51

    Hoi,

    ik had nog een vraag over twee tv’s.
    Mijn vraag is: zit er verschil in de lx900 en hx800?
    Want tussen de prijs van de tv’s zit een groot verschil.
    Heeft de lx900 beteren prestaties ofzo?
    Laat het even weten ,alvast bedankt 😀

    Gr. Wessel

    • Martijn
      09 oktober, 2010 om 14:30

      Beste Wessel,
      Op Sony.nl kun je beide modellen met elkaar vergelijken. Er zitten inderdaad verschillen in, zoals de Full LED en Edge LED verlichting.

      • Wessel
        11 oktober, 2010 om 17:54

        Hoi,

        als eerst bedank ik jullie voor de reacties.
        Maar ik heb de lx900 en hx800 vergeleken op sony maar ik zie echt geen verschil.
        De hx800 heeft zelfs nog local dimming (wat is dat eigenlijk?)
        Maar ik mag toch hopen dat de lx900 wel beter is dan de hx800?
        Kunnen jullie me een paar belangenrijken verschillen laten weten?
        Alvast bedankt.

        Gr.Wessel

      • Martijn
        15 oktober, 2010 om 9:54

        Beste Wessel,
        Je kunt de verschillen wel degelijk op de website van Sony vinden, maar ok.. Het belangrijkste verschil is dat de LX900 compleet 3D geschikt is. Alles wordt hierbij geleverd. De HX800 is 3D-Ready, waardoor je de transmitter en brillen nog los moet kopen om van 3D gebruik te maken. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook zien dat de LX900 geïntegreerde wifi heeft en de HX800 een optionele USB dongel vereist. Kortom, even goed kijken op de website van Sony.

  55. Wessel
    06 oktober, 2010 om 19:07

    Ik heb een vraag over welke tv het beste is en ook waarom die tv dan het beste is.
    Ik twijfel over deze twee tv’s van sony: lx900 hx900.
    Ik ga ook vooral voor het 3D.
    En ik had ook nog een vraag over welk aparaat de beste prestatie geeft.
    Is dat de ps3 of de BDP-S470?
    Ook hierbij gaat het me vooral om de 3d kwaliteit.

    Ik zou het fijn vinden als jullie reageren.
    Gr. Wessel

    • Martijn
      07 oktober, 2010 om 2:08

      Beste Wessel,
      Zie de review van de eerste indruk van deze twee TV’s.
      De PS3 en BDP-S470 zullen elkaar qua 3D prestaties weinig ontlopen, maar aangezien de S470 een later model is (en dus nieuwere hardware technieken bevat) zal deze net wat meer mogelijkheden hebben bij het afspelen, zoals HD audio weergave bij 3D weergave.

      • Wessel
        07 oktober, 2010 om 20:53

        Hoi Martijn,

        ten eerste bedanklt voor jhe reactie.
        Maar in de vergelijking van de twee tv’s staat dat de hx900 beter is maar op de pagina van de 10 beste 3d tv’s staat de hx900 op nummer 3 en de lx900 op de tweede.
        Dus ik weet nu nog steeds niet welke het beste is.
        Maar nog een vraag over de ps3 en de bdp-S470: maken de beeld prestaties in 2D wel uit?

        Gr. Wessel

      • Martijn
        09 oktober, 2010 om 14:26

        Beste Wessel,
        Het beoordelen van een TV komt vaak neer op een persoonlijke mening. Vandaar dat ook niet alle lijstjes exact hetzelfde zijn. De verschillende ervaringen (ook bij de review) zorgen voor verschillende uitslagen. Ik denk dat de twee modellen elkaar niet veel ontlopen en dat je bij beide modellen een goede keuze maakt. In 2D denk ik dat de PS3 ook niet veel van de S470 verschilt. Wel kun je bij de S470 meer beeldinstellingen aanpassen en het beeld personaliseren.

  56. Kommer Schenkel
    08 september, 2010 om 22:59

    Wanneer ik een Samsung UE40C8700 heb, kan ik dan ook b.v. een 3D Blu-ray speler nemen van Panasonic of van Philips?

    • Martijn
      09 september, 2010 om 12:01

      Dat is geen probleem. Deze werken allemaal met elkaar!

  57. Christiaan
    01 augustus, 2010 om 20:21

    Hallo,

    Ik heb nu al een tijdje een 3D TV, Ik ben echt benieuwd waneer er eens content voor komt.
    Anders had ik net zo goed me oude tv kunnen houden. Weten jullie er al wat van?

    Bedankt!

    Groetjes

    Christiaan

    • Martijn
      01 augustus, 2010 om 20:29

      Beste Christiaan,
      Sony (lees hier) heeft een aantal films in de planning voor 2010 en ook Disney heeft een tweetal films aangekondigd. Universal zegt zelfs binnenkort met minimaal 10 3D films te komen. Kortom, even geduld nog, het komt eraan! 3D games zijn overigens al te downloaden en te koop voor de PS3.
      Lees hier meer over 3D content en het tekort ervan.

      • Christiaan
        03 augustus, 2010 om 13:31

        Kijk dat is erg tof!!

        Heb ook al het regent gehaktballen in de winkel zien liggen.
        En er staat ook afspeelbaar op PS3. Dat vindt ik wel een helen gemenen streek aangezien de PS3 nog geen 3D Content af kan spelen kwa blue ray’s. Dan hadden ze moeten wachten totdat de ps3 met de nieuwe firmware komt. Maar verder supper bedankt voor de info!.

        Heb nu een aantal side by side movies weten te bemachtigen en ziet er echt supper uit!!

        Groetjes

        Christiaan

      • Theo Kwant
        13 september, 2010 om 15:21

        In alle discussies over HD en 3D wordt gezwegen over de SMPTE en THX specificaties ten aanzien van de kijkafstand naar HD (1080i/p) en 3D content en de beperkingen van het menselijk oog (oplossend vermogen).
        Voor HD 1080i/p vertaald zich dat naar 1,8 x beeldbreedte en voor 720p/i naar 2,7 x beeldbreedte. Voor 3D is dit zelfs 1,4 x de beeldbreedte bij 1080i/p 3D en 2,1 x bij 720i/p 3D. Worden deze afstanden overschreden, dan worden de voordelen van de hogere beeldresolutie te niet gedaan en kijkt men naar SD (analoog) televiesie op duurdere HD/3D beeldschermen. Het advies is: bepaal eerst de kijkafstand en koop daarna een beeldscherm (LCD of HD Beamer) dat op die afstand de kwaliteit laat zien die aangeboden wordt. Let maar op: kinderen gaan automatisch op de juiste afstand van een beeld zitten. Ten aanzien hiervan is de site http://www.practical-home-theater-guide.com/tv-viewing-distance.html (voor 3D zet voor tv: 3d-) verhelderend.

  58. Jeroen
    22 juli, 2010 om 13:34

    Als ik nu een 3D tv aanschaf van Samsung en een 3D blu-ray speler van Panasonic. Moet ik dan een 3D bril aanschaffen die compatible is met de 3D TV of met de Panasonic Blu-Ray speler? Is het uberhaubt wel mogelijk om 3D content te bekijken met een 3D TV van Samsung en een 3D blu-ray speler van een ander merk?

    • Martijn
      22 juli, 2010 om 18:45

      De 3D bril hoort altijd bij de 3D TV, dus daar moet je naar kijken. Verder is het altijd mogelijk een Blu-ray speler van een ander merk aan een 3D TV te hangen. Dit levert geen communicatie problemen op aangezien de formaten die doorgestuurd worden hetzelfde zijn.