Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Krijgt 3D zonder bril weer een kans in 2015?

Geschreven door
Geplaatst op22 december 2014, 19:22 Categorie3D zonder bril

Het blijft vooralsnog erg stil op het gebied van 3D, ondanks dat nog steeds nagenoeg alle middenklasse en high-end tv’s over 3D-weergave beschikken. Maar, om 3D echt te laten slagen is één grote verandering nodig; bril-vrij 3D. Het dragen van een bril is een te hoge drempel gebleken en dus wachten we op nieuwe technieken die 3D zonder brillen mogelijk maken.

Die technieken zijn er echter allang maar blijken steeds weer niet geschikt – te duur of met teveel nadelen – voor de consument. Zou hier volgend jaar verandering in kunnen komen? In de eerste week van januari gaat CES2015 van start en zien we waarschijnlijk weer een aantal nieuwe technieken voor bril-vrij 3D.

Het bedrijf Stream TV is één van de partijen die al jaren werkt aan 3D-weergave zonder het gebruik van een bril, ook wel autostereoscopisch 3D genoemd. Het bedrijf heeft al diverse malen technieken getoond en zelfs al eigen tv’s op de markt gebracht. Maar, vooralsnog lijkt er maar weinig interesse in de technieken. Met de komst van 4K Ultra HD lijkt Stream TV echter nieuwe kansen te zien.

In een eigen persbericht laat Stream TV weten in 2015 4K bril-vrij 3D met de Ultra-D-technologie op de markt te brengen. Ultra-D is het formaat voor bril-vrij 3D dat door Stream TV zelf ontwikkeld is. Het bedrijf zet dan ook in op een compleet ecosysteem waarin we zowel content als hardware vinden. We hebben de techniek echter al een aantal keer mogen aanschouwen en hoewel het indruk wist te maken zaten er nog voldoende nadelen aan. We zijn dan ook benieuwd naar wat Stream TV ons tijdens CES 2015 voorschotelt.

Stream TV laat weten dat 2015 hét jaar voor 4K Ultra-D moet worden en er is zelfs al een samenwerking gestart met Hisense. Ook het Britse Cello zou plannen hebben voor een tv die gebruik maakt van de techniek. Qua prijsniveau moeten we voorlopig denken aan ongeveer 3.000 euro voor een 50-inch model. Zou jij dat ervoor overhebben?

  • Delen:

Reacties

  1. Sip
    21 februari, 2015 om 12:19

    Niet alleen brilvrij kijken is een issue bij 3D. De produktiekosten van de film zelf zijn hoog! De fimproducenten doen vrijwel geen moeite echt 3D uit te brengen.Ik ben er zo langzaamerhand achter gekomen dat veel 3D films blijkbaar gewoon van de 2D versie zijn afgeleid. Vervolgens wordt er op een paar plekjes nog wat echte 3D met wat pop outs toegevoegd, en zie, er is weer een 3D film geboren. Blijkbaar is filmen in 3D te duur. Zelfs Ice Age films laten vaak met Scratch in het intro stukje zien hoe mooi 3D kan zijn, daarna volgt 1 uur 26 van matig 3D waarbij vrijwel niets meer uit het scherm komt. Bij Yogi Bear komt een keer de inhoud van een picknicmand de kamer in en veel meer effecten herinner ik me niet. Er is veel meer mogelijk. Kijk maar eens animatiefilms van de Belg Ben Stassen. Hij schijnt nu ook in Californië te werken. Hij maake Sammy de Schildpad 1 en 2 en recentelijk “The magic House”, vergelijk die eens met bijv. Toy Story 3 of Shrek 3 in 3D, dan zie je wat ik bedoel. De meeste speelfilms zijn ook zeer matig in 3D. Ik vond Life of Pie en zelfs Spiderman als 3D gewoon matig.
    Ben Stassen heeft zich ook al heel bezorgd uitgelaten over 3D vanwege bovenstaande. Ik geef vorbeelden van animatiefilms maar ook gewone films kunnen echte diepte hebben die tot voor je beeldscherm reikt. Ik heb een 3D camcorder gekocht van JVC en die filmt, verdomd waar, echt 3D. Helaas verdween die camera eind 2011 al weer van de markt. Ik moest hem daarom 2e hands kopen…! Dan zie je echt 3D in je eigen amateur opnamen! Heel vaak heb je dan natuurlijke pop outs….!

    • P. Maassen
      21 september, 2015 om 16:19

      We hebben een 3D camera van Fuji (.mpo beelden)èn een computer van Toshiba, waarop we onze 3D foto’s zonder bril kunnen bekijken en dat geeft zo’n goed beeld, dat we uitkijken naar een TV die datzelfde kan. We hoopten dat Dimenco in Eindhoven/Veldhoven erin zouden slagen om er een op de markt te plaatsen. We zijn er geweest en hebben een aantal van onze foto’s daar op een TV scherm gezien. Ze hadden een crowdfunding project opgestart maar dat mislukte, waardoor ze toen (2013/1014) ermee (tijdelijk)gestopt zijn. Hoe het er nu mee staat weten we niet.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.