Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Verkopen 3D TV’s met 72 procent gegroeid in 2012

Geschreven door
Geplaatst op18 maart 2013, 15:56 Categorie3D lcd

Dat de 3D-hype zo goed als over is staat vast maar dat neemt niet weg dat consumenten warm beginnen te draaien voor de techniek. Uit recent onderzoek van DisplaySearch blijkt dat het aantal verkochte 3D TV’s in 2012 gestegen is met 72 procent tot een totaal van 41.45 miljoen stuks.

3D TV verkopen groeien, Samsung marktleider

In 2011 gingen er nog 24.14 miljoen 3D TV’s over de toonbank, terwijl het aantal in 2010 op een schamele 2.26 miljoen stuks lag. Het marktaandeel van 3D TV’s in de totale flatscreen markt is bijna verdubbeld van 11 procent tot 19 procent. Samsung is daarbij nog steeds marktleider met een marktaandeel van 27 procent maar moet wel marktaandeel inleveren. Onder meer LG heeft marktaandeel gewonnen en is van 14 procent in 2011 naar 18 procent in 2012 gegaan. Op plek drie zien we Sony terug met een marktaandeel van 7 procent.

Een opvallend detail is dat voor het eerst de passieve 3D techniek van LG de overhand heeft. Afgelopen jaar werden er meer TV’s welke voorzien zijn van LG’s FPR panelen verkocht. Samsung’s panelen die gebruikmaken van de actieve 3D techniek moeten genoegen nemen met de tweede plek.

3D wordt niet meer als premium gezien

Natuurlijk kan de groei in 3D TV verkopen niet alleen toegeschreven worden aan het feit dat de techniek door meer consumenten omarmd wordt. Afgelopen jaar beschikte namelijk het gros van de nieuwe middenklasse en high-end TV’s standaard over de techniek. Of consumenten ook daadwerkelijk gebruikmaken van de 3D weergave is een ander verhaal. Wel blijkt uit de cijfers dat consumenten niet meer zien als een premium waar extra voor betaald moet worden. Het is een leuke extra feature, net als een Smart TV platform.

Via: Globalpost

  • Delen:

Reacties

  1. Arthur Alexander Hofman-Klünder
    22 maart, 2013 om 17:09

    Nu, 3D was wel degelijk een hype waarvan het onzeker was of het een vaste plek binnen televisie-aanbod zou hebben. Wat dat betreft is de stijging van verkoop een bijzondere omdat 3D geen meerprijs kent en er weinig televisietoestellen zonder 3D worden aangeboden in het middensegment.

  2. Eise
    18 maart, 2013 om 20:36

    Lol 3D is geen hype maar harde realiteit… Verbaasd me dus niks dit nieuws… Komt ook omdat er meer tv’s zijn met 3D alleen paar low end modellen worden bij de fabrikanten volgens mij niet voorzien van 3D functionaliteit… Als de mensen geen 3D willen kiezen ze wel voor dergelijke modellen lijkt me…

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.