Vraag en aanbod 3D content wereldwijd bezig met opmars

21 december 2012 1 Minuut 0 Reacties
Philips-PFL8007-3d

Zo nu en dan komt er weer een onderzoek voorbij over de acceptatie en groei van de 3D industrie. Tot op heden waren de meeste onderzoeken niet geheel positief over de 3D industrie maar uit een recent onderzoek van IHS Screen Digest blijkt dat de vraag naar en het aanbod van 3D content het afgelopen jaar flink gegroeid is, zowel thuis als in de bioscoop.

Uit het onderzoek blijkt dat er wereldwijd meer interesse is in 3D, de vraag naar hoogwaardige content groeit en het aantal bioscopen met 3D voorstellingen toeneemt. Puur kijkend naar de Verenigde Staten is het aantal 3D Blu-ray verkopen dit jaar verdubbeld ten opzichte van 2011 en zijn er viermaal zoveel bioscopen die hun aanbod uitgebreid hebben met 3D voorstellingen. De VS is nog steeds de grootste markt voor 3D Blu-ray met 51 procent van de wereldwijde verkopen.

Hoewel we steeds meer richting video on demand content gaan speelt 3D Blu-ray nog een belangrijke rol bij fysieke media. Op de korte termijn ziet men de hogere prijs van 3D video on demand films als reden waarom consumenten twee keer nadenken maar op de lange termijn zal ook de interesse in 3D video on demand content toenemen. IHS verwacht dat vooral opkomende markten zoals China veel groei in de vraag en het aanbod van 3D content gaan zien. In Europa zijn onder meer de UK, Duitsland en Frankrijk belangrijke markten waar men groei verwacht.

Toch is niet alles positief want uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal nieuwe 3D kanalen maar mondjesmaat toeneemt en dat veel bestaande 3D kanalen te maken hebben met slechte cijfers. In Nederland hebben we bijvoorbeeld nauwelijks toegang tot 3D content die via TV zenders aangeboden wordt.

Reacties (0)