Samsung verstevigt koppositie in de TV markt

13 september 2012 1 Minuut 0 Reacties
Samsung-ES6800-2

Vorig jaar was Samsung al de beste verkopende TV fabrikant en de koppositie is de afgelopen maanden alleen maar verstevigd. De Koreaanse fabrikant van plasma en LCD TV's had in het tweede kwartaal een marktaandeel van 28,5 procent. Dit is 18 procent meer dan de 25,9 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Ook LG doet het goed met een marktaandeel van 15,2 procent.

.

Het marktaandeel is berekend door DisplaySearch aan de hand van de inkomsten van de totale flatscreen TV markt. Hieruit blijkt dat het marktaandeel van LG ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar met 12 procent gestegen is. De enige andere grote fabrikant die qua marktaandeel stijgt is Panasonic. Vorig jaar moest de fabrikant nog flink inleveren, dit jaar staat Panasonic op 6,8 procent. Dit is een stijging van 38 procent.

Toch staat Panasonic niet op plek drie, deze plek is gereserveerd voor Sony. Het bedrijf heeft nu 5 procent minder marktaandeel dan het eerste kwartaal van dit jaar en komt uit op een totaal van 8,3 procent. Sharp ging 17 procent omlaag naar een aandeel van 5 procent en vinden we dus terug op de vijfde plek.

Als we de percentages vergelijken met het tweede kwartaal van vorig jaar is het alleen Samsung die winst weet te pakken. LG blijft op hetzelfde niveau steken ende andere fabrikanten leveren flink in. Ook de gehele flatscreen markt is gekrompen. Het totale aantal verscheepte TV’s is binnen een jaar met 8 procent achteruit gegaan. Voornamelijk plasma heeft moeten inleveren (26 procent). Momenteel hebben LCD TV’s (inclusief LED modellen) een aandeel van 85,5 procent, terwijl plasma het moet doen met 6,1 procent.

Bekijk ons 2012 3D TV overzicht voor alle nieuwe TV’s van de grotere fabrikanten.

Via: CNET

Reacties (0)