Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Olympische Spelen in 3D geen groot succes

Geschreven door
Geplaatst op13 augustus 2012, 16:14 Categorie3D Onderzoeken

De verwachtingen waren hoog en ook veel Nederlanders keken er naar uit, maar het lijkt erop dat de 3D uitzendingen Olympische Spelen maar matig bekeken zijn. De BBC zond in de UK via het BBC HD kanaal dat ook in Nederland bij diverse providers te bekijken is een aantal evenementen, waaronder de openings- en sluitingsceremonie in 3D uit, maar de kijkcijfers vielen tegen.

Slechte kijkcijfers

Hoewel de kijkcijfers buiten de UK niet bekend zijn kunnen we uit de cijfers binnen de UK opmaken dat er maar een hele kleine groep 3D TV bezitters naar de 3D uitzendingen gekeken heeft. Uit onderzoek van de Broadcasters’ Audience Research Board blijkt dat op bepaalde momenten slechts 4.000 mensen keken naar de 3D uitzendingen. De openingsceremonie was het ‘beste’ bekeken met 0,5 procent van de BBC kijkers.

Op de tweede plek staat de finale van de 100 meter sprint met 0,35 procent. Dit komt neer op zo’n 66.000 van de 20 miljoen BBC kijkers. De hoogtepunten die elke dag 3D uitgezonden werden trokken de minste kijkers. Gemiddeld keken zo’n 10.500 Britten deze uitzendingen in 3D maar het dieptepunt was van 4 tot en met 6 augustus toen er maar 4.000 mensen keken. De kijkcijfers van de sluitingsceremonie zijn nog niet bekend.

De oorzaak?

De oorzaak van deze tegenvallende cijfers is niet geheel duidelijk. Veel 3D TV bezitters klagen nu (na de Spelen) over het feit dat de BBC de 3D uitzendingen amper gepromoot heeft en veel mensen dus niet eens wisten dat het evenement in 3D bekeken kon worden. Ook zou het kunnen komen door het beperkte aantal consumenten dat een 3D TV thuis heeft staan. Daarbij moeten consumenten die een 3D TV hebben ook nog eens 3D brillen en een digitale HD decoder hebben.

Een andere oorzaak voor de terugzakkende kijkcijfers na de openingsceremonie is volgens sommige de matige kwaliteit van de 3D opnamen tijdens onder meer de finale van de 100 meter. De diepte bij dit evenement zou slecht te zien zijn geweest en sommige mensen hadden achteraf gezien de finale liever in 2D bekeken.

Het gevolg

Wat deze cijfers uiteindelijk voor gevolgen zullen hebben is nog niet duidelijk. De BBC gaf onlangs nog aan toekomst te zien in 3D en 3D uitzendingen te blijven aanbieden.

Heb jij de Olympische Spelen in 3D gekeken? En wat waren je ervaringen?

Bron: HDTVtest

  • Delen:

Reacties

  1. Pieter
    19 augustus, 2012 om 9:08

    Ook ik heb vanaf de 2e week regelmatig naar de samenvatting van 00.00 tot 01.00 uur zitten kijken. Vond die inderdaad wisselend van kwaliteit, maar dat heeft in mijn ogen veel te maken met cameraposities etc. De finale 100 m vond ik inderdaad ook niet spectaculair in beeld gebracht. Kennelijk moet men nog meer ervaring opdoen. Ik heb de sluitingceremonie opgenomen met mijn UPC-HD mediabox, alleen om te kijken of dat werkt en dat doet het.

  2. e.cia
    14 augustus, 2012 om 19:05

    Ik heb soms 3d gekeken ook de openings ceremonie dat vond ik een beetje nep overkomen,de kamera stond te ver weg.Beelden van dichtbij bevallen me beter.Je hebt ook van die 3d demos waar dingen uit de tv je huiskamer binnen komen dat vindt ik het leuke van 3d.Met gamen is 3d echter super maar voor films en tv vindt ik het resultaat wisselend.

  3. Rob
    14 augustus, 2012 om 10:34

    Iedere dag de samenvatting gekeken. Fantastisch mooi op deze manier sport te zien. Helaas kwam ik er pas in de tweede week achter dat er in 3D werd uitgezonden. Ik kwam er bij toeval achter; ik heb op geen enkele manier iets gehoord dat het er was. Hoop dat er in de toekomst meer in 3D wordt uitgezonden want mij beviel het meer dan goed! Mijn tv kan ook 2d naar 3D converteren. Ook dan is 3D best mooi maar haalt het echt niet bij echte 3D uitzendingen.

  4. Geronimo
    14 augustus, 2012 om 9:56

    Met veel plezier naar de openings en sluitings ceremonie gekeken, dit tijdens de live uitzendingen, ook de 100m heren, ik vond dit geweldig, helaas heb ik niet naar de samenvattingen gekeken, wist de uitslag al en ik vond dit telaat uitgezonden .

    Verder was er weinig bekenbaarheid aangegeven, ik had het gelukkig via de nieuwsbrief van 3DTV gelezen, dus ook ff in de agenda genoteerd, Collega’s van wie ik wist dat ze ook een 3D tv hebben had ik na de openingsceremonie gesproken ,maar z wisten geen van allen dat dit in 3D te zien was geweest, ze hebben wel de sluitingceremonie gezien en waren hierover dik tevreden

  5. fredje
    13 augustus, 2012 om 21:12

    Heb alllen die opening gezien in 3D. Stond op internet en het bestand binnegehaald,was mooi om te zien. Helaas heb ik geen bbc ontvangst thuis,staat net een boom in de weg van de buren. Kijk regelmatig op sky duitsland naar 3D sport en vind het echt te gek. Jammer is het wel dat er geen voetbal in Nederland is in 3D. WK 2010 was veel in 3D, TV op je suround systeem en genieten maar.

  6. fredje
    13 augustus, 2012 om 21:04

    Nou heb de opening gezien in 3D,na een paar dagen. Gedouwload van internet. Vond het zeker de moeite waard.Kan helaas geen BBC ontvangen. Staat net een grote boom bij de buren in de tuin.

  7. Rob
    13 augustus, 2012 om 20:23

    Kijkcijfers??? bij wie ik heb bijna alles gezien in 3d op de BBC.
    Vraag me af waar ze die kijkcijfers altijd vandaan halen, ben nog nooit benaderd. slap verhaal dus

    • Martijn Chel
      13 augustus, 2012 om 20:29

      Nou, een slap verhaal is het niet hoor. Als je even doorklikt bij de bron zie je dat de cijfers bij de BBC zelf vandaan komen. Die zullen er niet over liegen.
      Daarbij; sinds wanneer moet je benaderd worden voor kijkcijfers? Is in NL ook niet.

      • Rob
        14 augustus, 2012 om 18:28

        Prima, maar waar haalt men die cijfers dan vandaan?

      • Martijn Chel
        14 augustus, 2012 om 18:47

        Net zoals met dan in Nederland doet (denk ik). Er zijn een aantal personen die een kastje hebben en van daaruit worden de cijfers berekend. Ook zijn er tegenwoordig met digitale TV andere mogelijkheden om het te meten.
        Maar, geloof me, de BBC zou echt geen negatieve cijfers geven als er ook maar een kleine mogelijkheid was om betere cijfers te geven.

  8. Arjette
    13 augustus, 2012 om 20:20

    Ik heb de sluitingsceremonie in 3D gekeken alsook diverse andere uitzendingen en het was fantastisch! Helaas zond de BBC vaak pas ’s nachts uit. Echter heb ik vele uitzendingen opgenomen en gekeken wanneer het me wel uitkwam! Ik heb er van genoten en kan niet wachten op meer uitzendingen!

  9. Frans
    13 augustus, 2012 om 17:42

    Ik heb de openings en sluitingsceremonie in 3D gezien.
    Zag er echt fantastisch uit.
    Probleem was samenvatiingen in 3D pas , s avonds laat en te weinig reclame voor gemaakt.

  10. Paul
    13 augustus, 2012 om 16:57

    We heb de openings- en sluitings- ceremonie gezien en dat vonden we echt fantastisch.
    Dat was pure reclame voor 3d.
    We hebben ook sport evenementen in 3d gekeken en sommige waren zelfs slecht zoals bijv de waterpolo .
    De oorzaak was dat er geen diepte te zien was.
    Er waren gewoon sporten die niet of minder geschikt waren voor 3d.
    Veldspelen bijv. waren super.
    Ik denk dat aan 3d presentaties nog flink gesleuteld moet worden en wel op het vlak van camera-opstelling,camera bewegen en inzoomen.
    Zo vond ik camera’s die een zijdelingse beweging maakten terwijl ze bewegende spelers opnamen gewoon slecht.inzoomen was ook uit den boze.
    Al met al was BBC 3d geweldig.

  11. Ruben
    13 augustus, 2012 om 16:25

    Ik heb een aantal keer de samenvatting van de Olympische Spelen in 3D bekeken en dat was indrukwekkend. Jammer genoeg is dit 3D evenement niet voldoende gepromoot want sport leent zich uitstekend voor 3D. Daarnaast dienen er Live uitzendingen te komen want de uitslag bij sport al weten is niet ideaal. Ik denk als er meer voetbal (Champions League) in 3D wordt uitgezonden, dat 3D sneller de gewilde acceptatie vindt. En uiteindelijk zal 3D doorbreken als er goede 3D-bril-vrije TV’s op de markt komen, alhoewel ik het zelf niet storend vind om met een bril te kijken.

    • Martijn Chel
      13 augustus, 2012 om 16:27

      Dat is inderdaad een goed punt. Sport is natuurlijk minder interessant wanneer je de uitslag al weet. Maar, toch zouden de hoogtepunten in 3D dan wel meer mensen moeten trekken lijkt me. Ik zou er in ieder geval naar kijken, ook al had ik die dag al gevolgd.