Review: Panasonic TX-P50VT50 (VT50 serie) 3D plasma TV

26 mei 2012 + 10 minuten 36 Reacties
Panasonic-VT50-press

Panasonic heeft voor 2012 weer een grote line-up aan plasma modellen waarvan de VT50 serie het topmodel is. Dit model heeft het meest fraaie design van de plasma TV series meegekregen en biedt ook een aantal interessante features zoals THX certificering, het Viera Connect Smart TV platform en de Touchpad afstandsbediening.

De VT50 serie komt dit jaar in drie verschillende uitvoeren; een 50 inch model, een 55 inch model en een 65 inch model. Helaas is er geen 42 inch model aanwezig. Wanneer je de hoogste kwaliteit wil ben je gebonden aan dit formaat dan kom je al snel op de GT50 serie terecht. Zoals in de review van de GT50 plasma TV omschreven biedt deze ook een zeer goede beeldkwaliteit. De vraag is natuurlijk of de VT50 serie dit kan overtreffen.

De VT50 serie biedt dit jaar nagenoeg alles wat je zoekt in een flatscreen TV. De meest belangrijke features van deze serie zijn de THX certificering, het Viera Connect Smart TV platform, het nieuwe Infinite Black Ultra Panel voor diepere zwartwaarden, het nieuwe One-Sheet-Of-Glass design, de TouchPad afstandsbediening en de dual-core processor. Panasonic heeft aangegeven dat de zwartwaarden dit jaar nog dieper zijn en dat ook de 3D beeldkwaliteit flink verbeterd is.

Panasonic VT50 – specificaties

De topserie is de VT50 serie en kijkend naar de specificaties voor de beeldkwaliteit zien we een aantal verschillen tussen de VT50 en series eronder. Ten opzichte van de GT50 serie zou de beeldkwaliteit niet veel moeten afwijken. De zwartwaarden zouden iets dieper moeten zijn door het Infinite Black Ultra paneel en het contrast ligt iets hoger met 6.000.000:1 tegenover 5.500.000:1 (voor zover dit nog iets zegt). Verder beschikt alleen de VT50 serie over V-Audio Pro Surround 2.1, het One-Sheet-Of-Glass design, een Touchpad afstandsbediening, SD card opnamen, en twee meegeleverde active shutter 3D brillen. Een complete vergelijking tussen de VT50, GT50 en ST50 serie vind je in onderstaande tabel.

Panasonic VT50 Panasonic GT50 Panasonic ST50
  • One-sheet-of-glass design
  • Full HD (3D) NeoPlasma TV
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • Infinite Black Ultra Panel
  • High Contrast Filter Pro
  • THX gecertificeerd
  • Louver filter
  • 2500 FFD (Focused Field Drive)
  • 24,576 steps of gradation
  • Dual Core Pro4 Processor
  • Touch Pad Remote Controller
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • Bluetooth, DLNA
  • 4 HDMI poorten
  • Drie USB poorten
  • USB, SD card opnamen
  • V-Audio Pro Surround 2.1
  • Smart Viera Engine Pro
  • SFccc Calibration Mode
  • Twee active shutter brillen
  • 50 inch, 55 inch, 65 inch
  • Metal Frame design
  • NeoPlasma TV Full HD (3D)
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Infinite Black Pro Panel
  • High Contrast Filter Pro
  • Louver filter
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • 2500 FFD (Focused Field Drive)
  • 24,576 steps of gradation
  • Dual Core Pro4 Processor
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • THX gecertificeerd
  • Ingebouwd Wifi
  • V-Audio Surround
  • 4 HDMI poorten
  • Drie USB poorten
  • USB opnamen
  • Bluetooth, DLNA
  • Smart Viera Engine Pro
  • SFccc Calibration Mode
  • 42 inch, 50 inch
  • NeoPlasma TV Full HD (3D)
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Infinite Black Pro Panel
  • High Contrast Filter
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • Louver filter
  • 2000 FFD (Focused Field Drive)
  • 12,288 steps of gradation
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • 3 HDMI poorten
  • V-Audio Surround
  • Twee USB poorten
  • USB opnamen
  • DLNA
  • 42 inch, 50 inch, 55 inch, 65 inch

De verschillen tussen de VT50 en GT50 serie zijn dus niet heel groot. Panasonic zet vooral in op de 55 inch en 65 inch schermformaten van de VT50 serie.

Meer informatie over de 2012 plasma TV line-up van Panasonic vind je in dit artikel.

Panasonic VT50 – design

De VT50 serie bestaat absoluut uit de meest elegante en fraaie plasma TV’s van dit moment. Panasonic heeft de modellen nog lichter en slanker kunnen maken, maar dichtbij LED modellen komt het niet. Het One-sheet-of-glass design is indrukwekkend, zeker wanneer de TV aan de muur hangt. In tegenstelling tot LCD modellen van LG en Samsung zit er nog altijd een zwart frame rondom de TV, iets wat niet echt negatief is. Alles bij elkaar is de VT50 een zeer strak vormgegeven model zonder veel toeters en bellen.

Opvallend is dat de luidsprekers dit jaar aan de zijkanten geplaatst zijn. Vorig jaar zaten deze namelijk nog aan de achterzijde. De subwoofer, alleen beschikbaar op de VT50 serie, is wel aan de achterzijde geplaatst. Wat betreft de aansluitingen heeft Panasonic gelukkig alles naar beneden of naar de zijkant laten wijzen zodat ophangen geen probleem is. Zo vinden we aan de zijkant drie USB aansluitingen, vier HDMI aansluitingen en een SD card reader. Aan de onderzijde bevindt zich onder meer een optische audio aansluiting en een ethernetpoort. Deze etherpoort hoef je niet perse te gebruiken aangezien de VT50 beschikt over een ingebouwde Wifi module.

Panasonic levert bij de TX-P50VT50 twee afstandsbedieningen mee; een normale afstandsbediening en de Touchpad afstandsbediening. De eerste is een afstandsbediening zoals we deze van Panasonic kennen. Hij is redelijk groot maar wel overzichtelijk en uitgerust met duidelijke en grote knoppen. Ook kun je nu in het donker de belangrijkste knoppen terugvinden door een achtergrondverlichting. Toch voelt de afstandsbediening nog steeds wat goedkoop aan, kijkend naar wat je voor de TV betaalt. Aan de andere kant, je kunt tegenwoordig ook gewoon een applicatie op je smartphone installeren om de TV te bedienen. Maar, in plaats van deze app kun je ook de Touchpad afstandsbediening gebruiken. Onder het volgende kopje lees je hier meer over.

Panasonic VT50 – gebruiksgemak

Als eerste natuurlijk de aparte Touchpad afstandsbediening, een compleet nieuwe accessoire van Panasonic. Het is maar een kleine en compacte accessoire die meer iets weg heeft van een muis dan een afstandsbediening. Het aantal buttons is drastisch verminderd ten opzichte van de normale afstandsbediening maar in plaats daarvan krijg je een touchpad zoals je dit bijvoorbeeld van een laptop kent. Door met je vinger over dit touchpad te vegen kun je binnen menu’s navigeren, functies aanwijzen en klikken middels de cursor, of applicaties in het Viera Connect platform bedienen. Veel functies die je op de afstandsbediening zou verwachten verschijnen in on-screen menu’s en daarbij zijn er speciale knoppen op de afstandsbediening te vinden die dienen als snelkoppeling. Het is even wennen om niet alles meer met de standaard knoppen te doen maar na een paar minuten heb je dit wel door. Enig nadeel is dat je niet overal kunt scrollen met deze afstandsbediening. Dit probleem is vooral zichtbaar in de web browser.

De menu’s die op de TX-P50VT50 zitten zijn niet heel spannend en lijken weinig veranderd te zijn ten opzichte van vorig jaar. Wel is de navigatie zeer eenvoudig, zit er een duidelijke structuur in en heb je voldoende mogelijkheden om de TV naar eigen wens af te stellen. Ook de reactietijd van menu’s en bijbehorende functies is goed. Voor de getrainde gebruiker zijn er ook voldoende geavanceerde (SFccc) instellingen om het beeld te optimaliseren. Kortom, de VT50 serie is absoluut gebruiksvriendelijk.

Panasonic VT50 – features

Een feature waar vandaag de dag erg veel aandacht aan besteed wordt door fabrikanten is het Smart TV platform. Ik heb het Viera Connect Smart TV platform van Panasonic al besproken in de review van de ST50 serie en voor de VT50 serie zit hier vanzelfsprekend vrij weinig verschil in. Feit blijft dat Panasonic op dit gebied achterloopt op de concurrentie, zowel qua design als qua content. Samsung is het beste voorbeeld met een zeer grote bibliotheek aan applicaties, een indrukwekkend design en een snelle en intuïtieve bediening. Wel biedt de dual-core processor de extra mogelijkheid om meerdere apps tegelijkertijd te draaien. Eigenlijk is dat niet helemaal waar want een applicatie die je laat ‘draaien’ terwijl je een andere app opent wordt gepauzeerd. Daarbij zorgt de dual-core processor voor een snelle navigatie wat wel duidelijk merkbaar is.

De web browser is nog steeds niet heel indrukwekkend, ondanks de toevoeging van Flash ondersteuning. Websites lijken beter weergegeven te worden dan in de web browser van vorig jaar en ook is deze een stuk sneller, maar er zitten nog teveel beperkingen aan en het browsen op een smartphone, tablet of laptop gaat vele malen sneller, is eenvoudiger en biedt een bredere ondersteuning voor Javascripts en dergelijke.

Een mooie feature van de Viera Remote applicatie voor smartphones en tablets is het uitwisselen van content tussen je TV en je mobiele apparaat. Dit gaat zonder problemen met een simpele ‘veeg’ beweging. Zo kun je een video die op je tablet staat richting de TV vegen en wordt deze dus op het grote scherm weergegeven. Ook kun je een website van je tablet naar de TV sturen en vervolgens de navigatie middels je tablet blijven doen. Dit verloopt overigens iets stroever dan een video of foto. Andersom kun je ook content die je op de TV hebt staan (via USB of SD card) richting de tablet sturen. Ook het typen in de browser gaat vanzelfsprekend stukken sneller met een on-screen keyboard op je smartphone dan met de afstandsbediening.

Het streamen van bestanden vanaf een PC of laptop middels DLNA gaat zonder problemen. De TV weet eenvoudig verbinding te maken met je eigen Wifi netwerk en vervolgens is een DLNA gecertificeerde computer of laptop zo gevonden. Ook kun je eenvoudig fysieke media afspelen via een aangesloten USB stick of een SD card. De TV ondersteunt onder meer AVCHD 3D/Progressief, SD-VIDEO, MotionJPEG (Lumix), DivXPlusHD, WMV, MKV, AVI, MP4, MOV, MP3, AAC, WMA Pro en FLAC bestanden. Een andere feature is het opnemen of pauzeren van TV programma’s op een aangesloten USB schijf of een SD card. Op deze media kun je ook bestanden zetten die vervolgens op de TV afgespeeld worden.

Panasonic VT50 – beeldkwaliteit

Ik heb reeds de Panasonic ST50 en GT50 mogen testen en was hier al flink van onder de indruk, wat de beeldkwaliteit betreft dan. De vraag is of de VT50 serie hier overheen kan of dat het verschil tussen de GT50 en VT50 serie puur esthetisch is, plus een aantal extra features. Wat betreft het verschil met de VT30 serie van vorig jaar is het in ieder geval een stuk duidelijker, maar ook de ST50 serie kon zich al vergelijken met het topmodel van vorig jaar.

Voor het testen van de beeldkwaliteit heb ik de THX Cinema modus gebruikt, maar als je wat weet van kleurgamma, contrast, witbalans, etc. dan is het verstandig dat je deze instellingen even doorneemt om de TV helemaal naar eigen wens af te stellen. De THX Cinema mode geeft, met een paar kleine aanpassingen, voor de gemiddelde consument al en prachtig plaatje dus daar hou ik het bij deze review bij, exact zoals het merendeel van de consumenten het zal doen.

In dit artikel vind je een uitleg over hoe je TV optimaal in te stellen met de basis instellingen. Mocht je het beeld nog beter willen afstellen kun je dit doen middels een kalibratie disc als de HDV Video Essentials Blu-ray disc.

Kijkend naar de SD weergave is er weinig verschil te merken met de GT50 serie. Panasonic weet heel goed hoe je SD materiaal kunt oprekken naar een HD resolutie, zonder vormen van ruis of artefacts te creëren. De scherpte ontbreekt wat maar dat is wat we overal zien zodra er SD content gebruikt wordt. De kleurweergave daarentegen is zeer overtuigend, natuurlijk en vooral dynamisch. Het verschil met de VT30 serie van vorig jaar vind ik op dit punt ook niet erg groot.

HD weergave is datgene waar dit model in uitblinkt en waar Panasonic naar mijn idee laat zien dat de VT50 de nieuwe maatstaaf waaraan de andere modellen kunnen meten. Datgene waar Panasonic de meeste winst pakt zijn de zwartwaarden. Deze zijn indrukwekkend diep, zwarter dan zwart bijna. Voor de echte filmliefhebber is dit een zeer belangrijk punt. Daarbij zijn de grijswaarden ook verbeterd. Dit zijn de gradaties die in donkere gebieden nog zichtbaar zijn, dus eigenlijk de weergave (zichtbaarheid) van detail in donkere delen van het scherm. Ook de kleurweergave en het contrast zijn zeer hoog, al vind ik het op dit gebied niet echt boven dat van de GT50 serie uitspringen. Het verschil is 6.000.000 tegenover 5.500.000 maar dat is naar mijn idee niet duidelijk te zien, afgezien van de zwartwaarden. Aan de andere kant; de GT50 serie was al verbazingwekkend goed op dit gebied dus we hebben niks om over te klagen. Een ander belangrijk punt is de scherpte. De TX-P50VT50 geeft beelden zeer scherp weer, zonder enig negatief bijeffect. Dit resulteert in een optimaal scherp plaatje dat (in 2D modus) zeer veel diepte-gevoel meegeeft en het beeld levendig maakt.

Voor wat meer informatie over de zwartwaarden en hoe diep deze zijn in vergelijking met andere high-end modellen is dit artikel van CNET interessant om te lezen. Hieruit blijkt ook dat de VT50 onder meer de Samsung E8000 en de LG LM9700 plasma TV’s ver achter zich laat.

3D weergave

Waar de ST50 serie hier en daar nog last had van crosstalk problemen en de GT50 serie al nagenoeg perfect was, is de VT50 serie (bijna) helemaal perfect. Ik heb nauwelijks crosstalk kunnen waarnemen en wanneer het verscheen had ik eerder het vermoeden dat dit te danken was aan de (matige) content dan aan de prestaties van de TV. De VT50 serie laat echt zien dat crosstalk een probleem van de eerste generaties 3D TV’s was en dat het nu bijna volledig verholpen is. Hoewel het 3D beeld nog steeds donkerder is dan het 2D beeld is er wel een flinke verbetering ten opzichte van voorgaande modellen waarneembaar. Het wat donkere beeld is absoluut niet storend en kom je eigenlijk bij alle plasma TV’s tegen.

De nieuwe 3D brillen van Panasonic zijn een stuk lichter en daardoor comfortabeler om langere tijd te dragen. De brillen zijn nog steeds (logisch ook) actief maar gelukkig maken ze geen zoomende geluiden zoals ik bijvoorbeeld bij de Philips 3D modellen opmerkte.

Gaming

Ook wat betreft gaming is de VT50 een uitblinker, zeker wanneer we kijken naar de beeldkwaliteit. De kwaliteit hiervan kan simpelweg uit bovenstaande verhaal overgenomen worden. De input lag heb ik niet kunnen meten maar volgens Panasonic ligt dit op 32ms, iets wat gemiddeld is. Bij de meeste games zal dit als voldoende ervaren worden maar ben je een fanatiek gamer en is dit een van de belangrijkste punten dan kun je kijken naar modellen die sneller reageren.

Reflecties en kijkhoeken

De TX-P50VT50 gaat zeer goed om met kijkhoeken en reflecties, wellicht nog net wat beter dan de GT50 serie. In fel verlichte omgevingen, iets waar plasma gewoonweg niet voor gemaakt is, kun je nog reflecties waarnemen en kan dit storend werken, maar over het algemeen presteert de VT50 serie hier erg goed. De kijkhoeken zijn indrukwekkend want de vermindering van contrast en helderheid is nauwelijks waarneembaar wanneer je schuin op de TV kijkt, vanuit welke hoek dan ook.

Panasonic VT50 – audiokwaliteit

De audiokwaliteit van de TX-P50VT50 is redelijk goed. Middentonen en hoge tonen komen redelijk fris en duidelijk over, maar de bass blijft wat achter. Voor het gemiddelde TV programma zal de TV dan ook wel voldoen maar als je een film gaat kijken is een extern luidsprekersysteem of een home cinema set toch wel aan te raden.

Panasonic VT50 – conclusie

De Panasonic ST50 en GT50 serie legden de lat al erg hoor en ik twijfelde voor deze review of de VT50 serie hier nog bovenuit zou kunnen stijgen. Toch weet Panasonic met de VT50 serie zeer fraaie modellen neer te zetten met een indrukwekkende kwaliteit. De TX-P50VT50 biedt de diepste zwartwaarden die ik tot nu toe gezien heb, een zeer hoog contrast, een snelle dual-core processor en een fraai design. Dit alles met de naar mijn idee de beste actieve 3D weergave die je momenteel kunt krijgen.

Helaas is, zoals al vaker aangegeven, het Smart TV platform, iets dat tegenwoordig toch een belangrijke feature is, nog minimaal uitgerust. Een Panasonic TV koop je dus vooral voor de beeldkwaliteit. Daarbij moet gezegd worden dat je wel voldoende aansluitingen en extra features krijgt om de TV te verbinden met andere apparaten in je thuisnetwerk en content te delen.

Voor dit alles moet je redelijk diep in de buidel tasten want de TX-P50VT50 is momenteel te koop voor zo’n 2000 euro. Wil je minder uitgeven maar nog steeds een hoogwaardige beeldkwaliteit dan is wellicht de ST50 serie een goede optie.

9.5

Beoordeling

Minpunten