Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van televisies en spelers

Review: Panasonic TX-P50GT50 (GT50 serie) 3D plasma TV

Panasonic GT50
Geschreven door
Geplaatst op5 mei 2012, 15:55 Categorie3D plasma reviews

Panasonic heeft voor 2012 weer een grote line-up aan plasma modellen waarvan de VT50 serie het topmodel is. Onder de VT50 serie vinden we de GT50 serie en nog een stapje lager vinden we de ST50 serie. De GT50 serie lijkt qua specificaties grotendeels op de high-end VT50 serie maar is de beeldkwaliteit ook vergelijkbaar?

De Panasonic GT50 serie is een opvallend kleine serie. Panasonic heeft er dit jaar voor gekozen om maar twee GT modellen uit te brengen, een 42 inch variant en een 50 inch variant. Wil je een groter display dan zul je moeten gaan voor de VT50 of de ST50 serie en wil je een 42 inch display dan behoort de VT50 serie niet tot de mogelijkheden. Voor deze review heb ik de TX-P50GT50 TV gebruikt maar de onderstaande resultaten gelden ook voor de 42 inch variant, de TX-P42GT50.

Panasonic GT50 – specificaties

Zoals hierboven al aangegeven is de GT50 serie qua specificaties grotendeels gelijk aan de high-end VT50 serie. De belangrijkste verschillen zitten in het design (One-sheet-of-Glass bij de VT50 serie), de meegeleverde 3D brillen en Touchpad afstandsbediening, en het Infinite Black paneel (Ultra bij de VT50, Pro bij de GT50 serie). Deze laatste feature zou voor iets mindere zwartwaarden kunnen zorgen. Wel zijn beide series THX gecertificeerd, iets wat op de ST50 serie ontbreekt. Een complete vergelijking tussen de VT50, GT50 en ST50 serie vind je in onderstaande tabel.

Panasonic VT50 Panasonic GT50 Panasonic ST50
  • One-sheet-of-glass design
  • Full HD (3D) NeoPlasma TV
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • Infinite Black Ultra Panel
  • High Contrast Filter Pro
  • THX gecertificeerd
  • Louver filter
  • 2500 FFD (Focused Field Drive)
  • 24,576 steps of gradation
  • Dual Core Pro4 Processor
  • Touch Pad Remote Controller
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • Bluetooth, DLNA
  • 4 HDMI poorten
  • Drie USB poorten
  • USB, SD card opnamen
  • V-Audio Pro Surround 2.1
  • Smart Viera Engine Pro
  • SFccc Calibration Mode
  • Twee active shutter brillen
  • 50 inch, 55 inch, 65 inch
  • Metal Frame design
  • NeoPlasma TV Full HD (3D)
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Infinite Black Pro Panel
  • High Contrast Filter Pro
  • Louver filter
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • 2500 FFD (Focused Field Drive)
  • 24,576 steps of gradation
  • Dual Core Pro4 Processor
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • THX gecertificeerd
  • Ingebouwd Wifi
  • V-Audio Surround
  • 4 HDMI poorten
  • Drie USB poorten
  • USB opnamen
  • Bluetooth, DLNA
  • Smart Viera Engine Pro
  • SFccc Calibration Mode
  • 42 inch, 50 inch
  • NeoPlasma TV Full HD (3D)
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Infinite Black Pro Panel
  • High Contrast Filter
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • Louver filter
  • 2000 FFD (Focused Field Drive)
  • 12,288 steps of gradation
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • 3 HDMI poorten
  • V-Audio Surround
  • Twee USB poorten
  • USB opnamen
  • DLNA
  • 42 inch, 50 inch, 55 inch, 65 inch

Belangrijke features van de GT50 serie zijn de actieve 3D weergave, de 24,576 kleurgradaties, de dual-core processor, de THX certificering, het Viera Connect Smart TV platform met ingebouwde web browser, de ingebouwde Wifi module voor draadloos internet, de Smart Viera Engine Pro beeldinstellingen en de SFccc kalibratiemogelijkheden. De GT50 serie is dus absoluut een zeer complete serie met een hoop high-end features.

Meer informatie over de 2012 plasma TV line-up van Panasonic vind je in dit artikel.

Panasonic GT50 – design

Het belangrijkste verschil met de VT50 serie qua design is dat de GT50 serie niet de one-sheet-of-glass look heeft. Dit maakt de TV wellicht iets minder elegant maar nog steeds zal deze plasma TV absoluut niet misstaan in menig huiskamer. Het frame is wat dikker, met een zilveren rand er omheen, en de voet is minder chique maar in principe betaal je ook niet voor het hoogstaande design van de VT50 serie. Daarbij is de GT50 zeer zeer licht en weer een stuk slanker dan de series van vorig jaar.

Panasonic GT50 voet

De aansluitingen van de GT50 serie, behalve de stroomconnector, zijn allemaal naar beneden of naar de zijkant gericht, wat montage aan de muur een stuk makkelijker maakt. Qua aansluitingen krijg je onder meer vier HDMI aansluitingen, drie USB poorten, een digitale optische uitgang, een SD card reader, een LAN aansluiting, een CI+ module voor digitale TV en een SCART aansluiting.

De afstandsbediening is op het eerste gezicht niet echt veranderd ten opzichte van voorgaande jaren maar toch heeft Panasonic er wat energie in gestoken. Zo zijn er wat knoppen van positie veranderd en ook kun je nu in het donker de belangrijkste knoppen terugvinden door een achtergrondverlichting. Toch voelt de afstandsbediening nog steeds wat goedkoop aan, kijkend naar wat je voor de TV betaalt. Aan de andere kant, je kunt tegenwoordig ook gewoon een applicatie op je smartphone installeren om de TV te bedienen.

Panasonic GT50 – gebruiksgemak

De menustructuur van de GT50 serie is iets aangepast ten opzichte van de 2011 modellen maar grotendeels gelijk gebleven. De verschillen met de ST50 serie zitten puur in de geavanceerde opties qua Smart Engine Pro en de SFccc kalibratie. Zoals ik al bij de review van de ST50 serie aangaf komt het menu in vergelijking met fabrikanten als Samsung en LG nog wat ouderwets over. Hier had naar mijn idee wat meer aandacht aan besteed mogen worden maar echt negatief is het niet. Wel reageren de menu’s snel en is de structuur zeer duidelijk en intuïtief.

Na het voor de eerste keer aanzetten van de TV krijg je meteen de mogelijkheid de belangrijkste instellingen af te stellen. Zo wordt er eenvoudig verbinding gemaakt met je thuisnetwerk, worden de belangrijkste kanalen opgezocht en kun je in volgende stappen ook de beeldkwaliteit eenvoudig afstellen. Het grote voordeel voor de echte filmfan is dat de GT50 en VT50 series beschikken over geavanceerde kalibratiemogelijkheden. Je kunt verschillende instellingen als witbalans, kleurmanagement en gamma helemaal naar wens (laten instellen) om een optimale beeldkwaliteit te krijgen. Ook kun je de 3D weergave afstellen voor en comfortabelere 3D ervaring. Wel is het aan te raden deze geavanceerde opties alleen aan te passen als je weet waar je mee bezig bent of het een professional te laten doen. Voor diegenen die deze instellingen iets te geavanceerd vinden is de THX modus een zeer welkome modus. Deze biedt zonder aanpassingen al een zeer goede beeldkwaliteit.

In dit artikel vind je een uitleg over hoe je TV optimaal in te stellen met de basis instellingen. Mocht je het beeld nog beter willen afstellen kun je dit doen middels een kalibratie disc als de HDV Video Essentials Blu-ray disc.

Panasonic GT50 – features

Een feature waar vandaag de dag erg veel aandacht aan besteed wordt door fabrikanten is het Smart TV platform. Ik heb het Viera Connect Smart TV platform van Panasonic al besproken in de review van de ST50 serie en voor de GT50 serie zit hier vanzelfsprekend vrij weinig verschil in. Feit blijft dat Panasonic op dit gebied achterloopt op de concurrentie, zowel qua design als qua content. Samsung is het beste voorbeeld met een zeer grote bibliotheek aan applicaties, een indrukwekkend design en een snelle en intuïtieve bediening. Wel moet gezegd worden dat de snelheid van het platform ten opzichte van vorig jaar toegenomen is, wat het resultaat is van de dual-core processor. Het verschil met de ST50 serie, welke het moet doen zonder de dual-core processor, is hier duidelijk te merken.

Panasonic Viera Market

Voor het bedienen van de TV kun je ook Panasonic’s Smart Viera Remote applicatie gebruiken. Deze kun je downloaden op je smartphone en vervolgens krijg je een intuïtieve interface met nagenoeg alle belangrijke functies en knoppen. Eerlijk gezegd werkt de bediening middels de smartphone app eenvoudiger en sneller dan met de afstandsbediening die meegeleverd wordt. Vooral het typen in de browser gaat vanzelfsprekend stukken sneller met een on-screen keyboard op je smartphone dan met de afstandsbediening. De web browser is overigens nog steeds niet heel indrukwekkend. Websites lijken beter weergegeven te worden dan in de web browser van vorig jaar en ook is deze een stuk sneller, maar er zitten nog teveel beperkingen aan en het browsen op een smartphone, tablet of laptop gaat vele malen sneller, is eenvoudiger en biedt een bredere ondersteuning.

Het streamen van bestanden middels DLNA gaat verder zonder problemen. De TV weet eenvoudig verbinding te maken met je eigen Wifi netwerk en vervolgens is een DLNA gecertificeerde computer of laptop zo gevonden. Ook kun je eenvoudig fysieke media afspelen via een aangesloten USB stick of een SD card. De TV ondersteunt onder meer AVCHD 3D/Progressief, SD-VIDEO, MotionJPEG (Lumix), DivXPlusHD, WMV, MKV, AVI, MP4, MOV, MP3, AAC, WMA Pro en FLAC bestanden.

Een andere feature is het opnemen of pauzeren van TV programma’s op een aangesloten USB schijf. Op de een USB stick/schijf of SD card kun je ook bestanden zetten die vervolgens op de TV afgespeeld worden. Ook kun je verbinding maken met een tablet of een smartphone en bestanden vanaf deze apparaten naar de TV ‘vegen’. Op deze manier wordt een video die op je smartphone staat op je TV weergegeven. Hetzelfde verhaal geldt andersom, wanneer je iets van TV op je smartphone of tablet weer wilt geven.

Panasonic GT50 - beeldkwaliteit

Wat betreft de beeldkwaliteit is het natuurlijk de vraag of je er op vooruit gaat als je de oudere GT30 serie vervangt voor de GT50 serie maar ook is de vraag of de GT50 serie echt beter is dan de ST50 serie. De laatstgenoemde heb ik onlangs nog aan een review onderworpen, met indrukwekkende resultaten op het gebied van de beeldkwaliteit.

Op het gebied van SD weergave (standaard definitie materiaal) is er weinig verschil te merken tussen de GT30 en GT50 serie of de ST50 en GT50 serie. Panasonic heeft inmiddels goed door hoe je het optimale kunt halen uit SD materiaal, zonder voor teveel negatieve bijeffecten te zorgen. SD materiaal ziet er fris en dynamisch uit met een redelijk gedetailleerde weergave en een hoog contrast. Op dit punt zijn dus weinig verbeteringen waar te nemen maar de prestaties waren al goed te noemen.

Bij HD weergave wordt alles meteen een stuk levendiger. De kleuren worden rijker, zwart wordt echt zwart en de weergave van details wordt nog indrukwekkender. Ten opzichte van de GT30 serie van vorig jaar lijkt het beeld net wat levendiger en dynamischer te zijn, alhoewel dit verschil minimaal is. Ook heeft Panasonic het contrast weten te vergroten, wat vooral merkbaar is in de zwartweergave. In donkere gebieden op het scherm is de weergave van detail eerder en beter zichtbaar. Dit is dan ook het belangrijkste verschil ten opzichte van de ST50 serie. Verder is de HD weergave nagenoeg perfect te noemen. Het beeld is zeer ‘clean’ en de TV heeft geen enkele moeite met snelle bewegingen of zeer drukke scenes. Ook de kleurweergave is zeer natuurlijk en realistisch.

Daarbij moet gezegd worden dat ik bij dit review model geen trailing, groene of gele gloed of problemen met de lichtverdeling gemerkt heb.

Panasonic GT501

3D weergave

Waar ik bij de ST50 serie op sommige momenten nog crosstalk problemen zag lijkt de GT50 serie hier minder last van te hebben. Over het algemeen is de 3D ervaring dan ook zeer comfortabel te noemen, al komt dit nog niet in de buurt van passief 3D. Wel is de kwaliteit van het 3D beeld, kijkend naar de resolutie, de kleuren en de details, overweldigend. Het beeld wordt zeer accuraat en natuurlijk weergegeven. Een probleem van voorgaande modellen was het wat donkere beeld tijdens 3D weergave maar ook hier heeft Panasonic verbeteringen doorgevoerd met redelijk heldere en frisse beelden als resultaat. Daarbij zijn de nieuwe 3D brillen een stuk lichter en daardoor comfortabeler om te dragen. Naar mijn idee heeft Panasonic actief 3D goed onder de knie en heb je met de GT50 serie een indrukwekkende 3D TV in huis.

Gaming

De gaming-ervaring van de GT50 serie is zeer positief. Waar ik vorig jaar bij de GT30 serie last had van crosstalk is dit bij de nieuwe modellen flink verminderd. Wel valt crosstalk nog steeds meer op bij het spelen van games dan bij het kijken van films. Niet alleen de passieve kijk-ervaring is comfortabeler, ook de actieve gaming-ervaring is verbeterd. Bij snelle en dynamische games was er nauwelijks sprake van ghosting of artifacts en de algemene ervaring was dan ook zeer positief. Het scherm reageert snel op input met een lag van 25-30ms.

Reflecties en kijkhoeken

Wat betreft de reflecties is de GT50 serie te vergelijken met de ST50 serie. Panasonic heeft met het nieuwe paneel reflecties tot het minimale weten terug te brengen, maar tijdens het kijken van content in een fel verlichte omgeving blijven reflecties nog steeds zichtbaar. Voor het kijken van materiaal gedurende de dag heeft Panasonic een speciale THX modus toegevoegd. Deze zorgt voor een hogere helderheid en minder zichtbare reflecties, zonder al teveel aan kwaliteit in te leveren. De kijkhoeken zijn net als bij de ST50 serie zeer goed. Het contrast en der helderheid neemt minimaal af wanneer je schuin op de TV kijkt.

Panasonic GT50 - audiokwaliteit

De audiokwaliteit van de GT50 serie is niet onaardig. Bij het afspelen van muziek ontbreekt er duidelijk wat dynamiek en van een krachtige bass weergave is geen sprake. Bij het kijken van TV series of programma’s komt de spraak goed over maar wordt muziek of omgevingsgeluid te ver naar de achtergrond geschoven. Ook de echte details, welke een film net dat beetje extra geven, ontbreken. Daarom is het aan te raden voor films en muziek toch gewoon een home cinema systeem aan te schaffen.

Panasonic GT50 3

Panasonic GT50 - conclusie

De Panasonic ST50 serie was al een echte aanrader met een indrukwekkende beeldkwaliteit en een goede 3D weergave, maar de GT50 serie is toch net een klein stapje verder. Ik vraag me af of het voor de gemiddelde consument zichtbaar is maar de GT50 serie brengt net wat meer detail in de donkere delen van het beeld en de 3D weergave lijkt iets stabieler en rustiger te zijn. Wellicht is dit het resultaat van het verschil in kleurgradaties en de toevoeging van de THX certificering.

Wat betreft de overige functies en features wijken de modellen weinig van elkaar af. Het Smart TV platform is exact hetzelfde en het gebruik van DLNA of USB weergave verloopt bij beide series zonder problemen. Ten opzichte van de VT50 serie mis je de Touchpad afstandsbediening, de meegeleverde 3D brillen en het elegante design, maar de eerste twee punten zijn simpel op te lossen door de Viera Remote app te gebruiken en de 3D brillen los aan te schaffen.

De conclusie is dat Panasonic met de GT50 serie de lat nog een klein stukje hoger legt dan dat de fabrikant met de ST50 serie al deed. Op dit moment heeft Panasonic naar mijn idee de weergave van 3D het beste onder de knie (kijkend naar actieve 3D TV’s) en is dit voor de filmliefhebber een zeer goede keuze kijkend naar de indrukwekkende beeldkwaliteit. Het enige nadeel is dat je wanneer je een groter display dan 50 inch wilt, iets wat zorgt voor een nog indrukwekkendere 3D ervaring, moet gaan voor de duurdere VT50 serie of de iets minder presterende en iets minder uitgebreide ST50 serie.

Minpunten

• Smart TV platform is nog minimaal uitgerust
  • Geen 3D brillen meegeleverd