Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

3D LCD/LED TV’s vs 3D plasma TV’s: Wat is het beste?

Geschreven door
Geplaatst op17 mei 2012, 15:53 Categorie3D lcd

Een tijdje terug heb ik al eens geschreven over de verschillen tussen plasma en LCD/LED wanneer het op 3D aankomt, maar de technologische ontwikkeling gaat behoorlijk snel dus is het tijd een nieuwe vergelijking op te zetten. In dit artikel vind je de belangrijkste voordelen en nadelen van beide technieken, kijkend naar de 3D en 2D weergave.

Je hebt momenteel de keuze uit twee technieken wanneer je een 3D TV wilt kopen; LCD en plasma. LCD kan verder onderverdeeld worden in LCD TV’s en LCD TV’s met LED achtergrondverlichting, maar voor het gemak pakken we deze samen. Meer over het verschil tussen ‘LED TV’s’ en LCD TV’s kun je lezen in dit artikel. Naast de keuze qua beeldtechniek heb je ook de keuze wat betreft de 3D techniek. Sommige fabrikanten kiezen voor de passieve 3D techniek met lichtere en goedkopere 3D brillen en andere fabrikanten kiezen voor de actieve 3D techniek met de zwaardere en duurdere 3D brillen.

LCD/ LED TV’s

LCD TV’s zijn momenteel het meest populair en worden ook het meest verkocht. Op zich niet heel gek aangezien alleen Panasonic, Samsung en in mindere mate LG nog aandacht besteden een plasma. Alle andere fabrikanten kiezen voor LCD, met of zonder de LED techniek. Een groot voordeel van LCD/LED TV’s is dat deze zeer dun geproduceerd kunnen worden. Daarbij zijn ze energiezuiniger dan plasma TV’s en kan de passieve 3D techniek momenteel alleen toegepast worden op LCD TV’s.

Voordelen Nadelen
1. Passieve 3D techniek is mogelijk 1. Contrast en zwartwaarden zijn minder dan bij plasma TV’s
2. Energiezuiniger dan plasma TV’s 2. Grote schermformaten zijn duurder dat plasma TV’s van hetzelfde formaat
3. Slanker design met minimaal frame 3. Gebruik van actief 3D leidt vaak tot crosstalk problemen
4. Zowel zeer kleine als zeer grote schermformaten 4. Artificiële scherpte waardoor oneffenheden eerder zichtbaar zijn
5. Kans op backlight bleeding en halo-effect door gebruikte LCD/LED techniek

Actief vs passief 3D

Nou is het wat 3D betreft natuurlijk van belang om te kijken wat de voordelen en nadelen van passief en actief 3D zijn. Ik heb het in een eerder al artikel al grotendeels uiteen gezet, maar het komt er op neer dat passief 3D een comfortabelere 3D ervaring biedt door gebruik van lichtere brillen en minder flickering in het beeld. Daarbij is in sommige gevallen de 3D ervaring wat intenser dan bij actief 3D. Het nadeel van passief 3D is dat de resolutie omlaag gaat en je dus geen Full HD beeldkwaliteit krijgt. In de meeste gevallen leidt dit tot zichtbare horizontale beeldlijnen. Actief 3D biedt altijd een volledige Full HD resolutie maar kan last hebben van flickerende beelden en kan alleen gebruikt worden met de zware, en vooral ook dure, actieve 3D brillen.

Meer informatie: Actief vs passief 3D

Plasma TV’s

Plasma TV’s zijn vooral populair bij de echte home cinema fan die de optimale beeldkwaliteit wil. De reden hiervoor is dat plasma TV’s in de meeste gevallen nog steeds de meest natuurgetrouwe kleuren weergeven, over de diepste zwartwaarden beschikken en het hoogste contrast hebben. Toch is het niet alleen maar positief wat plasma betreft. Zo kunnen plasma modellen nog steeds last hebben van inbranden wanneer bepaalde beelden lang aan één stuk weergegeven worden, zijn plasma TV’s minder energiezuinig dan LCD TV’s, ga je wanneer je voor plasma gaat automatisch voor de grotere schermformaten en ben je gebonden aan de actieve 3D techniek. Een voordeel van plasma is dat in vergelijking met de betere (Full LED) LCD TV’s de prijs een lager ligt.

Voordelen Nadelen
1. Minder crosstalk problemen dan LCD/LED TV’s 1. Minder slank dan LCD/LED TV’s en vaak ook zwaarder
2. Diepe zwartwaarden en hoog contrast 2. Verbruiken meer energie dan LCD TV’s
3. Wijde kijkhoeken 3. Kleiner aanbod van TV’s
4. Natuurlijke kleurweergave 4. Onder de 42 inch is er nagenoeg geen plasma TV te vinden
5. Alleen keuze uit de actieve 3D techniek
6. Lagere helderheid in 3D modus (beeld wordt gedimd)
7. Inbranden is mogelijk (alleen oudere modellen)

 

Wellicht interessant om te melden is dat de frame rate, aangegeven met Hertz, tegenwoordig iets is waar je TV’s moeilijk meer op kunt vergelijken. Het aantal Hertz wordt meer en meer een marketingtruck om consumenten te overtuigen. Meer informatie hierover vind je in dit artikel.

Wat is het beste?

Zoals je wellicht al uit bovenstaande verhaal kunt halen is er niet echt een techniek het beste te noemen. Beide technieken hebben voordelen en nadelen. Welke het beste voor jou is hangt af van onder meer je budget, welke schermgrootte je wilt, welke 3D techniek je prefereert en of je de optimale bisocoopkwaliteit in huis wilt halen.

  • Delen:

Reacties

  1. Raoul
    06 januari, 2014 om 18:50

    Bij mijn zoektocht naar een 50 inch heb ik het een en ander gelezen op internet .Overal wordt de Panasonic geroemd en mijn keuze ging naar een P50gt50 of p50gt60. Ik zit alleen te wachten op een aanbieding van rond de 1000 euro. Maar wat schets mijn verbazing dat in de laatste consumentebond de Plasma’s in het geheel zeer laag scoren en de Panasonic bijna niet genoemd worden.
    Kunt u dit verklaren of zit de consumentbond “”compleet”” ( niet objectief )anders te kijken????
    Door dit verhaal word ik weer op een twijfel spoor gezet ??
    Een echte plek ( winkel)waar meerdere plasma’s naast elkaar kunnen gezet worden ter vergelijk is er nl niet . Ze kunnen vaak alleen via internet alleen maar besteld worden

    • Martijn Chel
      06 januari, 2014 om 23:56

      Als je het mij vraagt het de consumentenbond altijd al wat tegen plasma gehad. Kijkend naar de experts, waaronder ook uit het buitenland, is plasma nog steeds het beste.

  2. Lennie van Trirum
    23 augustus, 2013 om 13:30

    Hallo Martijn, mijn oude TV heeft de geest gegeven, ik moet dus een nieuw kopen en zie door het bos de bomen niet meer! Ik kijk vooral naar natuurfilms (en DVD’s)in een kamer met (overdag)heel veel licht. Ik zit op een afstand van ongeveer 2.20 mtr. Zou je mij wat kunnen adviseren want ik denk dat ik anders helemaal niet tot het kopen van een nieuwe Tv in staat ben door de overvloed van mogelijkheden en kletspraatjes waar ik alleen maar door in de war raak….(het zal wel aan mij leeftijd liggen…75)
    Mijn dank zal héél groot zijn !

    Lennie van Trirum

  3. J. Van Zandwijk
    11 mei, 2013 om 9:44

    Hallo Martijn,
    In 2013 komt bij Panasonic de Viera zt60 op de markt. Het is een behoorlijk prijzige televisie. Ik wil graag een groot beeldformaat. Koop ik met de zt 60 een top tv?

    • Martijn Chel
      11 mei, 2013 om 15:56

      Hoi,
      Dat is zeker een prijzige tv maar dan heb je ook wel hét topmodel van dit moment. Ik verwacht dat het qua plasma niet veel beter meer wordt. Bij minder budget is overigens de VT60 ook een zeer goede keuze.

  4. VT
    26 november, 2012 om 21:32

    Ik las zojuist deze pagina en wil allereerst is terug komen op die vergelijkings plaatjes tussen een samsung en panasonic.
    De panasonic staat duidelijk in THX mode daarom ziet het zo donker uit zet je hem op dynamisch dan spatten de details en kleuren je om de oren.
    Ik ben nog steeds van mening dat plasma vele malen mooier beeld geeft vooral omdat je ook nagenoeg geen vertraging hebt.
    Daarom zijn snel bewegende beelden veel mooier en scherper dan lcd/led.
    En natuurlijk het hoge contrast 6.500.000 nu op mijn huidige panasonic scheelt zo veel vergeleken met led tv’s.
    Kijk het stroom verbruik (waar ik zelf niet wakker van lig) is wel een stukje hoger dan led maar gaat je echt geen honderden euro’s per jaar meer kosten.
    Voor de beste beeld weergave voor films games en hd zenders adviseer ik zeker plasma en dan met name van Panasonic. Kijk je gewoon digitaal en wil je een mooie platte tv dan volstaat een led tv prima alleen is de prijs wat meer dan een plasma.

    • Martijn Chel
      26 november, 2012 om 21:40

      Hoi,
      Waar zie jij vergelijkingsplaatjes? Op deze pagina zijn de afbeeldingen puur persafbeeldingen en dus geen indicatie van de beeldkwaliteit.
      Daarbij moet ik toch zeggen dat de dynamische modus geen goede keuze is voor de beste beeldkwaliteit. De kleuren mogen van het scherm springen, maar natuurlijk zijn ze niet meer en dat is juist datgene waar plasma het beste in is. De dynamische modus is vooral bedoeld voor in winkels met veel (TL) verlichting.
      Ik ben het eens met je conclusie maar het contrast ratio zegt helaas vrij weinig vandaag de dag. Er wordt met getallen gegooid waar je vrij weinig aan hebt.

  5. Wim
    06 september, 2012 om 20:15

    Wat mij opvalt in de altijd genoemde verschillen tussen lcd en plasma is dat plasma eigenlijk beter scoort in beeldkwaliteit en lcd beter op bijna al het andere zoals desgin zuinigheid etc.

    maar toch constateer ik ook deze week weer dat er bij Lcd een duidelijk betere weergave is van details op de achtergrond. ik zag de es8000 naast de vt30. In de verte op het beeld was een zitvak van een stadion te zien waarbij de lcd tv heel precies nog alle stoeltjes kon laten zien. terwijl dat tegelijkertijd bij de plasma een voornamelijk donkere waas bleef waar nauwelijks een stoeltje uit te filteren viel. Dan moet je toch ook zeggen dat Lcd hierin de betere beeldkwaliteit levert? en dit verschil was niet een kunstmatige scherpte, het was simpelweg de betere weergave van de realiteit. zo krijg ik wel vaker de indruk dat plasma minder details meeneemt.

    misschien dat plasma iets natuurgetrouwer is dan lcd. maar als het verschil in detail zo groot is dan is dat een sterk nadeel van plasma.

    iemand anders die dit ook opgevallen is?

    • Martijn Chel
      06 september, 2012 om 21:00

      Bedoel je echt de VT30? Het is niet helemaal eerlijk die te vergelijken met de ES8000. De VT30 is namelijk het model van 1.5 jaar geleden, terwijl de ES8000 nieuw is. Daarbij is het inderdaad zo dat LCD TV’s vaak een iets scherper ogende weergave hebben, maar zoals jij het omschrijft heb ik het nog niet ervaren. De weergave van details zou gezien de resolutie gelijk moeten zijn. Wat je omschrijft zou dan door het uitsmeren van beelden moeten komen. Ik geloof je waarneming, maar heb zelf die ervaring niet. Wel moet je overigens opletten dat de instellingen van de TV’s in de winkel kunnen afwijken, dat is altijd gevaarlijk.

      • Wim
        06 september, 2012 om 22:08

        Dat is inderdaad waar, de instellingen had ik geen zicht op maar het signaal was gelijk. de toestellen stonden pal naast elkaar. het betrof echter vrijwel stilstaande beelden waarop de samsung toch continue scherper details weer gaf (heb er specifiek op gelet). vt30 is idd. van de vorige lichting, desalniettemin het topmodel daarvan en daarom verbaasde ik mij over het verschil. een vriend van mij benoemde het ook. dit alles vond overigens wel plaats in een winkel en was zonder twijfel de vt30 en es8000.

        het is mij ook weleens opgevallen tussen de topmodellen van de samsung plasma en lcd van vorig jaar. de ‘D’serie. daarbij werden bij stilstaande beelden bij de lcd elementen weergegeven op een plaatje van bloemen die op de plasma gek genoeg achterwege bleven. wel waren bewegende beelden op de plasma duidelijk beter. ik weet het, het klinkt vreemd maar persoonlijk vond ik het een heel duidelijk verschil en vroeg mij daarom af dat anderen het ook opmerkten en dat lcd’s en plasma’s op die manier weleens naast elkaar worden gezet bij het testen van de verschillende technieken.

      • Martijn Chel
        06 september, 2012 om 22:16

        Ik snap je punt, al heb ik het zelf zo niet ervaren. Helaas zie ik ook tijdens het testen niet vaak twee modellen naast elkaar. Dat is wellicht een goed idee om daar eens een grote test van te maken.

      • Wim
        06 september, 2012 om 22:32

        Dit vond ik nog ter illustratie en laat exact zien wat ik bedoel: http://www.hdvietnam.com/diendan/60-thiet-bi-hinh-anh/398085-danh-gia-samsung-un55es8000-3.html

        Gelijk de eerste foto bij het naar beneden scrollen zie je de es8000 naast de vt50. in het gebied waar het licht naar binnen schijnt zie je bij de samsung allerlei boomstronkjes/takjes die bij de vt50 niet te zien zijn. dat is vergelijkbaar met wat ik in de winkel constateerde. ( de weerspiegeling van licht kan het volgens mij niet zijn omdat deze vooral rechts van het scherm is)

      • Martijn Chel
        06 september, 2012 om 22:42

        Ik snap em, maar vind die foto niet helemaal fair aangezien de vt50 naast het raam staat en duidelijke reflecties heeft wat wel degelijk gevolgen heeft voor het totale beeld wanneer de sensor aanstaat. Het is overigens inderdaad waar dat lcd met veel daglicht (ook wanneer het niet direct is) beter beeld geeft.
        Verder vind ik het verschil wel heel groot. Ik ga er vanuit dat de mensen daar de instellingen soort van gelijk hebben gehouden maar de vt50 heeft hier zelfs een lelijk beeld, ook slechter qua contrast en zwartwaarden. Erg opvallend.
        De verschillen in details die je noemt worden veroorzaakt door het contrast en de grijs/zwartwaarden en juist daar is de vt50 erg goed in naar wat ik gezien heb en ook vaak lees.
        Kortom, apart om het zo te zien en eerlijk gezegd kan ik zo’n verschil bijna niet geloven, tenzij er iets fout is met het model of er met de instellingen geklooid is.

    • Rick
      13 mei, 2014 om 16:18

      Als je die TVs naast elkaar hebt zien staan in een winkel, dan moet je er wel even rekening mee houden dan plasma er in een vol verlichte winkel altijd slechter uit zal zien, omdat plasma nu eenmaal beter werkt bij een donkere ruimte en voor LCD geldt het omgekeerde. En dan zijn er ook nog de genoemde instellingen die iets uit kunnen maken in het verschil.

  6. Marcin
    25 augustus, 2012 om 22:10

    Hallo Martijn Chel,mag ik je wat vragen?!
    Ik ben op zoek naar een nieuwe TV led lcd of plasma met 3d liefst brillvrij =))Maar als goed is duurt nog par jaar tot ze komen op de markt…
    Ik heb nu LCD 107cm met 50hz uit 2007 en ben op zoek nu eigenlijk voor meer grotere beeld scherm. van af 127cm tot 160cm +/-

    Alleen ik had nog nooit 3D tv gehad….ben wel in bioscoop geweest de film was super kijken met een 3d efecten maar ik krijg hardstikke hoofd pijn en last van oogen

    Welke zal u mij aanraden? plasma of led..?
    Al vast bedankt!!

    • Martijn Chel
      25 augustus, 2012 om 23:07

      Hoi Marcin,
      Bril-vrij wordt inderdaad lastig, tenzij je een budget van 8.000 euro hebt 🙂
      Als je snel last krijgt van pijnlijke ogen en hoofdpijn is de beste keuze een passieve 3D TV. Dit komt vervolgens neer op een model van LG of een van de middenklasse modellen van Philips.
      Ook kom je dan uit op LCD/LED want plasma werkt alleen met actief 3D.
      Bekijk hier alle modellen van LG en Philips;
      http://www.3dtvmagazine.nl/3d-tv-overzicht-2012/

      • Marcin
        26 augustus, 2012 om 0:06

        Ok.. hartstikke bedankt!!!

      • Kevin
        18 september, 2012 om 18:56

        Ik snap even niet waarom je hem een passieve 3D TV adviseert als hij ontzettende hoofdpijn krijgt van zeer ogen van de bioscoop.

        Zeker gezien het feit dat de bioscoop ook gebruik maakt van een “passieve” methode (geen shutter). Dus wat zal er veranderen voor Marcin als hij/zij gebruik maakt van een passieve 3D TV? Want Marcin kan beter dan helemaal geen 3D kijken, als hij/zij last heeft van deze problemen kan hij/zij beter helemaal geen televisie kopen. Want als ik het zo hoor is hij/zij één van de weinige die echt problemen krijgt met het bekijken van 3D schermen.

        Marcin, ik zou gewoon erg voorzichtig zijn. Het klopt inderdaad dat actieve 3D wat vermoeiender kan zijn dan passief. Echter moet je ook bedenken dat in de bioscoop wel Full-HD 3D kan met passief terwijl een LG televisie bijv. slechts de helft van de resolutie laat zijn. Als je echt leuk vind om 3D films te kijken kan dit een behoorlijk vervelend zijn. Daarom koop ik persoonlijk ook een Samsung TV volgende week met actieve 3D brillen erbij. Maar als nog, ik vraag het me af als het wel zo verstandig is om 3D content te bekijken als je deze problemen krijgt.

      • Martijn Chel
        18 september, 2012 om 19:00

        Ik snap je punt Kevin, maar geen 3D TV hadden we niet als optie genomen. Wat je zegt; als je een 3D TV wilt en de kans op hoofdpijn wilt verminderen is passief het beste, dat is gewoon zo.
        Het passieve systeem in de bioscoop is echter niet helemaal te vergelijken met het systeem in de huiskamer en daarbij is de situatie heel anders. Kortom, vooral gaan proberen om te kijken wat je er van vindt.

    • gerard
      18 september, 2012 om 20:47

      Ik heb dus een LG 47LM660s passieve 3D gekocht. Hoe langer we kijken ( zie aankoop redenen elders in het draadje) hoe mooier het beeld word. Wij zijn zeer tevreden. De omzetting van 2D naar 3D is dolle pret voor de kinderen. Elke oude film wordt nogmaals bekeken door de kids en Tarzan slingert zo de kamer in :). Ik heb bewust voor passief gekozen omdat ik actief met die zware brillen en connectie verplichting niet zag zitten. Daarom moest ik dus ook omschakelen van plasma naar LED/LCD. Ik wens Kevin veel plezier met zijn Samsung maar zou toch nog wat recensies lezen over gebruikers van de Samsung. Wat is de moraal van dit extra verhaal , elke smaak heeft zijn eigen voorkeuren .

  7. dave
    16 augustus, 2012 om 22:23

    Hallo Martijn Chel,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe tv. heb nu een sony bravia diameter 127 cm. Ik ben er redelijk tevreden over. Wil een nieuwe kopen die groter is. liefst de grootste die er is(154 cm).
    Moet een keuze maken tussen lcd of plasma. van led\lcd hd vindt ik het beeld te scherp waarvan ik vind dat het nep overkomt.
    Nadeel van led of lcd is wanneer je er niet recht voor staat niets meer ziet!!! is dit bij plasma ook?
    Welk type tv kan ik het beste kopen en welk merk(type)?

    • Martijn Chel
      16 augustus, 2012 om 22:30

      Beste Dave,
      De kijkhoeken bij de huidige plasma modellen zijn redelijk tot goed. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Reflecties zijn vaak wel niet iets erger dan bij LCD.
      Als je een goede plasma TV zoekt zijn de nieuwe modellen van Panasonic en Samsung zeker een goede optie. Qua prijs/kwaliteit is de ST50 serie van Panasonic zeer interessant.
      http://www.3dtvmagazine.nl/3d-tv-overzicht-2012/

  8. gerard
    16 juli, 2012 om 23:12

    Ik heb de LG 47LM660s gekocht.(hele mooie prijs) Ik ben dus van plasma naar LED gegaan. Ik ben niet ontevreden. LED is gewoon strakker dan plasma ( vind je mooi of niet ) maar na de software update vind ik het kleurenspectrum erg mooi en benaderd het beeld plasma. Ik durfde de samsung 51E8000 plasma (51D8000 is er ook) niet te kopen want ik lees overal doorgebrande voedingen op diverse fora. Verder zijn de gadjets van de LG teveel om op te noemen en werkt alles. De passieve 3D werkt mooi en was een pre – ook van 2D naar 3D – het internet gebeuren is best snel , de harde schijven worden herkent en spelen af, en het belangrijkste , zelfs de digitenne is van zeer acceptabele kwaliteit. Het geluid is zeer redelijk voor zo een platte glaqsplaat Ga van de week is met de sat tuner spelen. Volgens mij kan ie zelfs de motor laten draaien zondeer tussenkomst van een ontvanger. Ik vind de TV heel fraai en het beeld zeer acceptabel zodat ie van mij een 8+ krijgt

    • erik rijkers
      13 oktober, 2012 om 11:26

      hoi gerard.
      ik heb een 51e8000 gekocht,nou ja niet gekocht heb hem gekredeteerd gekregen van samsamg na dat de 51d8000 3x stuk was gegaan.nu lees ik dat jij info heb gelezen over slechte voedingen.
      welke site is dat. want by dit toestel heb ik last van flikkering met name als je wit beeld heb en er loopt iets langs dan word het wit donkerder. lijkt wel of de voeding het witte contrast niet aan kan.of anders gewoon weer samsung bellen??

      • gerard
        13 oktober, 2012 om 23:58

        @erik

        Welke site(s) dat waren weet ik niet meer omdat ik die hele search uit me favos en historie gedonderd heb. Wat ik me herinner waren het sites van liefhebbers net zoiets als dit. Volgens mij moet je met google wel wat matches kunnen vinden. Het werd meermaals genoemd. Misschien weten ze hier wel wat meer voor je

  9. e.cia
    16 juli, 2012 om 21:41

    Ging kijken voor een plasma tv,In de winkel led tv superieur aan plasma,heb de gok genomen en een plasma gekocht,thuis aan gesloten beeld instellingen aangepast en ik moet zeggen geen led meer voor mij dus ben helemaal om deze beeld kwalitijd krijg je nooit in de winkel daarom gaat iedereen voor led.Als ze de beeld kwalitijd ook in de winkel zouden hebben ben ik ervan overtuigd dat er meer plasmas verkocht zullen worden

  10. Gerard
    11 juli, 2012 om 21:46

    Nou vind/vond ik plasma altijd “echter” en mooier dan LCD en tegenwoordig LED. Ik heb drie plasma’s gehad en wil nu voor de kids naar 3d. Het liefst passieve 3d want dat beeld vind ik het mooiste en lekkerste kijken ( denk ik 🙂 ). Een usb aansluiting en de DVB-S aansluiting zijn pre’s . Een webbrowser is leuk maar niet noodzakelijk hoewel wifi wel weer aardig is. Nu heb ik laatst gekeken voor de LG 47LM660s en ik moet zeggen dat het beeld voor een LCD toestel echt zeer fraai is. Verder zitten alle wensen in het toestel. Toch durf ik niet goed mijn ouwe plasma te verlaten. Hoe denken de medelezers nu over de vernieuwde range van LG ?

  11. Michel
    24 juni, 2012 om 9:22

    Plasma blijft voor mij in alle opzichten superieur!

    • Tino
      26 juni, 2012 om 23:51

      Inderdaad, plasma is en blijft super. Ik heb de panasonic VT en die is wel zo super scherp, zeker heel fijn bij sport en films. Vooral het rustige beeld en de contrasten zijn fantastisch.

  12. peter
    26 mei, 2012 om 11:56

    Ben in de luxe positie geweest om zowel de beste plasma als beste LED in bezit te hebben gehad. Wilde het beste beeld en kocht de panna VT30 ondanks wat pech omtrent storingen(3 tv,s verder) is het beeld het beste wat er is.Zo ongelofelijk scherp en vloeiend maar wel in het donker. Alleen woon ik samen met mijn vrouw en dochtertje die ook wel eens overdag tv willen kijken wat in ons lichte huis niet te doen is. Heb de VT30 met pijn in het hart omgeruild(met bij betaling) voor de LED D8000. Schrok toch wel een beetje van het grote verschil maar kan nu wel overdag zonder de vitrage dicht te doen tv kijken. Dus om een lang verhaal kort te maken,het licht aan waar je je prioritijd licht.

    • peter
      26 mei, 2012 om 12:06

      Oef, prioriteit en ligt moest dat zijn.

  13. e.cia
    22 mei, 2012 om 20:29

    Dat klopt maar het is zo als hun het met hun eigen ogen zien,en ik vind een lcd toch scherper dan plasma eigen ogen test, ik vind plasma toch wat korrelig. Zou eigenlijk thuis moeten testen met dezelfde decoder en de juiste instellingen.Of je moet een grotere afstand van de tv nemen dan zie je het niet meer maar dan is de beleving van een mooi groot scherm ook weg.

    • J
      23 mei, 2012 om 11:11

      Ik ben ook lid geweest van de consumentenbond, maar heb gemerkt dat zij alles testen op een ander niveau dan een echte ” freak”. Zij geven punten aan het aanwezig zijn van meerdere HDMI aansluitingen en een wel of niet aanwezig zijnde ingebouwede mediaplayer (waar je vervolgens niet veel meer dan een .avi en een .mkv mee kan afspelen) Maar echte problemen zoals vertical banding/backlight bleeding e.d. daar hoor je ze niet over.

      De echte liefhebber die op de kleine puntjes wil letten heeft dus weinig aan hun beoordelingen. Zoals hier al wordt genoemd heeft qua beeldprestaties plasma nog altijd een streep voor, maar er zijn vele en vooral persoonlijkere afwegingen waarom LCD-LED de voorkeur kan hebben, zoals bij mij !

      • e.cia
        29 mei, 2012 om 16:58

        Heb vandaag naar de plasma van panasonic gekeken de vt serie,daar onder hing een led van panasonic maar het zwart van de led was echt zwarter dan van de plasma,vond de plasma geen natuurlijk beeld geven was gewoon te donker hij kon niet lichter zij de verkoper,als het beeld van de plasma wat lichter kon zou het wat beter zijn.Natuurlijk houd voor mij in het beeld zo als het zelf buiten zie en dat is helder en scherp en niet met een donkere gloed.

      • Martijn Chel
        29 mei, 2012 om 17:13

        Hou er rekening mee dat je in een winkel staat hoor.. dat kan echt veel invloed hebben, zowel door het licht als door de manier waarop een toestel ingesteld staat. Het vergelijken in een winkel is daarom niet echt aan te raden. Geloof me; als je thuis zit is de plasma veel zwarter dan de LED.

  14. e.cia
    22 mei, 2012 om 19:37

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel graag plasma wil om de genoemde voordelen,maar als ik de lcd`s vergelijk met plasma`s kunnen de plasmas mij niet overtuigen ik houd van vlijm scherp beeld.

  15. e.cia
    22 mei, 2012 om 19:27

    IK ben lid van de consumentenbond in de test van tv`s, komen lcd`s beter uit de bus dan plasmas wat beeld kwaliteit betereft,mischien de enige onafhankelijke organisatie.

    • Martijn Chel
      22 mei, 2012 om 19:34

      En waarom maakt dat het de enige onafhankelijke organisatie?
      Er zijn goede LCD TV’s en goede plasma TV’s, wat je ook kunt zien in mijn reviews. Zoals je in het artikel leest hebben beide technieken hun voordelen.
      Daarbij vind ik de Comsumentenbond nou niet direct de meest betrouwbare bron wat de beeldkwaliteit betreft. Ze geven een goede indruk maar testen alles wat los en vast zit en dus zie je geen specialisatie terug.

    • waskracht1
      22 mei, 2012 om 19:53

      Op internet bespeur ik in reviews (engelse en nederlandse sites) van gespecialiseerde ‘televisietesters’ een voorkeur naar plasma mbt beeldkwaliteit. dat lcd toch nog niet echt in staat is dezelfde natuurlijke en diepe kleuren van plasma te evenaren. Panasonic verkiest plasma volgens mij ook nog steeds boven led/lcd op dit gebied. ik denk dat bij aankoop van een tv bij consumenten de drempel bij een lcd tv lager ligt ivm de lagere energiekosten en het vaak mooiere design.

      • Martijn Chel
        22 mei, 2012 om 19:57

        Daar heb je zeker een punt. Dat is wat ik ook vaak aangeef; plasma (niet alle modellen hoor) is vooral voor diegenen die een optimale bioscoop-ervaring willen hebben wanneer het aankomt op de beeldkwaliteit. Het is duidelijk te zien in het aantal verkochte plasma TV’s dat de meeste mensen de prioriteiten toch ergens anders leggen.

      • waskracht1
        22 mei, 2012 om 20:29

        Toen ik zelf onwetend op zoek was naar een nieuwe tv dacht ik niet eens na over een plasma, wat vele consumenten denk ik hebben die zich niet verdiepen.
        nu ik me er meer in verdiept heb, en wat in de mediamarkt probeer te vergelijken met led toestellen die pal onder plasma toestellen staan. (samsung es 8000 vs samsung plasma 6900 geloof ik) vind ik bij de sportfragementen plasma prettigere kijken met diepere en natuurlijkere kleuren. echter geeft led veel meer helderheid wat voor het onwetende oog als kwaliteit kan worden opgevat. de fabrikanten richten zich dan misschien meer op kwantiteit dan kwaliteit.

    • davy
      05 oktober, 2013 om 22:12

      al meermaals heb ik “reviews”, artikels van zowel de belgische als nederlandse consumentenbond gelezen, waaruit duidelijk bleek dat de consument verkeerd geïnformeerd word.

      al dan niet opzettelijk

      maar eerlijk gezegd leken de reviews vaak meer op een teleshopping uitzending dan een eerlijke test voor de consument.

      en deze bonden zijn onafhankelijk? ja, dat zal wel.
      geloof er geen bal van.
      Ze zullen inderdaad niet aan een of andere fabrikant hangen, maar worden wel overduidelijk beïnvloed bij hun reviews door hetzij financiële steun, smeergeld of leuke attenties voor de “testers”.

      Dergelijke praktijken zijn ook bekend bij automagazines en dergelijke, en blijkbaar ook bij deze bonden

  16. J
    21 mei, 2012 om 11:10

    Dit is een zeer goede uitleg van de hedendaagse verschillen tussen alle systemen. Hulde voor de schrijver… het klopt als een bus !

    Eigenlijk zou dit als folder gedrukt moeten worden en bij alle winkels in de showroom moeten hangen. Ik kijk nog wel eens lekker rond in een showroom, maar ik stoor me zo aan al die verkeerde praatjes die de verkopers ophangen aan de niets wetende klant om zo maar voor hun de beste provisie op te strijken !

  17. Ruben
    18 mei, 2012 om 9:59

    @Ton Kuijpers: ik moet eerlijk zeggen dat Panasonic het probleem van inbranden goed onder de knie heeft. Bij hun plasma toestellen komt het nauwelijks meer voor. Wat betreft scherper beeld plasma vs LCD is het zo dat de contrastwaarde van LCD hoger ligt dan plasma waardoor het vaakt scherper oogt. De keuze voor plasma of LCD is puur individueel.

    • Martijn Chel
      18 mei, 2012 om 10:19

      Klopt. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft en welke 3D techniek je wilt.

  18. Ton Kuijper
    18 mei, 2012 om 9:33

    Wat ik mis in het rijtje nadelen van plasma TV’s is het inbranden.

    Ik heb voor ik een 70″ 3D LCD TV kocht heel internet afgestruind naar ervaringen van mensen met een plasma TV. Daar kwam ik te vaak het inbrand probleem tegen, soms al na een paar dagen gebruik. Ik geloof niet alles wat gebruikers op internet spuien, maar als ik het van verschillende kanten hoor denk ik al snel ‘waar rook is is vuur’.
    En bij zo’n dure aanschaf wil je geen risico nemen.

    Ton

    • Martijn Chel
      18 mei, 2012 om 10:20

      Inbranden noem ik wel in de tekst maar het geldt vooral voor de oudere modellen. De laatste twee generaties plasma TV’s lijken hier nagenoeg geen last meer van te hebben.

  19. e.cia
    17 mei, 2012 om 18:04

    Ze vergeten erbij te vertellen dat lcd tvs scherper beeld geven dan plasma en ook een betere wit weergave ik stoor me meer aan slecht wit dan een iets mindere zwart weergave.

    • Martijn Chel
      17 mei, 2012 om 18:12

      Wat bedoel je met een scherper beeld? Dat klopt namelijk niet. Beiden geven een 1080p beeld (ligt er nog aan welke 3D techniek), alleen oogt LCD soms scherper. Dit is overigens niet altijd een voordeel. Het kan snel als té scherp overkomen en objecten kunnen kartelig overkomen bij de randen. Ook vallen artifacts en ruis eerder op.
      Wat betreft de witwaarden klopt dit in sommige gevallen, alleen is dit overwegend een minder groot verschil dan het verschil in zwartwaarden.

      • davy
        05 oktober, 2013 om 22:18

        je hebt helemaal gelijk

        de leds / lcds geven heel vaak een veeeeel te scherp beeld, waar ik me zelfs super aan erger.

        als je goed oplet zie je erg vaak, zelfs bij de top leds, kartelige randen

        persoonlijk zou ik ook liever zien dat de plasma’s iets helderder wit konden geven, maar zo wit als de meeste leds tegenwoordig in de winkels staan, dat vind ik veel storender

        de leds geven de kleuren vaak veel te levendig, helder weer, heeel onnatuurlijk

        mijn zus heeft haar led nu op een veel minder intense stand staan omdat ze hoofpijn kreeg van al dat wit bij bijvoorbeeld het niews.

        en nu valt het minder goede zwart ineens op

        maw, ze had achteraf liever een plasma gehad