‘Vraag naar 3D TV’s stijgt in 2012 met 122 procent’

30 april 2012 1 Minuut 0 Reacties
Philips-9000-serie

3D in de huiskamer is nog steeds een ontwikkeling die aan het begin staat, ten minste wat de acceptatie van consumenten betreft. Fabrikanten proberen er alles aan te doen om 3D de huiskamer in te krijgen maar zonder veel succes. Volgens onderzoeksbureau GfK moet daar dit jaar verandering in komen.

GfK liet tijdens een presentatie onder de vlag van IFA Global Press Conference 2012 weten te verwachten dat de vraag naar 3D TV’s dit jaar met 122 procent zal toenemen. Ook de tweede helft van 2011 zag men al een flinke groei in de vraag. In tegenstelling tot wat andere analisten verwachten zegt GfK dat de vraag naar Smart TV’s maar zal stijgen met 56 procent. We hebben het hier dus over de vraag van de consument zelf en niet het pushen van 3D door fabrikanten. Zo goed als alle middenklasse en high-end TV’s zijn tegenwoordig namelijk met 3D weergave uitgerust.

GfK noemt enkele landen als voorbeeld. Zo is de vraag naar 3D TV’s in Duitsland gestegen van 16.1 procent in 2011 tot 29 procent in januari van 2012. In Zwitserland lijkt men helemaal 3D gek want daar steeg de vraag in dezelfde periode van 24.1 procent naar 42.3 procent. Als reden voor de groeiende vraag noemt met de toenemende hoeveelheid (kwalitatieve) 3D content en het verhelpen van de kinderziektes in de eerste 3D TV’s. Hierdoor praten consumenten steeds meer over 3D TV’s, wat weer terug te zien is in de verkoopcijfers.

Reacties (0)