Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Ga jij dit jaar voor een passieve of een actieve 3D TV?

Geschreven door
Geplaatst op11 april 2012, 16:13 Categorie3D lcd

Zou 2012 het jaar worden dat passief 3D populairder is dan actief 3D? Volgens sommige experts wel. Fabrikanten als LG en Philips zetten nog steeds fors in op passief 3D en dit jaar komt Panasonic met haar eerste passieve 3D TV. Feit blijft dat de meeste 3D TV’s in 2012 nog steeds gebruikmaken van actief 3D. Waar ga jij voor dit jaar?

2012 is het jaar dat passief 3D omarmt wordt door meerdere fabrikanten. Vorig jaar waren het alleen LG en Philips nog maar dit en volgend jaar komen daar Panasonic, Toshiba en Sony bij. Panasonic heeft reeds haar eerste passieve 3D LCD TV gelanceerd in de vorm van de ET5 serie en Sony en Toshiba zullen later dit jaar hun eerste modellen lanceren. Sony heeft inmiddels bevestigd zogenaamde FPR panels van LG Display te hebben afgenomen en deze in nieuwe LCD TV’s te verwerken. Het is alleen nog niet duidelijk of dit nieuwe high-end of low-end series worden en welke schermformaten er gebruikt worden. Toshiba heeft vorig jaar al laten weten passief 3D een kans te willen geven en zal dit jaar nog de eerste passieve 3D TV’s op de markt brengen.

Onlangs nog was ik bij Panasonic voor een introductie van de nieuwe LCD en plasma TV series. Tijdens een gesprek met de verantwoordelijke voor deze productgroepen kwam naar voren dat Panasonic zeker toekomst ziet in passief 3D. Toch ziet de fabrikant het als een techniek die de kwaliteit van actief 3D niet kan benaderen. Volgens Panasonic heeft passief 3D vele voordelen, waaronder goedkope en lichte brillen en een comfortabelere kijkervaring, maar biedt actief 3D nog steeds de beste beeldkwaliteit voor een echte bioscoop ervaring in de huiskamer. Om deze reden wordt de techniek ook niet geïntroduceerd in de high-end LCD modellen maar in een serie die daar net onder valt. De high-end WT50 en DT50 series maken nog steeds gebruik van de actieve 3D techniek. Daarbij gaf Panasonic aan dat actief 3D momenteel de enige mogelijkheid is voor plasma en dat de fabrikant niet van plan is een andere techniek een kans te geven bij deze productgroep.

Aan reacties op deze website merk ik veel mensen nog twijfelen tussen een actieve en een passieve 3D TV maar dat de passieve variant het bij veel consumenten wint. De belangrijkste redenen zijn de goedkope en lichte brillen en de comfortabelere kijkervaring door het niet flikkerende beeld. Toch zijn er ook consumenten die de maximale beeldkwaliteit willen en zodoende eerder op een actieve 3D TV uitkomen. Met het steeds populairder worden van passief 3D en de komst van meer en meer passieve 3D TV’s; waar gaat jouw voorkeur dit jaar naar uit?

  • Delen:

Reacties

  1. mark
    06 november, 2012 om 16:44

    Ik ben het helemaal eens met Bart. Ik vind persoonlijk de kwaliteit van actief beter dan die van passief, maar ik heb nog zelden een film gezien waarbij het beeld uit de tv komt. Het is inderdaad diepte wat te zien is. Als ik mensen in mijn omgeving laat zien wat een 3d tv inhoudt, zijn de reacties vaak hetzelfde. Daarintegen vind ik dat passieve 3d TV veel meer het beeld uit de tv laat komen. Ik ben benieuwd of actieve 3d dit nog gaat waarmaken. Ik vind in ieder geval dat 3D zeker op dit moment voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Erg jammer dat je zo in de maling genomen wordt. Inderdaad laten reclames en de afbeeldingen op de dozen doen voorkomen dat het beeld uit je tv spat. Nou dit is zeker bij actieve 3d vaak niet het geval!!!

  2. bart
    04 november, 2012 om 9:34

    ik heb ook zowel active en passief gehad
    de eerste was een vt30
    nu heb ik 47lg4500
    de laaste bevalt mij perfect beter
    maar het 3d,kan er woest om worden.
    Is dit wat mensen zo mooi vinden,en dat fabrikanten etc van alle spromoten en maar de helft kan waarmaken
    ik heb nog nooit iets echt uit de film liever gezegd tv zien komen
    Dan kan iedereen wel komen met dit is niet voor elke film bedoeld etc etc
    ik vind het grote misleiding
    er staat zo wie zo op doze van tv een fragment uit bijv megamind dat het uit het scherm spat
    heb je die film(tuurlijk zie je wel dat het 3d is qua diepte)komt er niks uit het scherm.

    3d wil niks meer zeggen als diepte ,wat vaak al niet goed gedaan owrd anno 2012 nog niet.
    en als er dan al iets het beeld uit zou moeten komen faalt dit dik krijg je gewoon een waas te zien.

    Kijk je op youtube na voorbeelden heel dom een balon opblaze en ja hoor die komt supper scherp je scherm uit

    ik snap er niks van.
    Ik heb het eigenlijk wel gehad met heel dar overdreven 3d
    wat erg jammer is,aangzien ik zeer veel films kijk,had dit leuke of geweldige toevoeging kunnen zijn.

  3. Leo
    04 augustus, 2012 om 14:33

    Ik zie helemaal geen geflikker als ik naar mijn nieuwe Samsung 3D TV kijk die dit jaar is uitgekomen. Blijkbaar zijn de brillen geupdate dat ze zo snel gaan dat je het flikkeren niet ziet, want ik zie echt niks. De kleuren zijn helemaal niet donker of dof. De brillen irriteren mij helemaal niet. Misschien die dikke eerste wel, maar ik heb hele lichte stijlvolle actieve 3D brillen van maar een paar gram. De 3D-bril is echt superlicht, past het ook prima over een gewone bril en werkt het maar liefst 150 uur op een volle batterij. Ik heb laatst Avatar 3D gekeken ik stond echt versteld van de kwaliteit en kleuren en 3D in het algemeen. En de bril irriteerde in die 3 uur geen seconden en van ”te leine glazen” heb ik ook geen last.

    De bril die irriterend zijn, zijn die zware bril van Samsung die kost ook nog eens 100 euro. Maar die wat ik heb kost maar liefst 34,95 is erg stijlvol en superlicht zoals ik al zij. Deze is een aanrader:

    http://www.blurayspelershop.nl/product/177639/samsung-ssg-4100.html?__utma=1.367468292.1344083226.1344083226.1344083226.1&__utmb=1.9.9.1344083259656&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1344083226.1.1.utmcsr=%28direct%29|utmccn=%28direct%29|utmcmd=%28none%29&__utmv=-&__utmk=206002451

    • mark
      06 november, 2012 om 16:47

      Bart. Ik ben het helemaal met je eens. Nog geen een film gezien waarbij ik zoiets heb… WAUW dit is 3D. Het is inderdaad vaak diepte wat je ziet maar zeker geen beelden die uit je TV spatten. Inderdaad jammer dat men anders doet voorkomen.

  4. jelle
    12 mei, 2012 om 11:25

    ik heb de panasonic txp-55vt30.

    nog nooit zon mooie 3d ervaring gehad, in de bioscoop is het zelfs niet mooier.

    en het is actief 3d! er kan echt niets tippen aan deze tv!

  5. Gerrit
    01 mei, 2012 om 16:46

    Heb je met een actieve 3D bril wel eens naar lamp/TL gekeken? Dan krijg je het geflikker van een 50Hz TV. Wil je dat of het heldere beeld en frissere kleuren van een passieve bril? Ik heb mijn keuze al bepaald. Passief 3D. En voor optimaal draag comfort koop ik een op maat gemaakte 3D bril voor een paar Euro.

    • Martijn Chel
      01 mei, 2012 om 16:49

      Dat is nogal logisch en daarbij moet je ook niet naar een lamp kijken maar naar de TV… Iedere techniek heeft zijn voor- en nadelen. Met de frissere kleuren ben ik het niet eens.

  6. John
    18 april, 2012 om 15:19

    In bovenstaand verhaal staat “Volgens Panasonic heeft passief 3D vele voordelen, waaronder goedkope en lichte brillen en een comfortabelere kijkervaring, maar biedt actief 3D nog steeds de beste beeldkwaliteit voor een echte bioscoop ervaring in de huiskamer.”

    Mijn 3D bioscoopervaring is passief en dat bevalt goed. Ik ben nog geen bioscoopzaal tegengekomen met actief 3D.

    Verder ben ik de laatste tijd op zoek naar een 2012 model 40-42 inch. Mijn budget ligt rond de €1000,- euro, mijn oog is voorlopig gevallen op kdl40hx750 van Sony, de TX-L42ET5 en TX-L42GT50 van Panasonic.
    Tijdens mijn zoektocht ben ik (tot nu toe) nog geen fabrikant tegenkomen die een paar actieve brillen in de doos erbij stopt.

    Mijn keuze is nu nog tussen plasma/led en actief/passief. Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar de 42ET5. Omdat ik (veel) minder 3D zal kijken dan 2D, moet 2D goed zijn. Dat is bij alle drie. Verder heb ik thuis 5 brillen nodig dus eigenlijk valt actief af (€400,- aan brillen). Wegens hoger energieverbruik valt (voorlopig) plasma af.

    Ik wil wel 3D kijken en dat kan dan prima met passief (als je een iets mindere kwaliteit op de koop toe neemt maar daar is de prijs ook naar, geef €4000,- uit en ik praat weer anders). Ik heb 5 reviews gelezen waarin de ET50 prima uitkomt, ook de 3D kwaliteit. Geen supertop maar een erg goede tv. Dus komt het allemaal aan op persoonlijke voorkeur en budget, toch?
    Ik denk ik spijt ga krijgen van de zwaarte, geflikker, relatief kleine glazen en kans op een duizelig gevoel van een actieve bril.

    Passief of actief? Ik denk dat passief erg veel verkocht gaat worden en een grote opmars gaat maken, heel simpel, financieel veel interessanter.

    • J
      18 april, 2012 om 21:48

      Veel “goede” bioscopen hebben dan wel het passieve 3D systeem, maar dan wel met een dubbele projector. De nadelen van een consumenten tv’s (halve aantal lijnen) hebben zij dus niet.

      Dus dat is niet helemaal te vergelijken.
      Ondanks dat blijft passief in mijn ogen de beste keus.

      Ik vergelijk het altijd met een snelle auto.
      Natuurlijk is dezelfde auto met 300 pk beter dan de versie met maar 200 pk, maar het verschil is amper waarneembaar in de praktijk dus is het meer interessant op papier (of op de racebaan) en zo is het ook met je TV

  7. Gijs van Leeuwen
    17 april, 2012 om 15:34

    Tja…..wij van Sun adviseren natuurlijk Sun ……:-) Maar kom op zeg. Wij roepen toch echt al 2 jaar dat de cleaujeauxxxx te lang hebben vastgehouden aan de active versies…..alle, maar dan ook alle consumenten onderzoeken, gewoon live…..bewezen dat de consument passief veel prettiger vinden dan aktief….Dit in combinatie met onze superieure Polaroid Premium 3D brillen ( 3 tientjes, waar hebben we’t over ) kan de markt snel openbreken. Het tegen beter weten in, eigenwijs vasthouden aan aktief heeft de fabrikanten heel veel geld en tijd gekost en de 3D markt 2 jaar onnodig doen vertragen ( en bijna gekild…. ). Maar eindelijk lijkt het er nu toch op dat ze wakker zijn geworden. Hulde aan LG en later Philips die door hebben gezet met passief……!!

    • Martijn
      17 april, 2012 om 15:49

      Nou, dat vind ik wel heel erg makkelijk gezegd. Er is nog steeds een grote groep filmliefhebbers die de actieve 3D techniek prefereert, juist om de je kwaliteit. Dat kunnen we niet gewoon even wegstrepen.
      Zodra passief 3D in kwaliteit hetzelfde kan bereiken zie ik pas een echte omschakeling en het einde van actief 3D.

    • Martin
      17 april, 2012 om 16:13

      Nou nou je gaat wel erg kort door de bocht,Gijs.
      Natuurlijk is het passief kijken naar 3D voor een grote groep goed genoeg.
      Maar voor de “echte” film liefhebbers is het actieve systeem toch net een stap beter. En volgens mij zijn de fabrikanten het daar ook wel over eens. Dit blijkt wel,omdat het actieve systemen alleen maar bij de topsegment te koop zijn.
      Natuurlijk komt de prijs om de hoek kijken wanneer er verkocht moet worden, vandaar de passieve versie’s.
      Gelukkig kan de consument,zolang er nog een brilletje nodig is om 3D te kijken, nu nog kiezen! Laten we hopen dat brilloos 3D kijken snel(en betaalbaar) op de markt komt, met een weergaloze kwalitiets weergave, dan zijn we ook van deze,smaak gevoelige, discussie af…. 😉

  8. J
    15 april, 2012 om 19:58

    Ik heb zowel actieve 3D gehad (panasonic GT20) en nu de philips 47PFL7606 passieve 3D tv.

    Ik kan iedereen van harte de passieve 3D tv’s van philips/LG (2011 of 2012) aanraden. Ik zie zelf echt geen lijnen of kwaliteitsverlies. Ik kijk op ongeveer 3,5 a 4 meter afstand.

    (Kijk wel echte Real 3D beeldmateriaal en geen SBS, want SBS is al halve kwaliteit en dan met passief wordt het de helft van de helft, ja dan snap ik wel dat mensen verschil gaan zien…)

    Met de GT20 met actieve brillen was het heel slecht 3D films kijken. De brillen werden zo donker dat alle kleuren verdwenen en de bril was irritant op de neus na 1 uur. Wat ook irritant was is dat actieve brillen vaak kleiner zijn en dus ook maar een beperkt beeld hebben als je een beetje onderuit op de bank zit. Helemaal als je tv niet al te hoog staat. Ook was het geflikker irritant en keek ik dus nooit lekker naar een 3D film. Nu gelukkig wel met alle voordelen van passieve brillen. Voor mij nooit meer actief. Iedereen die bij mij komt kijken is verbaast over de goede kwaliteit en baalt van zijn eigen “actieve” brillen.

    Dus wil je 3D op je tv? Kijk dan goed eerst in de winkel naar de verschillen. De “marketing” technische gegevens zijn niet betrouwbaar. Kijk maar naar de nutteloze honderden hertz van tegenwoordig. Technisch klopt het, maar in de praktijk is het verwaarloosbaar. Zo ook de schreeuw dat passief te slecht zou zijn. Eerst zien, dan oordelen.

    • Gijs van Leeuwen
      17 april, 2012 om 15:35

      Eens!

  9. Ravur
    14 april, 2012 om 14:28

    Ik ga dit jaar voor de nieuwe Sony KDL-55HX850 (actief 3D) die niet alleen scherp geprijst is maar ook enorm goede prestaties levert althans, gezien de reviews. Hopelijk is dit weer een kleine comeback voor Sony, hun hele TV divisie kampt met enorme verliezen. Vandaar de nieuwe modellen aanzienelijk goedkoper zijn geworden, ze zullen wel moeten.

  10. guus
    13 april, 2012 om 9:46

    Ik zou nog liever een 55 inch OLED scherm willen maar zijn nu nog te prijzig.
    Zal wel volgende model worden.

  11. Martin
    12 april, 2012 om 10:14

    Als ik de consument mag adviseren, zou ik gaan voor het actieve systeem. Ja de kosten zijn (iets) hoger, maar daar krijg je ook wel veel voor terug.
    Een absolute must (voor mij) is het kijken in full HD kwaliteit, welke je niet (nog) bereikt bij een passief systeem.
    Het verhaal van de zwaardere bril is,denk ik, een beetje een marketing verhaal(om de productie kosten laag te houden), dat batterijtje weegt echt niet zoveel,en het flikkeren waar men het steeds op gooit is mij nog niet opgevallen.
    Ook worden er tegenwoordig al standaard (actieve)brillen bij een toestel geleverd, dus heb je verdere geen extra kosten.

    Ik ben het met Guus (review elders) eens dat je niet helemaal moet blindstaren op het 3D gebeuren, dit is maar een fractie van de mogelijkheden die een TV tegenwoordig biedt.
    Bovendien is de aanschaf van een 3D dvd-tje nog behoorlijk prijzig,en de kwaliteit is niet altijd even goed.
    Helaas worden veel 3D dvd-tjes niet 3D opgenomen maar bewerkt tot 3D en dat zie je terug in de kwaliteit.

    Ga eerst maar op zoek naar een toestel welke je bij normaal gebruik bevalt en kies dan pas of je voor actief of passief wilt gaan.
    Zelf heb ik nu de UE46D8000 van Samsung.
    (overgestapt van de 40PFL9705 van Philips i.v.m. slechte weergave 3D heb ik voor de Samsung gekozen)
    De weergaven van 3D heeft Samsung goed onder de knie.
    Maar helaas(voor mij)bevalt de TV niet bij het normaal (2d) kijken. Hoewel deze Samsung TV alom geprezen wordt, zie ik te veel dingetjes waar ik me aan stoor.

    Ik hoop dat Philips dit jaar haar 3D weergave eindelijk onder controle heeft. Dan ga ik toch weer voor een actieve Philips TV met ambilight.

    • guus
      12 april, 2012 om 13:01

      Zeker de UE46D8000 wordt alom geprezen, ik ben dan ook benieuwd welke dingen storen bij 2D weergave?
      Dit om te kunnen bekijken of dit nu wel verholpen is met de UExxESxxxx serie (2012 moddelen).
      Aanschaf van UE55ES7000 staat in de planning vandaar.

      • Martin
        12 april, 2012 om 16:35

        @Guus en Martijn, wat mij stoort aan de Samsung is oa. de beeldsnelheid, let hierbij op de ondertitels (tussen in) bij snelle bewegingen en bij donkere onderwerpen heeft hij last van een soort crosstalking.
        Dan rond om het beeld blijft een weerkaatsing zichtbaar, je zou denken dat dit door de glimmende rand komt, maar dat is niet zo ook bij andere beeld formaten heeft de Samsung hier last van.
        Verder, vind ik,het geluid niet mooi en als je het geluid en beeld om wilt schakelen naar bv. je surround systeem moet je nog nog al veel handelingen verrichten (niet gebruiksvriendelijk dus)
        Ik heb dit toestel nu sinds december en ik krijg de optimale setting maar niet naar tevredenheid ingesteld.
        Overdag is het beeld, met de instellingen van ’s avonds, heel anders.
        Ook staat de Samsung, wat een prachtig dunne TV is, wel erg ver van de muur als je de standaard gebruikt, dit had in mijn beleving wel anders gekund.
        Nu klinkt alles heel negatief, maar veel gebruikers van deze Samsung zal dit niet eens opvallen dus voor een gemiddelde kijker voldoet hij prima.
        Ik moet toegeven dat ik een Philips fan ben hoor, en het ambi-light spectra 3 ook erg mis.
        Toen ik de 40PFL9705 van Philips had gekocht had ik eindelijk weer ” normaal beeldbuis kwaliteit” door een beeld snelheids weergave van 0,5 ms , en als Philips zijn 3D (niet te lezen ondertitels) weergave goed voor elkaar had gehad had ik zeker geen reden om over te stappen.
        Ik hoop dat je met bovenstaande iets kunt, en dat deze “problemen” met het 2012 model verholpen zijn.

      • Martijn
        12 april, 2012 om 18:34

        Hoi Martin,
        Ik snap je punten en het geluid is me inderdaad ook opgevallen. Dat wat betreft de beeldproblemen heb ik niet zozeer gezien maar ik had hem dan ook maar een paar dagen.
        Ik ben ook benieuwd naar de Philips modellen. Ambilight voegt zeker wat toe.

    • Martijn
      12 april, 2012 om 14:59

      Absoluut mee eens dat 3D een leuke extra is voor een TV. Maar, als je het een leuke extra vindt moet het wel goede kwaliteit zijn natuurlijk. Wat bevalt je niet aan de D8000 van Samsung? Dat is toch een aardige 2D TV.

      • peter
        12 april, 2012 om 16:36

        Hey Martijn. Ben het met Guus eens over het beeld van de D8000. Was eerst in het bezit van de VT30 wat qua beeld verre weg het mooist is, maar om overdag nou met de gordijnen dicht te zitten en in de avond met de lichten uit vond mijn vrouw niet echt leuk. Dus dan de D8000 maar met minder goed beeld maar wel de hele dag te bekijken. Alleen zie ik ook dingen als Guus die mij niet bevallen,dus nu maar met smart wachten op oled.ps om on toppic te blijven na Tron en Avatar geloof ik het 3D wel.

      • Martijn
        12 april, 2012 om 18:36

        Ja, precies. Er zitten leuke films tussen. Ik kijk zelf, ondanks deze website ;), ook niet veel 3d in de vrije uren. Het is zo nu en dan leuk als de film zich ervoor leent.

      • Martin
        12 april, 2012 om 16:37

        Kijk voor een antwoord op jou vraag wat mij niet bevalt aan de D8000 bij reply voor Guus.Daar heb ik het meeste wel genoemd.

    • Auke Sipma
      01 juli, 2012 om 12:09

      Geen flikkeringen? Sinds gisteren voor het eerst 3d tv (Pana tx-p50gt50), maar 3d bril is om gek van te worden. In het beeld valt het wel mee, maar alles om de tv (wat gewoon in je gezichtsveld zit, dus niet zeggen dat je naar het beeld moet kijken en niet erbuiten)flikkert zo erg dat je de bril direct afzet. In het donker wordt het wel beter, maar om de organisatie in London te vragen de 3d uitzendingen van de OS in het donker te doen gaat wat ver. Brillen gaan bij mij retour, want ik hoef niet gek te worden van iets wat voor ontspanning bedoeld is.

  12. guus
    12 april, 2012 om 8:34

    Tja, ik had liever passieve 3D willen hebben (rustiger beeld) maar laat dit de doorslag zijn in mijn keuze.
    In het begin was ik helemaal gefocust op 3D maar zie het nu meer als leuke gadget.
    Nu vind het belangrijkste iets wat je dagelijks gebruikt en dat is de kwaliteit van het beeld.
    Hierin vind ik Samsung op moment erg scherp en mooi (persoonlijke keuze).
    Ik heb vaak een discussie met een vriend van mij die plasma mooiere kleuren vind hebben, maar zoals ik al zei is persoonlijke keuze.
    Ik heb nu een bravia 46 inch (de eerste 46 inch LCD) en ben al 1,5 jaar bezig met te kijken welke ik wil hebben.
    Tot nu toe was ik nog niet overtuigd en vond bij veel tv’s dat er nog kinderziektes in zaten.
    Met de UE55ES serie van Samsung ziet het er naar uit dat dit opgelost is.
    De camera feature is weer zo iets wat er wel bij zit maar nog niet goed werkt (ook weer een leuke feature wat je niet zo vaak zou gebruiken) dus staar ik ook niet blind op.
    Ik heb nu zo lang gewacht dat ik nu wel echt ga kopen en wel de UE55ES7000 van Samsung.
    Hiermee ga ik krijgen (wat ik nu nog niet heb)
    – Full HD
    – Groter scherm
    – LED
    – Hoge refresh rate
    – CI+ mogelijkheid voor UPC HD zonder extra kastje
    – APSS (wifi)
    – 3D (PS3)

  13. Donstil
    11 april, 2012 om 20:33

    Ik heb op de slaapkamer een 47″ LG met passieve 3d mogelijkheid, dat leek me bij de uitkomst van de eerste 3d tv’s met actief 3d helemaal het einde, toen passief 3d uitkwam en mijn slaapkamer tv vervangen moest worden was ik er dus ook als de kippen bij om een passieve tv te halen. helaas kom je toch een beetje van een koude kermis terug, de kleuren zijn niet geweldig fraai door de brilletjes (tv is in 2d geweldig mooi) en het oneven/even beeld voelt als een stap terug. De halve resolutie is duidelijk merkbaar helaas.

    Voor mij daarom in de woonkamer geen passieve 3d tv meer, ik ga voor een actieve (panasonic) tv.