Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Is het merk nog van belang bij de keuze voor een nieuwe TV?

Geschreven door
Geplaatst op15 februari 2012, 18:15 Categorie3D lcd

Een voorkeur voor een bepaald merk is iets wat ik nog dagelijks hoor en zie. Veel Nederlanders hebben bijvoorbeeld een goed gevoel bij Philips omdat het toch een Nederlands bedrijf is. Anderen vinden Samsung weer helemaal hip en hebben dan ook alles van het merk. Maar, is het merk tegenwoordig nog wel van belang bij de keuze van een TV?

Volgens Sony in ieder geval niet. De fabrikant heeft al tijden financiële problemen, vooral door de tegenvallende resultaten in de TV markt. Tegenover Techradar gaf Sony een aantal redenen aan waarom het zo slecht gaat. Ten eerste is natuurlijk de markt compleet verzadigd. De groei staat stil en steeds meer budget fabrikanten maken hun intrede. Daarnaast concludeert Sony uit eigen research dat consumenten het niet meer belangrijk vinden van welke fabrikant een product afkomt. Het merk zo zelfs pas op de tiende plek staan in de lijst van belangrijke factoren bij de aankoop van een nieuwe TV. Factoren als beeldkwaliteit, schermformaat, audiokwaliteit en prijs staan hoger.

Dit maakt het natuurlijk nog lastiger voor fabrikanten als Sony, Panasonic en Samsung aangezien zij grotendeels afhankelijk zijn van consumer loyalty (loyale klanten). Sony wil het vertrouwen van de consumenten terugwinnen en voor een omkeer zorgen bij de keuze van een TV. Consumenten moeten volgens de fabrikant meteen en alleen maar aan Sony denken wanneer ze de deur uitgaan voor een nieuwe TV. De manier waarop is gewoon nog betere producten op de markt zetten die focussen op een hoge beeldkwaliteit en een zeer strak design, twee belangrijke factoren voor consumenten. Volgens Sony is de nieuwe 2012 line-up het begin van deze omkeer, met een compleet vernieuwde X-Reality Pro engine die de beste beeldkwaliteit ooit zou moeten brengen. Daarbij gaat er bij Sony momenteel veel aandacht uit naar onder meer het verminderen van crosstalk bij de 3D TV’s en het optimaliseren van de local dimming techniek voor LCD TV’s met LED achtergrondverlichting.

Maakt het merk nog verschil?

Kijkend naar mijn eigen ervaringen en de producten die ik momenteel thuis heb staan kan ik niet zeggen dat ik helemaal niet naar het merk kijk. Wanneer ik eenmaal goede ervaringen met een merk heb blijft dan toch een tijdje hangen en neig ik eerder naar producten die ook van dat merk komen. Ik ben benieuwd of dit ook voor jou geldt. Is het merk voor jou nog van groot belang wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe TV (of een ander product)?

  • Delen:

Reacties

  1. De Kleijn
    18 februari, 2012 om 22:36

    Vroeger deed ik dat wel alles van het zelfde merk maar nadat deze me een paar keer in de steek had gelaten met de service ben ik niet meer merk gebonden voor mijn spullen.
    Nu als ik iets nodig heb zoek ik wat als goed word omschreven op internet en doet het merk er nets meer toe ,meestal valle de mindere merken vanzelf wel af omdat daar veel klachten over zijn en niet hoger komen als gemiddeld en dan geef ik toch liever wat meer geld uit.
    Heb nu een hitachi plasma en uitermate tevreden over het beeld ,echter geen 3D geen smart tv ,maar een hdmi aansluiting en nu toe aan een nieuwe tv maar ja dat valt dus niet mee tegenwoordig hitachi zie je nergens meer staan dus word het Panasonic of Samsung maar volgens mij hebben die hebben ecare als service bedrijf en daar ben je dus niet blij mee ,moet ik nu dus toch voor een ander merk kiezen of de gok maar wagen dat ie heel blijft of voor een ander merk gaan ? Helaas is er altijd wel wat met wat voor merk dan ook vrees ik

  2. Robb
    16 februari, 2012 om 17:28

    Ik blijf trouw aan samsung.

  3. Johan
    16 februari, 2012 om 3:24

    Vrij eenvoudig… Zoveel fabrikanten van de displays zijn er wereldwijd niet… dus dan word het kijken naar een dunne bezel of rande chroom

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.