Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Panasonic lanceert DT50 en WT50 3D LCD TV series

Geschreven door
Geplaatst op10 januari 2012, 19:37 Categorie3D lcd

Panasonic heeft tijdens haar persconferentie op de CES 2012 bekendgemaakt met LCD TV’s te komen die gebruikmaken van de passieve 3D techniek, maar dat houdt niet in dat de LCD TV series met de actieve 3D techniek geschrapt worden. De twee series van vorig jaar, de DT30 en DT35, worden vervangen door de nieuwe DT50 en WT50 series. Daarnaast komt Panasonic met de ET50 serie.

De meeste modellen hebben de naam Smart Viera meegekregen wat Panasonic’s wens om het alledaagse leven gemakkelijker te maken duidelijk te maken. Smart Viera TV’s komen met TV applicaties maar dat is niet alles. Zo lanceert Panasonic een nieuwe remote applicatie voor smartphones en tablets. De high-end modellen (VT50, GT50 en WT50) hebben zelfs de mogelijkheid om media content, live TV uitzendingen en opgenomen programma’s van de harddisk in de TV naar een tablet of een smartphone te sturen via de Viera Remote PRO app. Verder is het middels een dual-core processor mogelijk te multitasken en dus te schakelen tussen applicaties.

De WT50 en DT50 series bevatten modellen van 47 inch en 55 inch waarmee Panasonic aangeeft dat 3D niet geschikt is voor een TV onder het 42 inch schermformaat. De WT50 serie (hierboven afgebeeld) bevat de topmodellen welke voorzien zijn een nieuwe look met een zeer smal metalen frame en een metallic stand. De DT50 serie (hieronder afgebeeld) is qua design iets minder stijlvol met een iets dikker metalen frame en een ‘gewone’ standaard. De ET50 is nog een stapje lager met iets minder specificaties. Zoals gezegd maken deze drie series, in tegenstelling tot de ET5 serie, gebruik van de actieve 3D techniek en beschikken over de 2D naar 3D conversie feature.

De DT50 en WT50 modellen beschikken over een “1920” (1600Hz) backlight scanning techniek voor vloeiende beelden in hoge resolutie, terwijl de ET50 beschikt over een 800Hz beeldtechniek. Daarnaast zijn de TV’s voorzien van een IPS LED panel dat moet zorgen voor wijde kijkhoeken waarbij nagenoeg geen contrast verloren gaat. Qua features krijg je onder meer toegang tot het Viera Connect platform, een ingebouwde Wifi module, vier HDMI aansluitingen, een ingebouwde webbrowser, drie USB aansluitingen en een Touchpad afstandsbediening.

Panasonic WT50 LED series features:

  • Narrow Metal Frame
  • 3D IPS LED Panel
  • Edge Lit LED
  • Viera Connect platform, Web browser
  • 1600Hz backlight system
  • Infinite Contrast
  • Clear Panel Pro
  • Actief 3D
  • 2D naar 3D conversie
  • Smart Viera Engine Pro
  • Dual Core Pro4 processor + multitasking
  • Ingebouwd Wifi
  • Vier HDMI inputs
  • Drie USB poorten
  • Bluetooth
  • V-Audio Pro Surround 2.1
  • DLNA, Bluetooth
  • ISF modus
  • Touch Pad afstandsbediening
  • USB HDD / SD card opnamen
  • Twee actieve 3D brillen

Panasonic WT50 LED series modellen:

  • TX-L55WT50 55-inch
  • TX-L47WT50 47-inch
  • TX-L42WT50 42-inch







De DT50 serie is een stapje lager dan de WT50 serie en moet het onder meer doen zonder de dual-core processor voor multitasking. Daarbij is het design iets minder elegant.

Panasonic DT50 LED series features:

  • Narrow Metal Frame
  • 3D IPS LED Panel
  • Edge Lit LED
  • Viera Connect platform, Web browser
  • 1600Hz backlight system
  • Clear Panel Pro
  • Brilliant Contrast
  • Actief 3D
  • 2D naar 3D conversie
  • Ingebouwd Wifi
  • Vier HDMI inputs
  • Drie USB poorten
  • DLNA
  • ISF modus
  • V-Audio Pro Surround 2.1
  • USB HDD opnamen

Panasonic DT50 LED series modellen:

  • TX-L55DT50 55-inch
  • TX-L47DT50 47-inch
  • TX-L42DT50 42-inch







Panasonic ET50 serie features

  • 3D IPS LED panel
  • Edge LED
  • Actief 3D + 2D/3D conversie
  • 800Hz backlight scanning
  • Clear Panel
  • Smart Viera, Viera Connect, Web browser
  • V-Audio Surround
  • DLNA
  • Ingebouwd Wifi
  • USB HDD opnamen
  • Vier HDMI aansluitingen
  • Drie USB poorten

Panasonic ET50 LED series modellen:

  • TX-L42ET50 42 inch
  • TX-L47ET50 47 inch





Bekijk de features en functies van de nieuwe ET5 LCD TV serie met passief 3D in dit artikel. Daarnaast heeft Panasonic ook vier nieuwe 2D LCD TV series gelanceerd welke je terugvindt in dit artikel.

  • Delen:

Reacties

  1. Steven
    22 december, 2013 om 18:09

    hoi mensen ik wil graag binnenkort een nieuwe tv kopen wil beetje met de tijd mee gaan want heb hier maar een samsung van 60 hertz en daar game ik op speel zowat alleen call of duty spellen en wil graag iets groters hebben wat zijn beetje de belangrijke punten waar ik op moet letten prijs is nog niet van belang weet alleen dat ik niet hoger dan 40 ms moet hebben maar welke typpes tv weet ik nog niet alvast bedankt

  2. Ralph
    25 mei, 2012 om 13:51

    Voor aanschaf van een nieuw toestel kijk ik sterk naar de DT-serie. Ik twijfel sterk tussen de 7000serie van Samsung en de L42DT50 van Panasonic. Belangrijke overwegingen (en tevens lastige twijfelpunten) zijn:

    1. Design:Zelf ben ik erg gecharmeerd van het design van deze nieuwe Panasonic. Je koopt tegenwoordig ook een meubelstuk voor in je kamer wat er de komende jaren prominent hangt. Deze is strakker dan de Samsung.
    2. Formaat: we zitten op 2,5 tot 3,5 meter. Dan vind ik 42Inch (waar de DT-serie van Panasonic mee begint) behoorlijk fors. Ter vergelijking: ik kijk nu nog analoog naar een (destijds) goede Breedbeeld Loewe, beelddiagonaal 68? centimeter.
    De Samsung heeft als voordeel wél in 40inch of kleiner verkrijgbaar te zijn. De trend is tegenwoordig natuurlijk wel om in steeds groter formaat te kijken, maar of dat prettig is..?
    3. Internet: ik zou graag internet willen bekijken vanaf de tv met dezelfde mogelijkheden als op m’n PC (met Flash). Voor zover ik weet is dit bij beide toestellen mogelijk, maar ik ben daar niet zeker van.
    4. Beeldkwaliteit: beide zijn kwalitatief goed..(zover er reviews zijn) en ik dat kan beoordelen in de winkel. Maar welke beter is?
    5. Prijs: is van belang, maar voor iets wat zoveel gebruikt wordt kijk ik niet heel nauw.

    Wie geeft mij een duwtje in de goede richting en kan wat argumenten geven om een keuze te maken (of desnoods een alternatief te overwegen). Zou ik erg waarderen. Dank alvast!

    Ralph

    • Martijn Chel
      25 mei, 2012 om 14:11

      Hoi Ralph,

      Dat is een lastige keuze maar een paar punten kan ik wel duidelijk maken;
      1. Design is persoonlijk
      2. Als je 3D content wilt kijken en veel digitaal kijkt is 42 inch (of groter) aan te raden. Het 3D effect is simpelweg indrukwekkender als je dichter op de TV zit. Ook is 42 inch helemaal niet te groot wanneer je digitaal (zeker HD) kijkt. Bij analoog kunnen oneffenheden in het beeld eerder opvallen.
      3. De browsers ondersteunen beiden zoals ik het nu zie Flash. Maar, hou er echt rekening mee dat de browse-ervaring nooit hetzelfde zal zijn als op een PC. Dit gaat veel moeizamer en langzamer, en daarbij wordt niet alles wat je op je PC te zien krijgt ondersteund (denk aan javascripts e.d.).
      4. Welke beter is kan ik nog niet zeggen aangezien ik ze nog niet gezien heb.

      Verder is het Smart TV platform nog een overweging? Dan is Samsung wat dit betreft sowieso de beste keuze. Dat is veel gebruiksvriendelijker, uitgebreider en meer gericht op de Nederlandse gebruiker.
      Ik hoop dat het je iets helpt.

      • Ralph
        25 mei, 2012 om 14:44

        Dank Martijn voor je snelle reactie!

        Je hebt goede nieuwe informatie gegeven die de keuze makkelijker maakt. Dat Smart TV Platform is bijvoorbeeld zo’n overweging om toch voor de Samsung te kiezen.
        Ter info: uiteraard stap ik over op digitaal bij deze nieuwe tv. Maar 3D is wat mij betreft geen overweging.

        Nogmaals dank en mochten anderen aanvullingen hebben dan hoor ik het graag.

        Ralph

      • ralph
        22 december, 2013 om 21:55

        Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Panasonic. Ik weet niet precies hoe de Samsung zou hebben gepresteerd, maar ik ben uitermate tevreden met de Panasonic. De beeldkwaliteit met name is super. Het geluid is absoluut beter dan dat van de Samsung. Na meer dan een jaar geniet ik nog steeds van m’n tv. En dat is toch een prettige gewaarwording.

  3. Richard
    12 maart, 2012 om 22:43

    Hartelijk dank voor zover Martijn.
    Ik ben benieuwd naar de reviews van beide merken. Test je zelf de nieuwe producten uit?

    • Martijn
      12 maart, 2012 om 22:52

      Dat is wel de bedoeling alleen weet ik nog niet wanneer 🙂

  4. Richard
    07 maart, 2012 om 23:19

    Panasonic ziet zich noodgedwongen zich meer op de LED LCD markt te begeven door hun aanbod uit te breiden met meer grote formaten. Op plasmagebied hebben ze wellicht de meeste expertise in huis. Hoe zit dat op het gebied van LED LCD? Pas sinds kort lijken ze deze techniek serieuzer te nemen.
    Moet ik bij LED LCD toch eerder denken aan merken zoals Sony die zich al enige jaren richt op LED LCD? M.a.w. heeft Panasonic een achterstand op dit gebied? Kan iemand hier iets over zeggen, omdat ik een LED LCD TV overweeg te kopen?
    Alvast bedankt. Groet,
    Richard

    • Martijn
      08 maart, 2012 om 14:31

      Ik denk dat Panasonic absoluut geen achterstand heeft op dit gebied. Ze hebben altijd aan LCD gewerkt, ook voor de zakelijke markt. Plasma is voor hen belangrijker maar eerdere LCD producten hebben in reviews al aangetoond net zo goed of soms zelfs beter te zijn dan een Sony of Samsung.

      • Richard
        11 maart, 2012 om 22:23

        Ik ben van plan een LCD LED televisie aan te schaffen, waarbij beeld en audiokwaliteit het belangrijkste zijn. Daarnaast degelijkheid van de onderdelen en gebruiksgemak. De rest is minder relevant. Als we nu eens de WT50 naast de HX850 zetten, waar zitten dan nu de belangrijkste verschillen op de belangrijkste punten? Mij viel op dat de HX850 local dimming heeft. Volgens mij de WT50 niet. Corrigeer me als ik het mis heb. En mogelijk zijn er nog andere kwalitatieve verschillen. Ik verneem ze graag om een meer weloverwegen keuze te maken.

      • Martijn
        12 maart, 2012 om 0:48

        Hoi Richard,
        Dat is echt nog lastig in te schatten. De specs zeggen niet alles altijd. De WT50 is het topmodel van Panasonic dus ook daarvan zijn de verwachtingen hoog. De LCD TV’s van vorig van beide merken presteerden zeer goed. Ik zou je aanraden de eerste reviews af te wachten.
        Veel verschillende qua specs zijn er niet en beide fabrikanten zeggen flinke verbeteringen doorgevoerd te hebben.
        Zodra ik ze gezien heb laat ik mijn ervaringen weten. Hou verder Google in de gaten voor de reviews.