Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Panasonic komt met eerste passieve 3D LCD TV’s

Geschreven door
Geplaatst op10 januari 2012, 19:18 Categorie3D lcd

Het is de laatste fabrikant waar we het van zouden verwachten, maar Panasonic zal in 2012 LCD TV’s gaan lanceren die gebruikmaken van de passieve 3D techniek. Panasonic was een van de eerste fabrikanten die achter actief 3D ging en bleef staan en tot op heden waren zowel de LCD als plasma modellen voorzien van de actieve 3D techniek met de duurdere en zwaardere 3D brillen.

Tijdens de CES 2012 heeft Panasonic de eerste 3D LCD TV serie aangekondigd die gebruikmaakt van de passieve 3D techniek die we onder meer kennen van de Cinema 3D TV’s van LG. De plasma series van Panasonic, nog steeds de belangrijkste productgroep van de fabrikant, blijven overigens voorzien van de actieve 3D techniek. De overstap van actief naar passief is al een grote veranderen, maar Panasonic gaat ook grotere LCD TV’s produceren. Tot op heden waren de LCD modellen maximaal 42 inch groot aangezien Panasonic vond dat plasma beter geschikt was voor grotere TV’s. In 2012 komt ook hier verandering in aangezien Panasonic LCD TV’s gaat maken met een formaat tot 65 inch.

De nieuwe 3D LCD/LED TV serie heeft de de naam  ET5 meegekregen en is onder meer voorzien van Panasonic’s Viera Connect platform, een IPS LED LCD Panel, een beeldtechniek van 300Hz, vier HDMI aansluitingen, drie USB poorten, een webbrowser en ingebouwd Wifi. De modellen uit de serie worden standaard geleverd met vier passieve 3D brillen.

Panasonic ET5 serie features

  • IPS LED panel
  • Edge LED
  • Brilliant Contrast
  • Clear Panel
  • Passief 3D + 2D/3D conversie
  • 300 Hz backlight scanning
  • Smart Viera, Viera Connect, Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • Vier HDMI aansluitingen
  • Drie USB poorten
  • DLNA
  • Vier meegeleverde 3D brillen
  • Vijf modellen;
    • TX-L32ET5
    • TX-L37ET5
    • TX-L42ET5
    • TX-L47ET5
    • TX-L55ET5











Naast de ET5 serie met passief 3D heeft Panasonic ook weer LCD TV series met de actieve 3D techniek gelanceerd in de vorm van de WT50, DT50 en ET50 series.

  • Delen:

Reacties

  1. luc
    08 augustus, 2012 om 22:55

    ik heb onlangs een witte panasonic led tv gekocht waar ook een 3d mogelijkheid op zit. als ik van 2d naar 3d ga zie ik op zich niet zoveel. tenminste niet de 3d die ik in de bioscoop gewent ben. nu heb ik via internet een aantal 3d films van imax gedownload. heb gisteren mijn laptop via de hdmi aangesloten om de film te draaien en mijn 3d bril opgezet. op de laptop zie ik een film die wordt afgespeeld wordt in een linker en rechterscherm. je zou dus zeggen 3d. op de tv heb ik de film van 2d naar 3d omgezet, maar zie helaas geen 3d effect. wat doe ik fout? moet er nog een kastje tussen. of kan ik geen imax 3d films op deze tv afspelen ?

    • Martijn Chel
      08 augustus, 2012 om 23:06

      De 2D naar 3D conversie is meestal niet zo spannend, dat klopt.
      Maar, voor native 3D content heb je deze functie niet nodig. Als je een IMAX 3D film download is dit native en moet de tv dit dus herkennen zonder de conversie functie.
      Wel heb je een apparaat dat 3D uit kan sturen nodig (laptop die het kan of een 3D mediaspeler) en deze verbind je met de tv. Op tv de selecteer je dan puur de juiste 3D modus of dit wordt automatisch herkend.

      • luc
        26 augustus, 2012 om 20:13

        hallo martijn, bedankt voor je reactie. maar ik heb het inmiddels gevonden. heb geen laptop of 3d mediaspeler nodig. als je een film hebt die in twee delen wordt getoond (linker en rechter helft, ook wel side by side genoemd), dan moet je met een panasonic tv het volgende doen.
        1. sluit laptop aan op de tv met hdmi kabel
        2. speel de film af die je gedownload hebt
        3. druk op de 3d knop op je afstandsbediening van je tv
        4. druk op de rode knop op je afstandsbediening van je tv, voor handmatige bediening
        5 kies nu de funtie van side by side naar 3d kijken

        resultaat is dat je op je laptop de film nog in 2 aparte schermen ziet, maar op je tv is het naar 1 scherm omgezet, en kun je met je 3d bril naar de film kijken. Dus geen aparte speler nodig zit al in de tv ingebouwd!

      • Martijn Chel
        26 augustus, 2012 om 20:17

        Hoi Luc,
        Ja, klopt, maar dan hebben we het over side by side 3D en niet over Full HD 3D. Dat is toch wel een redelijk verschil natuurlijk. Maar, goed dat je eruit bent! 🙂

  2. R van Rossum
    04 mei, 2012 om 12:44

    Is het ook mogelijk gebruik te maken van pauze tv eventueel via een accessoire? Indien niet, wie heeft dan een tip welke ongeveer vergelijkbare pana tv die mogelijkheid dan wel biedt?

  3. Ronald
    15 april, 2012 om 13:34

    Ik heb vrijdag de ET5 (42 inc) gekocht met module van Ziggo.
    Perfect beeld. Ook perfect 3D beeld met de 4 gratis bijgeleverde passieve 3D brillen. Extra bril kost 20 euro.
    Alleen het geluid laat erg te wensen over.

  4. chieff666
    10 april, 2012 om 20:50

    Wanneer komt de review van de ET5?
    kunnen jullie ook naar de de input lag van de ET5 testen?
    Ik heb nu de LG 55lw650s en zelfs op game mode en pc input is het zeer slecht. Ik hoop dat de ET5 beter is. Ik heb horen zeggen
    dat je voor panasonic betaalt wat je krijgt en dat had ik bij LG niet. toch is de 3D op de lg het beste wat ik ooit gezien heb ook de brillen zijn niet zwaar.
    gr.chieff

    • Martijn
      10 april, 2012 om 23:03

      Nog geen idee. Dat is afhankelijk van wanneer we hem krijgen 🙂
      Maar, ik zal er aandacht aan besteden!

      • Martijn
        22 april, 2012 om 13:31

        Review komt eraan!

  5. John
    06 maart, 2012 om 14:12
    • Martijn
      06 maart, 2012 om 14:15

      Hoi John,

      Je hebt helemaal gelijk. Wat slecht, maar daar is iets fout gegaan. Ik ga het gelijk aanpassen! Bedankt.