LG en Samsung hebben Amerikaanse 3D TV markt in handen

30 januari 2012 1 Minuut 0 Reacties
LG-LW6500-3d-tv

Uit de meest recente cijfers over de Amerikaanse 3D TV markt blijkt dat de Koreaanse fabrikanten bijna driekwart van de markt in handen hebben. Samsung en LG hebben de afgelopen maanden de meeste 3D TV's verkocht, gevolgd door de Japanse fabrikanten Sony en Panasonic. Vooral de laatste drie maanden van vorig jaar maakten het verschil duidelijk. Samsung en LG hadden toen 73 procent van de markt in handen.

Volgens onderzoeksbureau NPD hebben de Japanse fabrikanten als Panasonic, Sharp, Sony en Toshiba de laatste maanden flink moeten inleveren. Hun gezamenlijke marktaandeel daalde van 43 procent in het eerste kwartaal van 2011 naar 25 procent in het laatste kwartaal. Dit is puur kijkend naar de 3D modellen, maar ook wanneer 2D modellen meegenomen worden trekken de Koreaanse fabrikanten aan het langste eind. Samsung en LG hebben dan samen 34 procent van de markt in handen, terwijl de Japanse fabrikanten samen 24 procent bezitten.

Opvallend is de groei die LG doormaakt. In het eerste kwartaal van 2011 had de fabrikant nog een marktaandeel van 8 procent in de 3D TV Markt. In het laatste kwartaal was dit 27 procent. Het marktaandeel van Samsung daalde licht van 48 procent naar 46 procent. De opmars van LG valt vooral de verklaren doordat de fabrikant een van de weinigen is die zich focust op de comfortabelere passieve 3D techniek.

Bron: Whathifi

Reacties (0)