Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Column: 3D is een feature! Laten we dat nou eens accepteren

Geschreven door
Geplaatst op23 november 2011, 19:37 Categorie3D lcd

Eerst even wat cijfers: Volgens een onderzoek van NPD DisplaySearch zijn de verkopen van 3D TV’s afgelopen kwartaal met 27 procent gestegen ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Afgelopen kwartaal zouden we wereldwijd ongeveer 6,6 miljoen 3D LCD TV’s verkocht zijn. Voor het vierde kwartaal van 2011 wordt een stijging van meer dan 30 procent verwacht wat het totaal aantal verkochte 3D LCD TV’s op 21,5 miljoen moet brengen.

In het eerste kwartaal van 2011 hadden de 2D TV’s nog 95,5 procent van de markt in handen maar aan het einde van dit jaar moet dit geslonken zijn naar 85,1 procent. De voorspelling is dat dit na het het derde kwartaal van 2012 nog 78,5 procent is. Interessant is ook dat de passieve 3D techniek en de actieve 3D techniek beiden ruim 10 procent van de markt in handen hebben dus de strijd om de beste 3D techniek is nog niet gestreden. De passieve 3D techniek is is de laatste maanden wel harder gegroeid.

Als reden voor de groei in het aantal verkopen geeft NPD de dalende prijzen van 3D LCD TV’s, de stevige promotie van 3D TV fabrikanten en de groeiende interesse van consumenten in de 3D techniek. Toch lijkt de consument volgens NPD nog niet volledig overtuigd, vooral door het gebrek aan 3D content. Met deze argumenten zal het onderzoeksbureau aardig goed zitten maar naar mijn idee zijn we er nog niet.

Natuurlijk kunnen we ook bij dit onderzoek weer zeggen dat het vooral fabrikanten zijn die 3D TV er doorheen duwen. Consumenten lijken in de meeste gevallen niet naar een 3D TV te zoeken en er door de integratie in bijna alle middenklasse en high-end modellen wel mee naar huis te gaan. Je kunt dus zeggen dan consumenten gedwongen worden een 3D TV aan te schaffen. Toch is dat niet negatief. Op deze manier wordt 3D een feature van een TV en niet de belangrijkste functie. En juist dit is een zeer positief punt. De prijzen zulen daardoor weer naar een normaal niveau dalen en consumenten zullen de 3D functie als extraatje van de TV gaan en blijven gebruiken.

Je kunt het vergelijken met de Smart TV of de DLNA functie van een TV. Dit zetten fabrikanten ook niet als premium in de markt. Ja, je betaalt voor een TV met Smart TV functies wel iets meer maar niet de premium die aan een 3D TV hangt (of gedeeltelijk hing). Daarbij krijg je bij hogere modellen met Smart TV functies ook gewoon een betere beeldkwaliteit, wat het belangrijkste verkoopargument is. Zodra fabrikanten 3D niet meer als premium in de markt zetten dan zal de acceptatie van 3D sneller toenemen.

Hiervoor moeten we ook afstappen van het idee dat een 3D TV dient voor het dagelijks kijken van 3D materiaal. Doordat fabrikanten 3D TV er zo hard doorheen proberen te drukken en het alleen maar hebben over de 3D ervaring geven consumenten eerder aan dat ze geen 3D TV nodig hebben en worden deze modellen eerder ontweken dan als optie gezien. Een 3D TV geeft je de toegevoegde waarde van een derde dimensie bij specifieke content in een specifieke situatie. Het is een interessante feature, niet meer dan dit.

Overigens wil ik hiermee niet het hele doel van deze website onderuit halen. Voor veel mensen die een 3D TV hebben is 3D een zeer interessante feature en wordt de kwaliteit van de 3D weergave dan ook als belangrijk gezien bij de keuze van een TV. 3D is simpelweg, momenteel, niet geschikt voor het urenlang en dagelijks bekijken van content. Wanneer je soms in de derde dimensie films kijkt of games speelt heeft het absoluut een toegevoegde waarde en zal 3D je game-ervaring of film-ervaring alleen maar verrijken.

Het gaat om die manier waarop we tegen 3D aankijken en hoe fabrikanten ons proberen te overtuigen van 3D. Zodra dit verandert zal 3D daadwerkelijk onderdeel van het nieuwe TV kijken worden.

  • Delen:

Gerelateerde berichten

Reacties

  1. Simon
    25 november, 2011 om 19:05

    Nog een toevoeging op mijn andere reactie: weten jullie trouwens wanneer LG de 1080i update uitbrengt? De update was al beloofd voor juli van dit jaar.

    • Martijn
      25 november, 2011 om 19:11

      Ik zal het LG nog eens navragen. Ik dacht zelf dat deze al uitgerold was.

      • Simon
        28 november, 2011 om 20:17

        Nee, deze is nog niet uitgerold. Ik heb zelf het gevoel dat ze de update langer willen uitstellen en deze pas in de 2012 modellen willen stoppen.

        Dat zou wel oneerlijk zijn, als je je bedenkt dat ze het voor de 2011 modellen hebben aangekondigd. Heb je inmiddels al contact gehad met LG en wanneer verwacht je een antwoord?

      • Martijn
        28 november, 2011 om 20:23

        Ik heb ze gemaild hierover. Nog niks gehoord.

      • Martijn
        15 december, 2011 om 23:09

        Eindelijk bericht! LG zegt dat de update deze zomer is uitgerold. Als je de update ook handmatig niet kunt vinden moet je contact opnemen met de servicedesk… Helaas kan ik er niet meer van maken.

  2. Simon
    25 november, 2011 om 19:04

    Maar het is wel een nieuwe manier van TV kijken. De enige reden waarom het nu nog een ‘feature’ is, is om dat 95% van alle content nog in 2D is en omdat je nog een brilletje moet gebruiken.

    Zodra er echter schermen komen waarbij je geen brilletje hoeft te gebruiken en meer dan 70 procent in 3D wordt opgenomen (ook met smartphones), dan wordt 3D juist de nieuwe functionaliteit.

    Hetzelfde als met grijswit TV naar kleuren TV. In het begin was die kleur wel leuk en aardig, maar in het begin zat je nog heel vaak naar grijswit shows te kijken.

    Zo zal het ook gaan met 3D, en wellicht over 15 jaar dat vrijwel alle content in 3D is zónder bril. Dan zal 3D eerder regel dan uitzondering zijn. Als je dan in 2D kijkt, dan is het omdat je dat wilt. Net zoals dat je ook naar grijswit TV kan kijken in plaats van kleur, ook je keus.

    • Martijn
      25 november, 2011 om 19:13

      Of 3D ooit echt het ‘standaard TV kijken’ wordt twijfel ik nog over maar het is inderdaad nu nog een feature. Dat komt door het gebrek aan content maar ook door de techniek die nog in de kinderschoenen staat. Het is in ieder geval van belang dat consumenten en fabrikanten 3D nu als feature beschouwen. Dit zal veel kritieken en negatieve oordelen van consumenten wegnemen en prijzen omlaag halen. Er wordt nu simpelweg teveel (negatieve) aandacht aan besteed waardoor de acceptatie niet zal toenemen.

      • Simon
        28 november, 2011 om 20:18

        Het zal ook nog wel een tijd duren voordat het de standaard wordt. Ik verwacht dat zodra brilvrij 3D TV komt, dat er ook steeds meer (consumenten)producten komen zoals smartphones die 3D filmpjes kunnen maken en dat op een gegeven moment dan vrijwel alles in 3D wordt gefilmd.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.