Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Eerste ervaringen LG 55LW980S Cinema 3D TV (review)

Geschreven door
Geplaatst op3 oktober 2011, 12:20 Categorie3D lcd reviews

LG heeft tijdens de IFA 2011 afgelopen maand haar high-end Nano LED Cinema 3D TV’s aan het publiek getoond. De LW980S serie moet een indrukwekkende beeldkwaliteit bieden met een comfortabele 3D ervaring, plus alle Smart TV functies die je maar kunt wensen. De LW980S serie is in Nederland nog nauwelijks te krijgen en daarom heeft trouwe bezoeker Justin zijn model in Duitsland aangeschaft. Hieronder vind je kort de eerste ervaringen van Justin en de eerste foto’s.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de eerste ervaringen zijn zeer positief. Deze TV is vanaf het eerste moment dat je hem aanzet al dubbel en dwars het geld waard. Wat vooral opvalt is dat zwart ook echt zwart is, iets waar andere LCD/LED modellen vaak moeite mee hebben maar de Nano LED techniek van LG de oplossing voor biedt. De local dimming techniek, iets wat alleen voor de betere LED TV’s weggelegd is, doet goed zijn werk en weet films als in de bioscoop weer te geven. Het contrast is ook zeer groot, wat beelden levendig en dynamisch maakt.

Natuurlijk is 3D een belangrijk onderdeel van deze TV en dat heb ik kort getest met de films Tron 3D en Avatar. LG heeft gekozen voor de passieve Cinema 3D techniek inplaats van de actieve 3D techniek wat in eerste instantie de bedoeling was. De Cinema 3D techniek op onder andere de LW650S series is zo populair dat LG besloten heeft ook de high-end Nano LED modellen hiermee uit te rusten. Naar mijn idee is dit een goede keuze geweest. 3D is overtuigend maar vooral comfortabel, precies dat punt dat passief 3D naar mijn idee beter maakt. Ten opzichte van de actieve Sony HX920 3D TV, waar mij zus over beschikt, is de 3D ervaring een stuk rustiger en comfortabeler.

Ook bij Avatar vallen de dynamische kleuren op. Het contrast is erg rijk en beelden worden subliem scherp weergegeven. Bij zowel Tron 3D als Avatar heb ik geen crosstalk waargenomen. Ook het “probleem” van de halve resolutie valt niet op, zeker omdat ik op 3.5 meter van de TV zit.

SD en HD 2D beelden worden zonder problemen weergegeven. Sport, zoals Formule 1, wordt zonder haperingen of negatieve bijeffecten tijdens snelle shots weergegeven. Ook van clouding was er geen sprake.

Als ik een klein nadeel moet noemen is dit het glazen paneel. De weerspiegeling hiervan valt, ondanks de matte afwerkingen, vooral bij veel licht wel op. Verder is het uiterlijk zeer fraai en hangt hij mooi aan de muur.

Standaard wordt de LW980S serie geleverd met de Magic Remote van LG, een nieuwe manier om je TV met bewegingen te bedienen (een soort toverstaf). Ook beschikt het model over de Smart TV functies, inclusief het downloaden en gebruiken van applicaties. Het aantal applicaties is alleen nog aan de lage kant. Een handige tip: Meldt je aan met een Duits ID en je krijgt toegang tot de 3D Zone applicatie. Hiermee kun je leuke 3D demo’s bekijken.

Kortom, naar mijn idee is de LW980S een voortreffelijke 2D en 3D TV, met tal van mogelijkheden en een comfortabel 3D beeld. De Nano LED techniek maakt de kleuren en de zwartwaarden van hoge kwaliteit, wat ook de 3D ervaring versterkt.

Update 21/10 10.00:

Ik heb de TV nu een paar weken in bezit en ik begin langzamerhand van mijn enthousiasme terug te komen. Er is toch duidelijk wat mis met de TV. Ik ben er, ook door alle reacties steeds kritischer naar gaan kijken en heb bijvoorbeeld ontdekt dat er maar 96 dimming zones inzitten in plaats van de beloofde 288 zones. Hierdoor is er bij sommige scenes extreme zonebanding zichtbaar.

Zie hieronder een voorbeeld hiervan;

Er lijkt iets aan de hand te zijn met sommige modellen. De TV is namelijk nog nergens te krijgen. Op het hifi forum Duitsland is er een LW980S bezitter die wel 288 LED zones heeft en deze is geproduceerd in Korea. De mijne en de reeds uitgeleverde modellen komen uit Polen. Ik heb LG service gebeld en ze weten er niets van en kunnen ook niet zeggen waarom het uitleveren van de LW980S zo lang duurt. Dinsdag komt er een monteur langs van LG om de boel te bekijken.

Update 01/11 13.30: 

De kwaliteit van de TV lijkt steeds slechter te worden. Nu begint het linker gedeelte van het scherm bijvoorbeeld te flikkeren. Nog steeds geen reactie van LG. Nu begrijp ik ook wel dat het niet a la minute kan. Maar goed. Als ze zien dat er TV’s in omloop zijn die net nieuw zijn en er worden grote problemen geconstateerd, is er dan niemand die opstaat en actie onderneemt? Kennelijk niet.

Ik heb inmiddels besloten dat ik de TV omruil voor een Panasonic VT30.

Note: LG heeft inmiddels gereageerd op de negatieve ervaringen. 

Mocht je vragen hebben over de TV of over de mogelijkheden, stel ze dan gerust onderaan dit artikel. Hieronder vind je de actuele prijzen van zowel het 47 inch als het 55 inch model.






vergelijk

Bekijk ons 2011 3D TV overzicht voor alle directe links
naar de beste 3D TV’s van 2011

Bekijk ons 3D TV kopen overzicht voor links naar alle
winkels waar je 3D apparatuur kunt kopen

  • Delen:

Reacties

  1. Bas
    23 maart, 2012 om 10:11

    Op Duitse sites staat (anders dan hier) dat de LW980 opslag via USB kan en dus ook time-shift aankan.

    Wat als ik een exemplaar uit Duitsland koop en die in NL ga gebruiken?
    Werkt dan de kabel module van de TV (voor directe aansluiting op Ziggo) niet meer?

    Mijn dank alvast.

  2. Jochem Tuin
    23 november, 2011 om 16:52

    Op verzoek van Jochem verwijderd

    • Martijn
      23 november, 2011 om 17:26

      Datis alleen maar goed nieuws. Als jij de problemen niet hebt of niet ziet houdt dat in dat er ook goede modellen rondzwerven.

  3. richard
    10 november, 2011 om 21:27

    ik heb de lg 47lw980s gekocht ik heb nog niks slecht over te vertelen beeld is perfect optie die er op zitten ook moet alleen nu nog uit zoeken om alles via homecinema te laten klinken
    heb popcorn en playstion

    • Martijn
      10 november, 2011 om 21:32

      Nou, dat is alleen maar erg positief! Tevreden klant.

  4. Alexander Klomps
    06 november, 2011 om 12:37

    Ik ga nu naar Mediamarkt Utrecht, om de LG 47LW980S, 47 inch versie te halen voor €1849,-

    Zijn de beoordelingen hier erg kritisch, naar mijn mening blijft het nog steeds een zeer goede tv?

    Ik ga deze voornamelijk alleen gebruiken als pc beeldscherm voor HD/bluray films/series te kijken en 3D te kijken.

    Ik heb zelf ook UPC digitale tv met HD zenders en kijk ook wel is voetbal, maar ben niet enorm veeleisend.

    Zeggen jullie van proberen en terugbrengen als het niet bevalt of gewoon absoluut niet doen.

    Overigens ter info, ik heb gebeld met de mediamarkt en dit model is afkomstig uit Polen.

  5. Martijn
    01 november, 2011 om 13:41
  6. Slote100
    27 oktober, 2011 om 11:38

    Is die gast van LG al langs geweest? Wat is er uit gekomen, ben ook geïnteresseerd in deze tv maar heb geen zin in beeldfouten?

    • Martijn
      27 oktober, 2011 om 11:45

      LG is bij Justin langs geweest, hebben het probleem geconstateerd maar zeggen dat het komt door verschillende modelnummers. Dit is natuurlijk een slechte zaak dus we hebben LG om opheldering gevraagd. De eerste reactie van LG was niet bevredigend (standaard antwoord) dus ik wacht op een nieuw antwoord. Zodra ik dit heb schrijf ik een nieuw artikel.

    • Justin
      28 oktober, 2011 om 7:50

      Ze zijn langs geweest, erkennen de problemen. Maar kunnen weinig. Alles ligt nu bij LG Nederland. Niemand die er wat van weet, kan, of wil zeggen. Grote logge organisatie, die geen “customer service” kennen.
      Wat mij betreft is het vlaggeschip van LG een groot lachertje.
      Ze zijn in ieder geval voorgoed een klant kwijt.
      Ik ga dit weekend “proberen” te ruilen voor een Panasonic VT30.
      Ik denk de beste keuze als je geen beeldfouten wilt.

      • rinus
        29 oktober, 2011 om 11:39

        Justin waaraom ga je niet eens kijken naar de philips 52PFL9606H/12. Die heeft geen last van haloing en backlicht en is ook nog een mooi zwart.

      • Justin
        31 oktober, 2011 om 7:41

        Nee ik heb de LCD LED Tv’s opgegeven. Teveel problemen, waar ik ook lees. Problemen in de zin van geen uniform beeld, banding etc.
        Dit weekend omgeruild voor de VT30.
        Top tv…..

  7. ikke
    26 oktober, 2011 om 11:58

    Is this the correct version?
    I see possitive things on LW980S (read S behind) and I see reviews with T behind. I think this is different firmware

    • Martijn
      26 oktober, 2011 om 12:26

      S is European, T is other GB and other countries.

  8. Martijn
    21 oktober, 2011 om 10:10

    Er is inmiddels een update verschenen met nieuwe (minder positieve) ervaringen.

    • rinus
      21 oktober, 2011 om 11:30

      ik zag na 2 uur al dat de tv vol met beeldfouten zat.
      De tv had heel veel last vanbanding.
      Haloing was het ergste wat ik ooit gezien heb.
      Kon met voetbal in het gras de leds zien van het paneel.
      Door de haloing werden de kleuren aangetast en zeker het zwart.
      Snap ook niet waarom hij overal zo goed getest is,want de tv zit echt vol met fouten.

      • Martijn
        21 oktober, 2011 om 12:23

        Het zou kunnen dat het om andere modellen (uit andere fabrieken) gaat. FlatpanelsHD heeft eerder deze week ook een zeer positieve review geplaatst.

      • rinus
        22 oktober, 2011 om 23:32

        Het lijkt wel of degene die de Lg hebben getest een top model hebben gekregen zodat ze goed uit de test komen.
        En de consument word afgedankt met een minder goed model met 98 leds in plaats van 288.

    • Gerrit
      21 oktober, 2011 om 13:59

      Ik ben benieuwd wat ze zeggen bij lg, ik wilde ze ook bellen maar wacht even op jouw uitkomst, bij al het voetbal deze week ook last van banding ( vertikale strepen )echt lelijk, en bij films moet je local dimming op medium zetten om zwart te krijgen waardoor details verdwijnen en haloing niet om aan te zien is. En als ik nu 1000 euro had betaald zou je mij niet horen klagen maar voor bijna 3 keer zoveel en het hun vlaggeschip betreft had ik er veel meer van verwacht.

  9. rinus
    10 oktober, 2011 om 19:23

    Ik heb de mijne binnen.
    Het eerste wat me opviel dat zwart niet bestaat zo uit de doos.
    Hij is gewoon grijs, en dat voor deze prijs mag eigelijk niet gebeuren.
    Na het inschakelen van de dimming op de laagste stand word de tv wat zwarter, maar in mijn ogen nog steeds te grijs.
    Ook nadat ik de backlight en contrast aanpas krijg ik het scherm niet goed zwart.
    Zodra ik de dimming op de laagste stand zet heb je last val haloing, banding is me nog niet opgevalen.
    Ook vind ik dat er een grijze gloed over het scherm zit.
    Ook bij het schuin zitten voor de tv zie ja dat de balken grijs worden.
    Dat je bij full let geen backlicht bleeding heb is niet waar, onder in me beeld boveb de loge heb ik bleeding.
    Over 3D kan ik maar een ding zeggen DAT ZIET ER SUPER STRAK EN MOOI UIT.
    Of ik de tv gaat houden weet ik nog niet. Want ik ben niet tevreden over het zwart dat is veels te grijs voor zo een dure tv.
    justin hoe heb jij de instellingen staan van je tv.

    • Justin
      12 oktober, 2011 om 7:20

      Nou ik zal wel kleurenblind wezen dan, ik vind de zwartwaardes goed. Laat ik het anders zeggen goed voor mij. Ook al zeggen de cijfertjes wat anders, maar is dat misschien niet minimaal bij het kijken?

      Dat je bij een schuine hoek haloing ziet dat klopt inderdaad. Heb ik ook gezien. Maar is dan wel een flinke korte hoek.

      Op 4 meter afstand en 5 meter breedte heb je er geen last van.

      Ook zoiets, dit is de eerste LCD LED TV met THX certificering. De US uitvoeringen dan. Dus zegt toch wel wat over de beeldkwaliteit.

      De perfecte tv moet nog worden uitgevonden. Suc6 met zoeken Rinus. Maar de mijne houd ik. 😉

      • gilberten
        14 oktober, 2011 om 22:09

        Hoe kun je de THX mode inschakelen ?

    • Johnny323
      14 oktober, 2011 om 17:55

      @Rinus,

      Het 3D ziet er wel strak en mooi uit.

      Zit daar dan geen zwart in? ik bedoel als de tv niet goed zou zijn en deze dus veel te veel
      grijswaarden afzet, dan is dat toch met alles wat je gaat bekijken?

      Het geeft in ieder geval aan dat wanneer 3d strak en mooi is, het waarschijnlijk in de instellingen
      van je 2d beeld ligt dat de kleuren/zwart niet goed zijn. Het zit er wel dus allemaal in
      getuige het goede 3D beeld….

      groet,
      Johnny

      • rinus
        19 oktober, 2011 om 20:37

        Ik heb de mijne terug gebracht de haloing was te erg.
        3d was heel mooi, maar alle zwart werd te niet gedaan door de haloing.
        Ik kon zelfs bij voetbal de led lampjes in het gras zien.
        Bij sf films zag ik in de ruimte niet alleen sterren maar ook grote witte vlekken van de haloing.
        Ik vind dat lg met deze tv een slechte led op de markt heeft gezet.
        Het Lokal dimming werkt gewoon niet goed.

  10. rinus
    09 oktober, 2011 om 10:02

    Wat bedoel je met normaal kijken.
    En de zwart waarde hoe zijn die

    • Justin
      09 oktober, 2011 om 16:56

      Normaal kijken in de zin van, het totaalbeeld. Het volgen van een programma o.i.d.

      Bij sommige shots zie je iets van banding. Maar nogmaals dan moet je er op gaan focussen.

      Ik ervaar het niet als storend.

      Zwart waardes zijn goed, backlight heb ik op 55 staan. Mooi zwart en goed detail.

      • rinus
        09 oktober, 2011 om 19:00

        Als je de backlight op 55 heb staan verlies je dan niet veel van het heldere beeld.
        Lijk me dat het beeld dan wat donker word en juist het heldere wat je van een led verwacht minder is.
        Elke tv krijg je wel zwart als je de backlight zoveel naar beneden zet.Het is toch raar dat je bij deze tv zoveel moet zakken voordat het beeld goed is.
        Wat gebeurt er als je dat niet doet.Heb je dan veel meer last van banding,halo en grijs in plaats van zwart.Lijk me dat de nano techniek dan toch niet goed werkt.Als je local dimming uit zet dan moet hij zwart zijn en niet dat je dan last gaat krijgen van halo en banding.Zoals ik het nu begrijp moet je alles laag instellen anders krijg je problemen met halo en banding Ik krijg de mijne morgen ,maar ben bang dat hij terug gaat.Ik hou van een fel beeld met een hoog lichtgehalte, daarom neem ik ook led.Maar dat gaat meT deze dus niet lukken, je moet hem teveel dimmen zoals ik al op verschilende sites heb gelezen.

  11. Geert
    08 oktober, 2011 om 9:27

    Ik heb op Avforums een link gezien van een test van deze tv waar ze niet te spreken waren over het zwart level en nog andere zaken. Kan Justin bevestigen dat ze het mis hebben? Ik zie dat zijn review positief is, maar in onderstaande link zijn ze niet zo erg tevreden over deze TV? Zeker niet voor zijn prijsklasse.

    http://www.avforums.com/review/LG-LW980-55LW980T-47LW980T-Full%20HD-LED-LCD-3D-TV-Review.html

    • Justin
      09 oktober, 2011 om 16:58

      Nee klopt ik heb het ook gelezen.

      Het beste is de tv gaan bekijken wanneer deze in de showroom staan.

      Ik vind de zwart levels goed. Je moet wel zelf wat aanpassen om het nog beter te krijgen.

      Mijn grootste reden tot aanschaf van deze tv. Mooi design, geen actieve brillen.

  12. Gerrit
    05 oktober, 2011 om 13:58

    Mag ik vragen waar je deze tv hebt gekocht?
    Ik zie prijzen van rond de 2300 euro in duitsland,
    maar zowel mm als saturn hebben hem daar niet.

    • Justin
      09 oktober, 2011 om 17:00

      Klopt dat ze bijna nog niet te krijgen zijn. heb de eerste lichting, staan in backorder in Duitsland op dit moment.

  13. HG12
    05 oktober, 2011 om 7:47

    Hallo,

    Als je zou kiezen tussen de Sony 46HX920 of deze LG, welke zou het dan worden?

    Mvg

    • Justin
      05 oktober, 2011 om 9:39

      Ik heb zelf het vergelijk kunnen meemaken in een thuisomgeving.

      Op zich heeft de hx920 een goed beeld. Maar bij 3D kijken dan komen de verschillen naar voren.
      Bij SD uitzendingen heeft de HX toch wel last van clouding.

      De brillen van de HX flikkeren, beeld word stuk donkerder waardoor je details verliest.

  14. andries
    04 oktober, 2011 om 21:03

    Is er enige indicatie dat de 980 serie ook in 40 of 42″ formaat gaat komen?

    • Martijn
      04 oktober, 2011 om 22:30

      LG heeft deze modellen in ieder geval voorlopig niet voor Nederland in de planning staan.

  15. Gerri horsman
    03 oktober, 2011 om 20:47

    Heeft de lgtv ook last van banding,ik lees over nieuwe Philips pfl 9706 hie.r heel veel last van
    Graag even een antwoord
    BVD
    Gerrit horsman

    • Martijn
      04 oktober, 2011 om 22:31

      Daar heeft Justin geen last van gehad tot op heden. Wellicht volgt er later een update van zijn ervaringen.

    • Justin
      05 oktober, 2011 om 9:36

      Als je er echt op gaat letten dan zie je soms banding. Maar bij normaal kijken valt het niet op.

      Dus niet storend.

      • rinus
        09 oktober, 2011 om 10:05

        Wat bedoel je met normaal kijken.
        En de zwart waarde hoe zijn die.

      • rinus
        11 oktober, 2011 om 21:24

        Justin ik zit nu voetbal te kijken en ik zie allemaal lange witte strepen in het beeld.
        Ik weet zeker dat het de leds zijn die je ziet stralen.
        Heb jij dat ook.