Uitkomsten 3D TV onderzoek 2011

12 september 2011 3 Minuten 2 Reacties
Onderzoek-top2

We zien wekelijks onderzoeken over 3D voorbij komen, maar een echt inzicht in de Nederlandse markt en hoe de consument over 3D denkt hadden we nog niet. Afgelopen maand hebben we vele bezoekers gevraagd mee te doen met het grote 3D TV onderzoek 2011 om hier meer inzicht in te krijgen. Honderden mensen hebben onze oproep beantwoord wat resulteert in onderstaande interessante resultaten over de Nederlandse 3D TV markt.

/p>

Aanschaf 3D TV

De allereerste vraag waar iedereen op moest antwoorden ging over de bekendheid van de respondent met 3D. Gelukkig hoeven we ons hierover geen zorgen meer te maken aangezien 92 procent weet wat 3D inhoudt.

De vraag die het onderzoek daadwerkelijk deed beginnen was of er al een 3D TV in de huiskamer van de respondent staat. 59 procent gaf bij deze vraag aan reeds over een 3D TV te beschikken. Nu is dat al een redelijk hoog percentage, maar interessanter is dat maar liefst 79 procent van de respondenten die niet over een 3D TV beschikt aangeeft van plan te zijn binnen één jaar een 3D TV aan te schaffen.

Van de respondenten die dit nog niet van plan zijn zegt bijna de helft dat ze wachten op een bril-vrije 3D TV. Ook geeft 82 procent van de respondenten zonder 3D TV aan graag meer te weten te komen over 3D en de mogelijkheden.

In eerdere onderzoeken die we publiceerden kwam naar voren dat consumenten niet bewust kiezen voor een 3D TV doordat fabrikanten nagenoeg alle modellen uitrusten met 3D weergave. Toch blijkt uit ons onderzoek dat 94 procent wel degelijk bewust voor een 3D TV gekozen heeft.

Type 3D TV

Zoals verwacht is het overgrote deel van de 3D TV’s in Nederland van de LCD variant. 73 procent geeft aan een 3D LCD/LED TV in huis te hebben, terwijl 27 procent een 3D plasma TV heeft.

Verder wordt duidelijk dat de passieve 3D techniek, welke onder andere LG hevig promoot, nog steeds ver achterloopt op de actieve 3D techniek. 18 procent van de respondenten zegt een passieve 3D TV te hebben, tegenover 77 procent met een actieve 3D TV. 5 procent zegt geen idee te hebben over de techniek in hun 3D TV. Daar moet wel bij gezegd worden dat de passieve 3D techniek pas sinds dit jaar beschikbaar is en nu toch al 18 procent marktaandeel te pakken heeft.

Gebruik 3D TV

Ondanks dat voor 94 procent de keuze voor een 3D TV een bewuste was geeft 81 procent aan dat de hele 3D functie meer een leuke bijkomstigheid is dan een hoofdfunctie van de TV. Dit blijkt ook uit andere resultaten. Zo geeft 78 procent aan maximaal 2 uur per week naar 3D content te kijken. Een derde hiervan zegt zelfs maximaal één uur per week met de 3D bril op voor de TV te zitten.

Ook het aantal 3D Blu-ray films dat men in huis heeft is niet hoog. 64 procent van de respondenten heeft één tot zes 3D Blu-ray films, terwijl 14 procent zegt helemaal geen 3D Blu-ray films te hebben.

Downloaden blijkt een populaire manier om aan 3D content te komen. 40 procent van de respondenten zegt gebruik te maken van het internet om aan 3D content te komen. 23 procent zegt ook digitale TV zenders in 3D te bekijken. De belangrijkste bron van 3D content blijft wel de 3D Blu-ray disc met 78 procent.

Hoewel we vaak commercials en afbeeldingen tegenkomen waarin de hele familie naar 3D content kijkt zegt 35 procent eenzaam voor de 3D TV zitten. 53 procent kijkt met één andere persoon naar 3D content. Toch zou het aardig druk voor de 3D TV moeten zijn aangezien 62 procent van de respondenten aangeeft niemand in de directe omgeving te kennen met een 3D TV. 21 procent zegt één iemand te kennen die ook over een 3D TV beschikt.

Bovenstaande onderzoek is uitgevoerd onder 411 respondenten. Het is toegestaan deze informatie over te nemen, mits er naaar deze pagina wordt verwezen als bronvermelding. Beeldmateriaal mag zonder bewerking overgenomen worden.

Reacties (2)