Review: Panasonic TX-L37DT30 3D LED TV

02 juni 2011 8 Minuten 3 Reacties
Panasonic-DT30

We hebben de 3D plasma TV's van Panasonic dit jaar al aan een test onderworpen, maar daar houdt het niet bij op. Panasonic komt dit jaar voor het eerst ook met twee LED TV series die beschikken over 3D weergave; de DT30 en DT35 serie. De series zijn qua specificaties nagenoeg hetzelfde, alleen het design is anders. De DT35 modellen hebben een gekanteld scherm in een hoek van 7 graden wat volgens Panasonic het kijkcomfort moet vergroten.

We zijn natuurlijk benieuwd of de LED TV serie van Panasonic de 3D kwaliteit van de plasma TV series kan benaderen. Volgens Panasonic heeft de fabrikant nu ook de beste 3D techniek voor LCD/LED TV’s ontwikkeld en kan de concurrentie hier niet aan tippen. De DT30 serie komt in twee formaten; 32 inch en 37 inch. Boven deze formaten kom je bij Panasonic op een plasma TV uit.

Panasonic TX-L37DT30 design

Qua design is ook de LED serie in ieder geval flink onder handen genomen en de frames zijn qua dikte wederom geslonken. Je krijgt door de smallere lijst dit jaar meer scherm voor je geld. De serie ziet er chique uit en zal in menig huiskamer niet misstaan. De voet valt niet teveel op en de metalen rand maakt dat het geheel er modieus uitziet. Om de premium prijs van de TV te verantwoorden is het uiterlijk in ieder geval een goede start. Helaas zien we wel, nog steeds, meerder aansluitingen terug op de achterkant wat het aan de muur monteren niet makkelijker maakt.

Panasonic TX-L37DT30 features en functies

Panasonic maakt voor de DT30 en DT35 serie gebruik van haar zelf geproduceerde IPS Alpha panelen waarvan ze zegt dat dit de top is voor een optimale 3D ervaring. De panelen hebben een zeer snelle responsetijd waardoor de crosstalk geminimaliseerd wordt. Daarnaast zijn de kijkhoeken veel wijder dan menig andere LCD TV.

Qua specificaties beschikt de DT30 serie (net als de DT35 serie) over een Full HD IPS Alpha panel met 3D weergave, Edge Lit LED verlichting, local dimming, 400Hz techniek, het Viera Connect Internet platform (waarover je hier meer kunt lezen), een V-Real 3D processor, ISFccc kalibratie, 4 HDMI aansluitingen, 2D naar 3D conversie, USB opnamemogelijkheid en meerder digitale tuners. de DT30 serie is Wifi-ready, wat inhoudt dat je een optionele Wifi adapter kunt aansluiten om draadloos verbinding te maken met je thuisnetwerk en het internet.

Panasonic TX-L37DT30 beeldkwaliteit

Reflecties

Zoals we ook bij de plasma TV series zagen heeft Panasonic het omgaan met reflecties redelijk onder controle. Natuurlijk hebben plasma TV’s hier meer last van, maar de DT30 gaat er verrassend goed mee om. Alleen lichtbronnen die dichtbij staan of direct op het scherm schijnen kunnen in het scherm verschijnen, al is het diffuus. Om het simpel te zeggen; last van reflecties zul je nauwelijks hebben.

Zwart waarden

Ook hier kunnen we de LCD TV met de plasma TV’s vergelijken, maar eerlijk is het niet. De zwart waarden halen het niet bij een plasma TV van het merk, maar voor een LCD TV zit Panasonic wel in het hoogste segment. Zo nu en dan lijken de hoeken van het scherm wat lichter dan het middelste gedeelte, wat vaker een probleem is bij Edge Lit LED schermen. Dit is geen onoverkomelijk probleem.

Kijkhoeken

De kijkhoeken zijn, zoals Panasonic zelf al aangeeft, flink verbeterd ten opzichte van vorig jaar. LCD TV’s hebben moeite met een optimaal contrast en diepe zwart waarden wanneer je in een hoek naar de TV kijkt en dit kan nogal eens irriteren, zeker bij de echte film fans. De DT30 is niet hoogstaand wat dit betreft, maar laat wel zien dat LCD TV’s steeds dichter in de buurt komen van plasma TV’s.

SD beeldkwalieit

De SD beeldkwaliteit van de DT30 is goed te noemen. Panasonic weet hoe ze om moet gaan met de lastige SD signalen en geeft ze prachtig weer door middel van haar upscaling technieken, zonder veel artifacts, motion blurs en ruis te veroorzaken. Maar, wil je echt van deze TV genieten dan moet je toch de stap maken naar HD.

HD beeldkwaliteit

Hier laat Panasonic echt zien wat ze kan. 2D beelden worden met zoveel dynamische kleuren en diepe zwart waarden weergegeven dat je bijna zou denken dat het 3D is, zonder bril wel te verstaan. Het beeld zit vol details en elke beweging, ook snelle bewegingen, worden met precisie behandeld en vlekkeloos weergegeven. We kunnen zeggen dat Panasonic op dit gebied ook absoluut niets teveel gezegd heeft. Deze LCD behoort tot de beste LCD TV’s in deze klasse. Beelden zijn uiterst scherp, volkomen stabiel en zonder judder (een trekkend/haperend effect). Mocht je geneigd zijn om de 2D naar 3D conversie aan te zetten; doe het niet. Dit zorgt vaak voor een slechtere beeldkwaliteit en voegt echt weinig toe. 2D Blu-ray beelden hebben op zichzelf al voldoende diepte.

3D beeldkwaliteit

Als je deze TV koopt dat zal de 3D functie je niet ontgaan zijn en juist een van de belangrijkste redenen zijn. Dan is het maar goed dat ook hier geen vuiltje aan de lucht is. De prestaties op 2D HD gebied worden moeiteloos overgezet naar 3D. Een puntje van LCD TV’s met 3D weergave is altijd crosstalk geweest en ook nu blijft het bestaan. De DT30 heeft last van crosstalk, al is het minimaal. De Panasonic 3D plasma TV series hebben er minder last van. Toch moeten we ook een negatief punt noemen, al kan Panasonic er weinig aan doen. De TV is voor 3D niet groot genoeg, tenzij je echt dicht op het scherm zit. Voor de optimale 3D ervaring moet je ondergedompeld worden in een film en moet het venster van het scherm zoveel mogelijk van je gezichtsveld beslaan. Daar is een 37 (of zelfs 32) inch scherm in de meeste gevallen niet voldoende voor.

Gaming

De TV is ideaal voor gaming gezien de lage input lag in de ‘Game’ modus. Zorg wel dat je de IFC optie uit hebt staan. We hebben nauwelijks (lees: geen) vertraging kunnen merken tussen actie en reactie.

Panasonic TX-L37DT30 audiokwaliteit

De audiokwaliteit blijft een hekel punt voor flatscreen TV’s. Het is absoluut niet slecht en voor een TV programma tussendoor voldoet het aardig, maar als je dan zoveel geld uitgeeft voor een TV dan hoort daar natuurlijk een goed audiosysteem bij.

Panasonic TX-L37DT30 conclusie

Om het kort samen te vatten; in deze prijsklassen en in vergelijking met andere TV’s van dit formaat laat Panasonic zien hoe goed een LCD TV kan zijn. Het is geen uitmuntend topmodel – waar je overigens ook veel meer voor betaalt – maar geeft je absoluut waar voor geld. De zwart waarden, details, SD weergave, HD weergave en 3D weergave zetten een voorbeeld voor een groot deel van de LCD TV’s op de markt. Daarnaast beschikt de TV over een groot aantal multimedia, online en streaming mogelijkheden waardoor je in een keer compleet uitgerust bent.

Wil je voor 2D gaan? Dan is de DT30 een zeer goede optie. Wil je voor 3D gaan? Ook dan is de DT30 een van de betere opties. Wil je een betere 3D ervaring of sowieso een groter scherm? Dan raden we je aan om naar de 3D plasma TV series van Panasonic te kijken.

Panasonic 3D TV kopen

Bekijk meteen in ons 3D TV Kopen overzicht waar je de Panasonic 2011 3D TV series kunt kopen.