Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Review: Samsung UE46D8000 3D LED TV

Geschreven door
Geplaatst op17 april 2011, 12:54 Categorie3D lcd reviews

Samsung legt dit jaar de lat weer hoog, zowel qua design als qua kwaliteit. Dit hebben we al kunnen zien in onze review van de D7000 serie 3D LED TV’s van de fabrikant, maar een stapje hoger vinden we nog de D8000 3D Smart TV serie. De verschillen zijn minimaal en beperken zich vooral tot het design van de TV, maar voor de zekerheid testen we toch nog even of deze serie net zo indrukwekkend is als de D7000 serie.

We gaan voor de D8000 serie dan ook niet te diep in op de details aangezien deze grotendeels overeen komen met de D7000 serie. Beide modellen focussen zich op Smart TV functionaliteiten in de vorm van Samsung’s Smart Hub en de actieve 3D technologie voor een optimale 3D ervaring. Voor meer informatie over de features en functies verwijzen we je dan ook naar de review van de UE46D7000 3D LED TV.

Samsung D8000 design

Het verschil tussen de D7000 en D800 serie zit hem in het design van het frame. De D8000 heeft een zilveren metalen frame en het Samsung logo onderaan het frame kan oplichten – voor wie dit gemaakt is vragen wij ons af.. Het design is net als dat van de D7000 serie zeer aantrekkelijk en laat lijken of je TV als kunstwerk aan de muur zweeft. De TV is net zo dun en aantrekkelijk als de D7000 serie. Het is dus puur een kwestie van smaak om voor een van deze twee series te kiezen. Als je al verschil in beeldkwaliteit ziet dan ligt het aan jezelf.

Samsung D8000 functies en features

Om te beginnen beschikt de TV net als de D7000 serie over de Samsung Smart Hub internet en multimedia portal. Hiermee heb je toegang tot je gehele multimedia bibliotheek, kun je surfen op het internet, widgets en games kopen, video’s bekijken op YouTube en binnenkort ook toegang krijgen tot 3D Video-on-Demand diensten. De Smart Hub maakt van je TV een middelpunt van bijna al je digitale activiteiten in huis.

Qua aansluitingen krijg je ook meer dan voldoende. De TV beschikt over vier HDMI aansluitingen om je complete HD apparatuur collectie aan te sluiten en optimaal te genieten van de kwaliteit. Ook zijn er drie USB aansluitingen om extarne USB apparaten te verbinden en al je multimedia bestanden af te spelen. De TV beschikt over ingebouwd Wifi dus je kunt zonder het gebruik van een dongle draadloos verbinding maken met je thuisnetwerk en het internet.

Qua instellingen kun je op deze TV helemaal los gaan, mocht je dat willen. Je kunt elk klein detail in het beeld afstellen via makkelijke en duidelijke menu’s. Het nadeel is alleen dat er zoveel in te stellen is dat iemand die niet weet wat hij doet het beeld ook veel slechter kan maken. Probeer dus vooral uit, maar als je niet weet wat je doet hou het dan ook vooral bij de algemene instellingen.

De afstandsbediening is hetzelfde als die van de D7000 serie en voor basis gebruik voldoende. Niks speciaal, maar werkt goed, snel en intuïtief. Als je op zoek bent naar iets met meer stijl en opties dan kun je kijken naar de optionele TwinView Touch Control van Samsung.

Samsung D8000 beeld- en audiokwaliteit

De SD beeldkwaliteit van de D8000 serie is net als op de D7000 zeer indrukwekkend. Beelden worden haarscherp (het blijft natuurlijk SD kwaliteit) weergegeven door upscale technieken van hoge kwaliteit en zijn rijk en kleuren en dynamisch waardoor het 2D beeld veel diepte meekrijgt. Ruis en artifacts zijn bijna niet zichtbaar wat zorgt voor een absoluut mooi plaatje.

De 2D HD beelden zijn nog indrukwekkender en geven zelfs in twee dimensies een echt gevoel van diepte. De beelden zijn levendig en onthullend, kleuren zijn natuurlijk en het contrast laat de beelden bijna uit je TV springen. De haarscherpe lijnen en de serieuze aandacht voor detail zorgen ervoor dat gezichten vol van emotie zijn. Ook snel bewegende beelden worden perfect behandeld zonder veel verlies van scherpte of een waas over het beeld. De zwart waarden doen deze TV boven elke andere LCD/LED TV op de markt uitstijgen en komen bijna in de buurt van de plasma schermen van Samsung en Panasonic.

De 3D ervaring is natuurlijk van groot belang op deze high-end TV, want veel mensen zullen hem hiervoor kopen. De kwaliteit van 3D beelden kan eigenlijk uit voorgaande alinea’s gekopieerd worden. Hier wordt dan een extreem gevoel van diepte aan toegevoegd. Een belangrijk punt voor de 3D ervaring op deze TV is dat het een stuk comfortabeler is dan dat we bij voorgaande 3D LCD/LED TV’s ervaren hebben. Tijdens het kijken hoef je geen moeite te doen om te focussen en na het kijken van een film heb je niet het idee ervoor gewerkt te moeten hebben. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de modellen van vorig jaar. De vermindering van helderheid en kleurintensiteit is stukken minder dan bij bijvoorbeeld Sony’s 3D LCD TV’s of Panasonic’s 3D plasma TV’s. Deze verbeterde helderheid en een betere kleurweergave geven een groter gevoel van diepte, ruimte en detail aan Full HD 3D bronnen.

Toch zijn er nog wat kleine minpunten te vinden op deze TV welke we ook al vonden op de D7000 serie. Zo zijn de kijkhoeken niet goed. Wanneer je naar de TV kijkt vanuit een te wijde hoek dan verlies je ongelooflijk veel contrast en dynamiek in het beeld waardoor je echt afknapt op het beeld. Hieraan moet Samsung volgend jaar wat harder werken. Ook is het crosstalk effect niet geheel verdwenen. In sommige scenes blijft de TV er last van hebben en is het soms hinderlijk. Het is absoluut minder aanwezig dan bij de 2010 modellen, maar de plasma TV’s van Panasonic en Samsung hebben er minder last van.

De audiokwaliteit is net als op de D7000 serie verrassend goed voor een Samsung TV. De voorgaande series waren een stuk minder wat de audio betreft, maar Samsung heeft geleerd blijkbaar. De bass is redelijk overtuigend en dialogen zijn helder en duidelijk. Maar, bij een TV van dit kaliber hoort natuurlijk een echte home cinema set om ook optimaal van het geluid te kunnen genieten.

Samsung D8000 conclusie

De D8000 serie is een indrukwekkend model, zowel qua functionaliteit en prestaties als design. Voor de echte LED/LCD liefhebber is dit het model om dit jaar te kopen. De Smart Hub werkt als een van de betere op de markt momenteel, de 3D beelden zijn het beste wat we tot nu toe op een LCD/LED TV gezien hebben en het design doet je huiskamer altijd mooier lijken.

We kunnen wederom zeggen dat de D8000 serie (en D7000 serie) voor de LCD/LED markt is wat de GT30 serie (en VT30 serie) is voor de plasma markt. Wil je een par honderd euro meer uitgeven voor een mooier (?) design dan kan dat met de D8000 serie, maar qua prestaties en mogelijkheden vind je exact hetzelfde in de D7000 serie.

Samsung D8000 kopen

Bekijk meteen in ons 3D TV kopen overzicht waar je de Samsung D8000 serie kunt kopen.








vergelijk

Bekijk ons 2011 3D TV overzicht voor alle directe links
naar de beste 3D TV’s van 2011

Bekijk ons 3D TV kopen overzicht voor links naar alle
winkels waar je 3D apparatuur kunt kopen

  • Delen:

Reacties

  1. dick
    12 november, 2011 om 22:25

    Heb deze tv nu twee weken en wat een TOP apparaat is dit!!
    Kan werkelijk niks negatiefs ontdekken,ook niet in 3d.
    Werkelijk een schitterend beeld!!
    Kijk dan wel hd en via de schotel.
    Maar deze Tv is echt een feest om naar te kijken,zelfs als ie uitstaat.

  2. toendra
    18 september, 2011 om 16:54

    niet echt een goede tv , ik heb hem nu 4 weken en spijt van
    en dat ivm clouding die echt te erg is

  3. Akuma
    06 september, 2011 om 7:44

    Iemand die al zeer nagatieve heeft gehoord of zelf al heeft meegemaakt? Op AVForum zijn er namelijk mensen die HELEMAAL niet zo tevreden zijn over deze tv?

    Flashlighting, backlightbleeding etc. Iemand in mijn kennissenkring heeft zijn tv zelfs van ellende weggedaan.

  4. piet
    02 september, 2011 om 1:27

    Danny the fanny als je niks te melden heb hou je klep dan Graag on topic blijven

  5. piet
    31 augustus, 2011 om 21:31

    slechte tv ever clouding en nog eens clouding ik heb er totaal 3 terug gesteurd en het naak niet uit hoe je hem instel ik ben nu terug naar plasma 3D voor mijn nooit meer een led van samsung

    • Danny
      01 september, 2011 om 16:10

      Zoals je geen behoorlijk Nederlands kan schrijven zal het met de TV ook wel meevallen.

  6. Charlie
    12 augustus, 2011 om 21:04

    wat word verstaan onder een te wijde hoek?(Wanneer je naar de TV kijkt vanuit een te wijde hoek dan verlies je ongelooflijk veel contrast en dynamiek in het beeld waardoor je echt afknapt op het beeld.)

  7. driekus
    12 juli, 2011 om 10:10

    Hoi martin
    ik heb nu een samsung UE55C8700 staan die ik terugstuur omdat er heel veel clouding en bleeding op zit.

    Heeft deze dat ook?
    Ik zit er dus wel over na te denken om dit model te nemen.
    Of toch de plasma tv van samsung de PS55D6900

    Dus wat zou jij me aanraden om te kopen?

    groetjes

    • driekus
      12 juli, 2011 om 10:11

      Bedoel dus Martijn 😛

    • Martijn
      12 juli, 2011 om 23:47

      De plasma TV’s hebben er over het algemeen minder last van dan de LED modellen. Wil je het zekere voor het onzekere nemen zou ik voor de plasma gaan. De D6900 hebben we nog niet getest, maar als deze in de buurt komt van de D8000 zit je zeker goed.

  8. Peter
    13 juni, 2011 om 22:56

    Hallo,

    Heeft iemand antwoord op de volgende vragen, want met mij zullen er veel mensen zijn die aan het volgende denken:

    Ik heb nu een thuisnetwerk waarop een NAS Synology 409+ is aangesloten. Vanaf mijn NAS stream ik via de Asus O!Play HDP-R1 HD Media Player mijn hd films naar de tv.

    Nu wil ik een nieuwe tv kopen waarop ik dus ook 3D films kan kijken. Er is echter geen verkoper die mij kan vertellen of ik zodadelijk op de Samsung UE46D8000 films kan kijken die ik op mijn Synology 409+ heb staan. Ik dacht er dus aan om de Samsung UE46D8000 zonder tussenkomst van mijn huidige mediaplayer via utp aan te sluiten op mijn netwerk. Kan de Samsung UE46D8000 dan ook echter de bestanden op de NAS lezen zonder dat ik extra software moet installeren?

    Ik kan natuurlijk altijd nog via mijn huidige mediaplayer films blijven kijken, ik weet alleen niet of de Asus O!Play HDP-R1 HD Media Player 3D films aankan. Daarnaast maak ik dan natuurlijk helemaal geen gebruik van de mogelijkheden van deze nieuwe tv.

    Heeft iemand hiermee ervaring en goede tips?

    • Martijn
      14 juni, 2011 om 1:49

      Hoi Peter,

      Ik durf het niet te zeggen, maar ik weet van Panasonic dat zij dit niet kunnen. 3D signalen worden alleen via HDMI geaccepteerd. Je hebt dus naar mijn idee een mediaspeler nodig die 3D signalen kan uitsturen.

      Probeer je vraag trouwens ook in ons nieuwe forum te stellen.

    • Vincent
      05 augustus, 2011 om 15:50

      Hoi,

      Heb net m’n UE46d8000 geinstalleerd en nadat ik het wifi had ingesteld zag de tv meteen m’n synology met al m’n films.
      Werkt echt helemaal prima, was zelf verbaasd hoe simpel het was. Weet niet of het dezelfde type nas is maar merk in ieder geval hetzelfde.

    • Peter
      12 september, 2011 om 16:38

      Hallo Allemaal,

      Ik heb toch niet de Samsung gekocht en ben gegaan voor de Panasonic TX-P50VT30. Door meerdere experts mij laten inlichten en zelf ook vergeleken. Ga je voor de hoogste beeldkwaliteit welke zo natuurlijk mogelijk moet zijn dan kies je dus zoals ik toch voor de Panasonic. Heb hem nu twee maanden en kan alleen maar zeggen dat is super tevreden ben. Het 3D beeld is trouwens ook perfect. Doordat diverse 3D fims SBS worden aangeboden kan je door het aansluiten van de mediabox 3D films zien in alle mogelijke formaten.

    • JOhan
      05 januari, 2012 om 12:19

      Ja dat kan. Ik doe dat en het werkt perfect.

  9. Karin
    24 april, 2011 om 10:42

    Hallo
    Mooie tv. Is deze tv beter dan de 8000 serie van Samsung van 2010? M.n. De 8700 46 inch

  10. Ron
    21 april, 2011 om 19:39

    Hartelijke dank voor uw reactie.
    Dit maak de keuze naar deze led tv wat makelijker.
    Als deze samsung D8000 ergens al te bewonderen is ga ik gelijk kijken.

    Nogmaals bedankt voor uw reactie.

  11. Ron
    21 april, 2011 om 19:22

    Ik ben opzoek omdat ik ga verhuizen en ik minimaal 5 meter van de tv zit.En omdat ik de panasonic plasma beeld niet goed vindt.En uiterlijk vindt ik de panasonic ook niet mooi.
    Dus daarom deze vraag over de samsung led, deze ziet er ook zeer strak uit.

    • Martijn
      21 april, 2011 om 19:26

      Het is absoluut een top TV, maar het is gewoon een andere wereld dan plasma. Maar, als het een weloverwogen keuze is dan is de Samsung zeker een goede optie!

  12. Ron
    21 april, 2011 om 17:32

    Ik heb nu een pioneer plasma tv 42 inch. Een van de laatste modellen.
    Is deze samsung, in led 2D beeld nu gelijk of beter van beeld dan de pioneer.
    Ik vraag dit omdat veel pioneer beziters zoals ik nu een vervanger aan het zoeken zijn vandaar.

    • Martijn
      21 april, 2011 om 17:38

      Mijn vraag is dan gelijk waarom je op zoek bent naar een LED TV als je Pioneer zo goed vindt qua beeld? Dan is het een logischere stap naar Panasonic die dit jaar zeker in de buurt van de Pioneer komen qua zwart waarden. De Samsung haalt deze diepe zwart waarden nog niet.

  13. marcel
    18 april, 2011 om 16:02

    @martijn
    Is het niet voor de toekomst handig om ook de input lag te vermelden bij reviews? Is best handig voor wie het perfecte beeld/geluid wil voor filmfanaten en voor gamers.

    En ja ik weet dat er tegenwoordig overal een “game mode” in de menutjes zit verstopt, maar kan op mn oude lcd met game mode niks meer veranderen aan de backlight felheid, hoeveelheid kleur/contrast. Is dit tegenwoordig wel mogelijk?

    • Martijn
      18 april, 2011 om 20:12

      Zeker een goed punt. Ik zal er bij de volgende reviews rekening mee houden. Ik heb op bijvoorbeeld deze Samsung wel gezien dat het mogelijk is wat je vraagt.

      • marcel
        18 april, 2011 om 23:14

        dus je kan backlight felheid, hoeveelheid kleur/contrast ect allemaal aanpassen naar je eigen smaak bij deze samsung tv in “game mode”?

        Heb namelijk een oude samsung, maar als ik die op game mode zet dan kan je niks meer veranderen aan je instelling, en dus hou je een grouw en lelijk plaatje over.

      • Martijn
        19 april, 2011 om 1:38

        Nou, je kunt het niet allemaal exact afstellen, maar er zitten een aantal van deze opties op. Je zou het even specifiek per model moeten bekijken in de handleiding (op internet te vinden). In game modus kun je wellicht niet veel aanpassen, maar je kunt de game modus overnemen in een professionele modus en daar je aanpassingen qua kleur en contrast doorvoeren.

      • Ronald
        20 april, 2011 om 21:49

        Is dit een hands-on review van de tv of een samenvatting van de verkoop brochure?

      • Martijn
        20 april, 2011 om 21:57

        Vanwaar de vraag? Lijkt mij duidelijk. Een ander punt is of je het er mee eens bent. Het is een enthousiaste review van een zeer goed product.