Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Wat er voor nodig is om een 2D film naar 3D te converteren

Geschreven door
Geplaatst op10 april 2010, 10:30 Categorie3D Films

3D TV’s zijn nutteloos zonder content en terwijl sommigen sport de ultieme 3D ervaring vinden, prefereren anderen films. Wanneer het aankomt op films hebben we natuurlijk Avatar en een aantal andere films. Maar de meeste films worden naar 3D geconverteerd in plaats van in 3D opgenomen met 3D camera’s. Het bedrijf In-Three is in eerste instantie in het leven geroepen om klassiekers als Star Wars naar 3D te converteren – ja, George Lucas wil ze alle zes naar 3D omzetten – maar door het grote geld dat 3D films tegenwoordig opbrengen in bioscopen is het bedrijf de meeste tijd kwijt aan het omzetten van nieuwe films als Alice in Wonderland.

Diegenen die zowel Alice in Wonderland als Clash of the Titans gezien hebben kunnen je vertellen dat de 3D ervaring niet hetzelfde is. Terwijl de meesten onder ons niet weten dat Alice in Wonderland helemaal niet 3D opgenomen is, concluderen de eerste reviews van Clash of the Titans dat de film ‘de eerste film die slechter geworden is door de 3D ervaring’. Terwijl het omzetten van Alice vier tot zes maanden geduurd heeft, was Clash gedaan in acht tot tien weken.

In-Three laat weten dat het vier- tot zeshonderd mensen in dienst heeft die 50 tot 75 procent van de dag 3D brillen dragen. Het kost het bedrijf 80.000 tot 100.000 dollar per minuut om het converteren naar 3D fatsoenlijk uit te voeren. Dat is natuurlijk belachelijk veel geld en wij vragen ons dan af of het niet goedkoper is om gewoon 3D camera’s te gebruiken. Het voordeel om het in de postproductie van een film te doen is dat het de creatievelingen achter de film meer artistieke controle geeft aangezien het omzetten met de hand gedaan wordt, frame voor frame. De grootste zorg is dat mensen films als Clash of the Titans in 3D zien en het omzetten naar 3D compleet afschrijven, of erger, 3D in zijn algemeenheid.

Bron: Engadget

  • Delen:

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.