Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste 3D-apparatuur

Nieuw: 3D TV vraag en antwoord pagina

Geschreven door
Geplaatst op25 april 2010, 13:53 Categorie3D Accessoires

Aangezien we de laatste tijd erg veel vragen krijgen over alles dat met 3D te maken heeft hebben we besloten een aparte pagina in het leven te roepen waar je de meest gestelde vragen omtrent 3D TV kunt vinden. Deze pagina, ‘3D TV vraag en antwoord‘, vind je onder het Vraagbaak menu bovenaan de pagina. Mocht je vragen hebben die niet op deze pagina staan en ook niet op de andere informatie pagina’s van 3DTV Magazine, stel hem dan gerust via eenr eactie onderaan de ‘3D TV vraag en antwoord’ pagina of stuur ons een mailtje.

Lees hier alvast een aantal vragen antwoord en kijk daarna snel verder op de ‘3D TV vraag en antwoord‘ pagina.

Waarom zijn er twee 3D weergave formaten? Is dit weer een format oorlog?
Nee, dit is geen format oorlog aangezien beide formaten dezelfde content zullen weergeven. In active shutter systemen zijn de brillen duurder, terwijl bij gepolariseerde systemen de kosten vooral in het scherm zitten.

Is één merk active shutter brillen compatible met alle 3D TV’s?
Nee, shutter brillen van merk A zijn niet compatible met TV’s van merk B, maar net als universele afstandsbedieningen zijn er ook universele 3D brillen.

Is HDMI 1.4a nodig voor 3D?
Nee, tot nu toe hebben we gemerkt dat veel HDMI 1.3a kabels werken met een 3D signaal. Daarentegen werken veel switchers en receivers niet met 3D. Deze apparatuur moet wel vervangen worden om 3D door te sturen. HDMI 1.4a apparatuur en bekabeling werkt wel gegarandeerd met alle 3D formaten. Bekijk hier wat je allemaal nodig hebt voor 3D TV.

Dus als ik een nieuwe 3D TV koop, wat heb ik dan nog meer nodig om 3D te bekijken via de kabel of satelliet?
Aangezien de meeste set-top-boxen Half 3D signalen (Side-by-Side) gewoon aankunnen – al dan niet via een firmware update – hoef je eigenlijk niks extra’s aan te schaffen.

Lees snel verder op de ‘3D TV vraag en antwoord‘ pagina!

  • Delen:

Reacties

  1. Marc
    04 februari, 2011 om 4:00

    Bestaan er omvormers zodat ik op een gewone tv i.p.v. het dubbele 3D beeld een normaal enkel beeld kan kijken of het roo-blauwe beeld zodat je bv. met een passief rood-blauw brilletje kan kijken?

    • Martijn
      04 februari, 2011 om 9:52

      Beste Marc,
      Helaas is dit niet mogelijk. De techniek in de TV moet aanwezig zijn om 3D te laten werken.

  2. marcel
    02 augustus, 2010 om 17:14

    hallo ik heb een samsung 46 c7700 led tv 3D
    en heb daar nu ook een samsung bril bij
    nu is mijn vraag :wat kan ik daar eigenlijk mee kijken
    heb wel die samsung demo gezien ,wat giga mooi is.
    maar ik zie of hoor hier verder niets over
    groeten marcel

    • Martijn
      02 augustus, 2010 om 17:30

      Hoi Marcel,
      Kijk eens onder de categorie 3D films. Er wordt aan gewerkt. Er komen dit jaar nog een aantal films op 3D Blu-ray uit. Ook komt Ziggo met een 3D demokanaal en via de PS3 kun je al 3D games spelen. Het is even geduld hebben..

  3. maup
    20 mei, 2010 om 18:20

    Gegroet allemaal
    Wij hebben een Samsung 3D LED TV. We kijken via satelliet met een Homecast 8100.
    Op de Selfsat antenne zit een rotor om te kunnen kijken naar Astra 19 en 23,5.
    Op Astra is sinds kort een 3d demo kanaal van ses Astra.
    Dit kanaal komt niet met fastscan op de kanaallijst.
    Hoe kunnen wij deze toch ontvangen?
    Op de sat. Eutelsat 9, Hotbird 13 oost, Thor 1 west zijn ook 3d demo kanalen.
    Kan ik met de rotor op de selfsat antenne zoeken naar deze satellieten?

    • Martijn
      20 mei, 2010 om 19:26

      Beste Maup,
      Helaas kunnen wij je zo het antwoord niet geven. Ik denk dat je op satelliet fora meer informatie kunt vinden. Of wellicht heeft een van onze bezoekers een idee. Succes!

      • Astra
        07 juni, 2010 om 23:49

        Het ASTRA 3D demokanaal is na fastscan op kanaal 996 terug te vinden.

  4. Ewart
    30 april, 2010 om 21:05

    Hoe groot is de kans dat binnen 2 jaar de active shutter technologie vervangen is door een autostereoscopische technologie
    gr

    • Martijn
      01 mei, 2010 om 0:42

      Beste Ewart,
      Ik denk dat deze kans niet groot is. De fabrikanten willen nu de Active shutter techniek doorvoeren en zullen niet snel overstappen op autostereoscopisch. Wellicht komen er wat kleinere merken binnen 2 jaar met deze techniek (voor de huiskamer), maar deze zal verder ontwikkeld moeten worden voor grootschalig gebruik. Wellicht dat we over 3-4 jaar de eerste modellen van de grote fabrikanten gaan zien.

  5. robby schuurs
    26 april, 2010 om 19:19

    hoi ik heb een vraag?

    ik heb een ps3 en die word ook met 3d uitgerust en mijn vraag is kun je die ook op andere 3d tv`s aangesloten worden als alleen op een sony 3d tv
    hopelijk ben ik dudelijk genoeg

    vriendelijke groet
    robby schuurs

    • Martijn
      27 april, 2010 om 1:00

      Beste Robby,
      De PS3 kun je gewoon op andere 3D TV’s aansluiten. Zo kun je ook elke 3D Blu-ray speler met elke 3D TV verbinden. Succes!